Mad + afvænning af flaske

30. marts 2020

Alder:
9 mdr.

Mad + afvænning af flaske

Kære Helen

Min datter er nu 9 1/2 måned og er generelt utrolig glad og altid gang i den. Jeg er dog ret usikker på hvor vi står i forhold til anbefalinger i forbindelse med mad og flaske.
Jeg ammede herinde til hun var 4 mmdr og gik over til flaske pga medicin jeg skulle tage. Det gik meget let. Men hun har været vant til at få flaske til hver lur (3 om dagen stadigvæk) og et par flasker om natten.

Den sidste halvanden måned er hun begyndt at vågne meget mere om natten og er mere ked af det når hun vågner. Her ender vi altid med at give hende flaske for at hun kan falde i søvn og ofte virker hun ret sulten. Hun kan godt spise 100ml kl 22, og så 100 ml to gange mere om natten. Det er vel lidt meget at indtage om natten? Tidligere kunne hun sove 4 timer i streg uden mælk men nu vågner hun ofte hver 2-3 time om natten og er ked af det og muligvis sulten. Jeg synes det er svært hvordan vi skal gøre med dette da vi også har brug for søvn.

Mht fast føde gik vi i gang med grød da hun var knap 6 måneder. Det er gået meget frem og tilbage og generelt vil hun helst alt selv, hvilket betyder at ikke meget kommer ind. Nu går det sådan at hun ofte spiser en fin omgang havregrød om morgenen og lægges til formiddagslur uden flaske. Så får hun lidt frugt efter lur (ofte bare noget hun kører ind og ud af mund og sutter på).

Til frokost har jeg prøvet meget forskelligt; bondebrød med leverpostej og grøntsagsmos, torskerogn, ...

Annonce

... fiskefrikadeller m remoulade, kødboller, broccolimos osv. Og ofte vil hun slet ikke lade mig give hende noget men vil selv. Det resulterer i at hun smager lidt på det hun får ind og sidder mest og moser maden i hænderne. Så er hun derfor ofte sulten til eftermiddagslur hvor hun kan drikke en flaske m 100-130 ml.

Til aftensmad går det nogen gange sådan at hun vil spise det vi spiser hvis hun kan lide det, men igen virker hun ikke så optaget af at tygge/spise. Hun vil gerne putte alt mad i munden, men ofte ryger det ud igen eller gemmes i munden. Og så giver jeg hende tit aftengrød inden sengetid for igen at mindske mælkenængden.

Jeg synes det er frustrerende at hun ikke spiser mere “normal” mad og er generelt usikker på om hun får nok næring ind fra andet end mælk. Hun tager fint på og er som sagt i god udvikling. Men hvad burde vi gøre i denne situation?

Så har jeg et sidste spørgsmål: min datter har altid krudt i... og tumler rundt på gulvet eller på os. Selv når hun er rigtig træt kan hun ikke bare ligge op ad os og slappe af. Hun gider heller ikke rigtigt kys og kram osv men vil ligesom bare “ud og se verden”.

Burde det bekymre mig at hun ikke har et større behov for fysisk nærhed med os som forældre, eller er det naturligt at det måske kan komme senere. Hun har aldrig været en baby der havde brug for at sove tæt på os eller blive båret i vikle osv. Så måske det bare er hendes natur.

De bedste hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor