Brev:
Mister interessen for grød og mos
4. maj 2020
Alder:
6 mdr.
Mister interessen for grød og mos
Hej Helen
Først tusinde tak for svaret på mit seneste brev om vores søns søvnrytme. Vi implementerede ændringerne allerede dagen efter og fra da af har han sovet meget bedre. Han sover ikke længere om morgenen, han er nok bare et a-menneske som sin mor, så rytmen starter bare lidt tidligere end din plan. :-) Tusinde tak.
I forlængelse af dit seneste brev, har jeg nu et spørgsmål til måltiderne. For du har ret, han fik ikke mos og grød endnu. Og det er skam ikke fordi, vi ikke har prøvet.
Vi startede da han var 4,5 måned. Vi synes nemlig, at han viste tegn og netop fordi han er så aktiv, så kunne vi forstå, det nok ville være en meget god idé.
Den første dag, wauw han sluprede det i sig… og så gik det langsomt ned af bakke. Vi prøvede i et par uger, hvor han til sidst slet ikke fik noget ned. Vi prøvede også at gøre det grovere i konsistensen og serverer havregrød for ham, så det havde lidt mere bid. Det kunne han godt lide, men igen, han mister interessen.
Derfor valgte vi at stoppe igen og tage det op, når han rundede 6 måneder. Vi tænkte, at han nok ikke var klar alligevel.
Han har hele tiden været glad for smagsprøver. Han elsker at sidde med en agurk, melon, peberfrugt, gulerod osv., den slags han kan bide i. Han elsker desuden også de her majs-snacks som mere eller mindre smelter i munden.
Jeg giver ham indimellem også smagsprøver i en food feeder med de ting, som han ikke er klar til at spise i fri hånd endnu, men, det er jo ikke noget, han bliver mæt af.
Vi har den seneste uge på din opfordring givet ham mos og grød til morgenmad igen. Han startede med at spise 3 skefulde, men så startede samme mønster som sidst. Altså, han sluprede det i sig de første par dage, og så er det gået i stå igen. Øv!
Fra start har vi ladet ham sidde med sin egen ske og desuden plaske og mærke på grøden. Det havde jeg læst, skulle være godt for deres forhold til og oplevelse af mad. Nu er jeg bare bange for, at han synes det er lidt for sjovt og ikke har noget med at skulle blive mæt at gøre.
Jeg kan ikke lade være med at være lidt bekymret, hvis hans krop reelt har behov for andet end modermælk, og vi ikke kan få det i ham.
Omvendt, så har vi overvejet om han måske mere er et BLW barn. Altså, metoden hvor han får, hvad vi får og selv får lov til at styre det, og så må det tage den tid, det tager. Nu er han jo også 6 måneder, hvor det faktisk er ok, at han får, hvad vi får, men skal vi så helt droppe projekt grød/ mos?
Håber, du kan hjælpe os med et par idéer til hvad vi kan gøre for, at det bliver en succes.
Hilsen