Søvn og mad - 7.5 mdr.

29. april 2020

Alder:
7 mdr.

Søvn og mad - 7.5 mdr.

Hej Helen,

Vi har en sund og rask datter på 7,5 måned, der sover meget uroligt med mange opvågninger. Jeg fuldammede til hun var 4,5 måned, hvorefter vi gik over på flaske. Nu får hun primært almindelig mad og 4 flasker fordelt på døgnet. Hun har altid været bedst sovende i barnevognen, har altid haft en stærk 30mins søvncyklus om dagen og trængt til at få "ro" i form af svøb osv, da hun var lille. Hun sover som regel godt om dagen, og vi er lige i overgangsfasen fra 3 til 2 lure dagligt.

Vores udfordring er, at vi gerne vil derhen, hvor vores datter kan sove længe stræk uden opvågninger og fase nat-flasken ud, således der ikke er mad mellem 23-05. Vi er ved at være tyndslidte af de mange opvågninger, og vi tænker, at maden spiller ind. Nogle nætter har hun ml 10-15 opvågninger per nat, hvor hun får sutten og falder i søvn med det samme...og så gentager det sig mange gange. De værste nætter er det 1 gang i timen. Andre nætter sover hun som en sten mellem flaske ved 23-00 tiden til 05, så hun kan jo godt!

Er der noget i vores rytme, der kunne være med til at sikre flere gode nætter mere stabilt? Desuden vågner hun hver morgen mellem 05-06,og vi er lidt trætte af de tidlige morgener...

Hun spiser alt, vi serverer med stor glæde!

Sådan ser hendes rytme ud:

05-06 vågner og står op
07 morgengrød og frugt med vand
Cirka 08.30 får hun en bolle eller lign og vand
Første lur ved 9-tiden
Sover alt mellem 1-2,5 time
11-12 frokost cirka 1 time efter hun er vågnet fra lur: brød med pålæg, grøntsagsmos, gnavegrønt, fisk, grød (hun spiser alt)
120ml flaske ...

Annonce

... inden frokostluren
13-14 sover alt mellem 1,5-2,5 time
Får eftermiddagsmad: lidt grød, frugt, bolle, grønt og vand
16-17 nogle gange 3 lur afhængig af dagens rytme
17.30-18 aftensmad: alt hvad vi får gjort børnevenligt og vand
Leg, hygge og evt bad inden sengetid
Omkring kl.19 får nattøj, læst bog og puttes med tøjkanin og sut i egen seng i vores soveværelse. Får 180ml og falder selv i søvn efterfølgende indenfor 15 min ved at musse med kaninen. Nogle gange er vi lige derinde og kysse hende, sige godnat og ligge hende om på siden, men hun falder næsten altid i søvn af sig selv.
23-00 første flaske som drømmetår (er det dumt, burde vi vente, til hun selv vågner?)
03 vågner igen nærmest fast hver nat og får sut et par gange. Bliver ved og får 2 flaske (120ml)
Cirka 05 vågner og kommer op i vores seng, sover nogle gange videre- men sjældent.

Nogle gange sover hun som beskrevet ovenfor helt af sig selv til kl.05, og så giver jeg hende en lille flaske på 60ml, så det ikke tager appetitten til morgenmaden, men det er sjældent efterhånden. Hun har som regel 10 opvågninger hver nat.

Hvordan vænner vi hende af med nr 2 natflaske?
Hvis vi giver flaske kl. 05 og forventer, hun sover videre derfra, er jeg bange for, det tager hendes appetit fra morgenmaden? Hvor mange ml vil du anbefale, vi giver her? Vil helst helt væk fra denne flaske og give den inden første lur istedet.
Hvordan får vi hende videre i søvnen efter kl.05? Uanset hvornår hun puttes om aftenen, vågner hun samme tid om morgenen.

Håber du kan hjælpe med de mange spørgsmål:)

Hilsen
En tyndslidt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor