Brev:
Update på at spise
27. april 2020
Alder:
8 mdr.
Update på at spise
Hej Helen
I dit sidste brev skrev du at du meget gerne ville have en update på hvordan det går med vores datter og mad. Den kommer her.
Vi blev ikke henvist til børneafdelingen alligevel. I kraft af at hun pludselig begyndte at tage mme på flaske tog den lille dame på i vægt og ligger nu en smule under sin vægtkurve, men ikke så meget at lægen mente, at vi skulle henvises alligevel.
Det er selvfølgelig dejligt at hun har taget på for det gør os mindre bekymrede, men det flytter jo desværre bare ikke på madsituationen idet hun fortsat er meget vanskelig til at få til at spise.
Vi har taget et par dage her efter påske hvor vi droslede lidt ned i længden og mængden af måltider i et forsøg på at “resette” hende, og gøre måltidet til en sjovere oplevelse. Det er faktiske lykkedes således at hun nu er glad for at sidde i højstolen og hun hygger sig. Vi forsøger at følge det program du anbefalede, tilpasset lidt til hendes rutine.
Hun står ofte op kl 6 og får morgenmad kl 7. Det består af lidt søde rugbrødshapsere med smøreost og et jordbær at tygge på. Af og til hvis hun virker glad får hun en klempose med frugtgrød. Vi har absolut ingen succes med skeen.. hun vil gerne lege med den og nogle gange får vi lov til at give hende en skefuld eller to, men det er det. Derfor klempose. Det er ikke altid hun spiser noget her, ofte sutter hun osten af rugbrødet som herefter ryger ud igen og hun gumler lidt i jordbærret. Klemposen tager hun måske to “bider” af.
Hun får ikke hagesmæk på for tiden, og efter måltidet skal vi altid skifte tøj og tørre af, så vi når som regel ikke et mellemmåltid før hun er træt.
Hun kommer ud og sove kl 9, som oftest uden mælk som anbefalet.
Kl 10 står hun op og bliver tilbudt noget mad, igen jordbær og rugbrød med smøreost. Jeg forsøger også at give hende lidt nyt mad her, f.eks rugbrød med leverpostej ( hun er ikke vild med laksepate) banan eller avokado. Det kan også være f.eks lidt æggekage. Generelt har jeg meget begrænset succes med nye ting. Hun spiser måske et par hapserne (inklusiv rugbrød her)
Frokost kl 12 er ca samme affære som ovenstående. Efterfulgt af flaske
Kl 13-14 sover hun middagslur afhængig af hvor længe hun sov til formiddag.
Kl 16 bliver hun tilbudt mere af det samme mad, her gider hun som regel ikke spise overhovedet
Kl 18 får hun aftensmad, som ovenstående, og spiser måske et par hapsere. Herefter får hun flaske
Kl 19-20 måske flaske og eller i seng
Natten varierer lidt, nogle gange får hun flaske kl 23 og 5 som du anbefaler, andre gange sover hun til kl 1 og får flaske der og igen kl 5. De sidste to nætter har hun kun fået en flaske, kl 2 den ene dag og kl 4 den anden. Det gør at jeg kan blive meget i tvivl om hun alligevel skal have flaske om formiddagen, når hun springer et natmåltid over på denne måde?
Jeg ville rigtig gerne kunne give hende mere alsidig mad (og det har jeg også gjort tidligere) og især mos og grød, men hun afviser ofte mos og grød og jeg er bange for at gøre hende ked af det igen med skeen. Jeg introducerer nye ting for hende meget langsomt nu og hun får som regel kun en eller to ting af gangen, da hun ellers bliver lidt overvældet og begynder at lege med det i stedet.
Generelt er det nok faktisk der vi er. Hun smager og leger, men spiser næsten ikke. Og sådan har det været siden vi startede da hun var næsten 6 måneder. Hun virker ærlig talt bare uinteresseret i mad som ernæringskilde.
Det er dejligt at hun er blevet gladere end hun var i påsken (hvor vi gik lidt i panik pga hendes vægttab og virkelig prøvede at få mad i hende) men det er frusterende at vi ikke har nogen fremdrift i forhold til at begynde at spise rigtigt og større mængder.
Jeg bekymrer mig selvfølgelig for om hun overhovedet snart begynder at spise rigtigt og om hun får vitaminer nok når hun ikke spiser grød og mos og spiser så ensartet.. men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre anderledes. På denne måde får jeg i det mindste en lille smule mad i hende uden at det ender i gråd.
Er dette her normalt? Skal jeg blot tage den med ro og stole på at hun finder interessen for at spise på et tidspunkt? Jeg har opgivet mos og grød langt hen af vejen. Og forsøger nu at introducere fingermad i stedet fordi jeg ikke ser fremdrift i det andet, men jeg er i tvivl om det er det rigtige at gøre.
Med venlig hilsen
En mor