Urolig søvn, skemad vs. nok mælk?

21. april 2020

Alder:
5 mdr.

Urolig søvn, skemad vs. nok mælk?

Hej Helen

Jeg er ny abonnent, men har fulgt med on/off siden min store datter på nu 5 år blev født🙂

Jeg er nu på barsel med datter nummer 2, G., som bliver 6 måneder om knap 2 uger. Hun er en glad, livlig og meget snakkesalig pige med mange forskellige lyde. Hun har fra starten sovet godt om dagen, men ofte meget uroligt om natten med mange opvågninger, som eskalerede omkring 3-4 måneders alderen.

Vi begyndte derfor ret tidligt med skemad, hvilket har hjulpet meget, nu sover hun fint de fleste nætter med en enkelt opvågning hvor hun får en flaske og sover videre. Hun kan dog stadig have en nat, hvor jeg vågner ved at hun ligger og pludrer og leger med sine tæer eller puttekanin i sengen. Hun er aldrig ked af det, når hun vågner på denne måde, og altså ikke sulten. Og så kan der godt gå 1-2 timer før hun vil sove igen. Andre gange pludrer hun sådan halvt i søvne, og så får hun lige en sut og falder til ro igen uden at vågne helt.

Jeg kan ikke umiddelbart se noget mønster i hvad der gør forskellen, bortset fra at hvis hun først har fået sin natflaske omkring eller efter midnat, så er det stensikkert, at hun har en dårlig nat med mange opvågninger. Derfor tager vi hende gerne op og giver flaske tidligere, hvis hun ikke selv vågner og beder om det.

Vi har prøvet at følge dine generelle råd til en dagsplan i håbet om, at hendes søvnmønster kunne blive mere stabilt. Dog skal det nævnes, at vi alle 4 er A-mennesker, så vores rytme er lidt forskudt. Den ser for G. nogenlunde sådan ud, når hun har en god nat:

Ml 3.00-4.00 ...

Annonce

... vågner og får flaske, sover videre
5.30-6 vågner og er klar til at at stå op
ca 7.00 grød og vand af kop
8-8.30 sover formiddagslur ca. 1,5 time
9:30-10 får flaske
11-11.30 frokost, grød med grøntsagsmos og vand af kop
Ca. Kl 13 sover ca 1,5-2 timer, men skal have hjælp til at sove videre efter i hvert fald første søvnfase
14.30-15 får flaske og herefter frugtmos og frugt i hånden eller i babyfeeder, vand af kop
17-18 aftensmad, grøntsagsmos evt blandet med grød, vand af kop, herefter bad
Ca kl 18.45 flaske og sover
22-23 får flaske og sover videre

Jeg blander altid MME i grød og mos, og da hun er lidt kræsen introducerer jeg al ny mad blandet i den grød, hun bedst kan lide. Jeg har prøvet at give hende flaske lige inden lurene om dagen, men så spiser hun næsten ingenting. Hvis jeg venter til efter luren, spiser hun mere uden at sætte mængden af grød/mos væsentligt ned. De to flasker hun får i løbet af aften/nat er hver på ml 150-210 ml, i løbet af dagtimerne spiser hun ml 60-110 ml pr flaske, og får 40-60 ml med grød/mos.

Er det en ok prioritering ift at hun får nok mælk? Er der andet jeg kan prøve for at bringe uroen mere ned, eller er det bare noget vi skal leve med for nu?

Som bonusinfo kan jeg nævne, at hun har børneeksem, som kan klø, og det kan måske også være grund til, at hun nogle gange sove uroligt, men hun virker ikke synderligt påvirket af det. Hun får creme på kroppen en gang om dagen efter aftenbad, 2-3 gange i ansigt, på ankler og håndled, hvor eksemen er værst.

Tak for en skøn brevkasse!

Mange hilsner
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.