Skider når hun sover

11. maj 2020

Alder:
7 mdr.

Skider når hun sover

Kære Helen

Jeg er den glade ejer af en dejlig pige, der lige akkurat er fyldt 7 mdr.

Hun er en veltilpas pige, der sover godt om natten og for det meste også om dagen - når hun altså ikke lige skider midt under sin lur. Og det sker tit. VIRKELIG tit. Minimum 50 % af tiden. Og jeg er ved at blive skør af det!

Den sidste måneds tid - hvis ikke længere - har hun haft afføring mange gange dagligt, 4-6 gange ca. Konsistensen er som regel enten en god stor, helt blød pølse, der bliver mast ud i bleen, eller nogle små knolde, der dog ikke virker voldsomt hårde. Men det er aldrig helt tyndt og smattet. Hun får sveske/æblemos til sin grød hver morgen, og jeg undgår bananer og kartofler, og andre ting, der kan virke forstoppende. Med min søn skulle han bare lige have svesker i et par dage for at gøre afføringen helt lind, men jeg synes ikke der er samme effekt hos lillesøster.

Hun virker på ingen måde besværet af det. Hun presser stort set ikke for at komme af med afføring, og virker aldrig til at have ondt i maven. Generelt er hun faktisk ret nem og veltilpas.

Om natten sover hun fra 19-6 med max 2 amninger og skider stort set aldrig i løbet af natten. Om dagen sover hun gerne 1,5-3 timer i streg, hvis ikke hun skider i løbet af luren.

Så jeg har hele tiden tænkt, at hun må være lidt forstoppet pga afføringen sommetider er knoldet, og fordi hun skider så mange gange på en dag. Men jeg synes jo i øvrigt ikke hun virker forstoppet, når hun på ingen måde er generet af maven. Hvad tænker du? Er hun forstoppet, og i så fald, hvad kan jeg gøre, udover det jeg gør? Eller er det i virkeligheden fordi hun får “for meget” sveske, at hun skider så hyppigt?

Du får lige en beskrivelse af hendes dag og madrutine for at give dig den bedst mulige baggrund.

Hun blev fuldammet indtil 5 mdr, hvor vi startede grøntsagsmos. De første 14 dage fattede hun ikke rigtig konceptet, men så gik det fint derfra. Hun spiser generelt gode, store portioner, og er glad for mad.

Vi er nu på tre måltider om dagen. Grød til formiddag, og grøntsagsmos med kød til frokost og aftensmad. Hun er dog ved at sige fra overfor grøntsagsmos, hun vil hellere have noget mad med noget smag i. Jeg har forsøgt at variere hendes grød. I starten fuldkornsgrød, men så gik jeg ovre til havregrød for at give hende flere fibre. Så helt tilbage til hirsegrød for at se, om det gjorde en forskel. Af grøntsager får hun gulerod, broccoli, blomkål mv. Jeg forsøger at undgå ...

Annonce

... kartofler og andet stivelse, samt bananer. Jeg forsøger at give hende så meget vand som muligt under et måltid, hun drikker fint af kop. Jeg putter mme i mosen.

Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:

6-6.30: vågner og ammes

Ca. 8.30: havregrød med smør, 1 skefuld mme og sveskemos ved siden af, dertil vand, eller fuldkornsgrød fra pakke med vand og sveskemos ved siden af

Ca. 9: ammes inden lur

Ca. 9.30-11: formiddagslur (hvis hun ikke skider imens)

Ca. 11.30: frokost med grøntsagsmos med kød tilsat olie og 1 ske mme, eller “færdig” babymad (som hun foretrækker for tiden), dertil bondebrød med smør og fx agurkestænger

Ca. 13.30: ammes inden lur

Ca. 14-16: eftermiddagslur (hvis hun ikke skider imens)

Ca. 16.30: aftensmad, hvor hun får nogenlunde det samme som til frokost

Ca. 17.30: snack, når vi andre spiser, fx grøntsagsstænger eller blødt knækbrød

Ca. 19: ammes til nat og sover til ca 6 med få amninger

Hun har haft en fast sengetid siden hun var ca. 4-5 mdr, hvilket er en rutine hun faktisk selv har fundet ind i, og det fungerer super godt for hende. Men hun kan ikke holde til at være vågen ret meget mere end 3 timer ad gangen, og derfor skal hun altså helst ikke stå op fra sin eftermiddagslur meget før kl 16.

Hun fungerer uden tvivl bedst på 2x 1,5-2 timer i løbet af dagen, men når hun laver pølser under luren, bliver den ofte alt for kort, ofte kun ca 45 min. Hun er svær at putte igen, når hun først har været oppe og få skiftet pølsen, og ender således ofte enten med en 2 timers lur, hvor jeg står og ruller hende halvdelen af tiden for at få hende ned i den dybe søvn - det er der jo ikke meget kvalitetssøvn i, og det kan man godt mærke på hende ved at hun hurtigere bliver utilfreds, og ikke kan holde lige så længe før næste lur. Eller også er jeg nødt til at kaste håndklædet i ringen og tage hende op, selvom hun kun har sovet kort, og så må hun have tre lure på en dag, og det fungerer ikke spor godt for hende overhovedet. Det ødelægger også hendes rutine for resten af dagen ifht spisetider mv.

Det blev rigtig langt, men jeg håber du kan finde hoved og hale i det. Jeg vil prøve at barbere ned, hvad jeg egentlig ønsker svar på.

Tænker du, at hun er forstoppet, og det er årsagen til, at hun skider så hyppigt? Eller er hun egentlig det modsatte? Og hvad kan jeg gøre for at lave om på det? Kan jeg overhovedet gøre noget, for at hun ikke skider, mens hun sover lur?

Med venlig hilsen
Pølsepigens mor ;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.