Spørgsmål om letmælk, vågentid, amning m.m.

30. marts 2020

Alder:
8 mdr.

Spørgsmål om letmælk, vågentid, amning m.m.

Hej Helen

Jeg har et par små spørgsmål, som jeg håber, at du vil hjælpe med :-)

1.
Jeg laver havregrød til lillepigen, må det være på letmælk, så os voksne også kan spise med - vi gider ikke kun spise med vand. Så vil lave halv letmælk og halv vand - er det ok?

Dagslurene går egentlig helt ok - men vi har stadig 3 dagslure og hvis hun vågner for tidligt til at kunne være oppe til natten, så har vi 4 dagslure, da hun jo kun sover 8 timer om natten. Hun har altid sovet omkring de 8/9 timer om natten.

Jeg lægger hende stadig om dagen efter 2 timers vågentid i barnevognen og synes, at det går helt fint - hun er utilfreds i 5-10 min. Vi er begyndt at gå med kalechen nede de første 5 min, det virker som om hun gerne lige vil følge med og så sover hun.

Om morgenen virker det til, at vi kan lægge hende med et større mellemrum, altså 2 1/2 time , måske 3 eller mere.
Men som dagen går, bliver hun mere pylret - et klart a-menneske.

2.
Nå men kan du give et bud på, hvor længe vågentid babyer kan have. Hun er lige nu 8 mdr og 3 uger (og 7 mdr og 1 uge korrigeret). Men hvad er vågentid i denne periode og kommende periode?

Jeg håber, at når hun begynder at sove mindre om dagen, at hun så føjer nogle timer på om natten - det må vel være forventeligt?

De fleste andre babyer sover mere end 8 timer om natten - hvor normalt er det med en baby, der altid kun har sovet 8/9 timer om natten?

3.
I hvilken alder kan jeg begynde at tænke på, at hun skal i seng uden at ammes først? Lige nu er det jo sådan, at hun finder roen, men hvornår begynder de selv at finde den?

- ...

Annonce

... ligeledes om natten?

4. Vi skrev om natten sidst. Jeg går kun ind hos hende, når hun har kaldt flere gange - jeg er meget obs på, om der kommer en lyd og hun selv kan sove videre. Det er sjældent.

Hun vågner ret tit 4/5 gange fra jeg har lagt hende og jeg er nødt til at tage hende op og amme. Jeg vil jo gerne, at hun sov med færre opvågninger eller kunne trøstes med en hånd - dette kan ikke lade sig af gøre nu.

Jeg giver hende mad mellem hver lur - du skrev, at indtaget måske skulle øges, men jeg giver hende al den mad, hun vil indtil hun selv siger stop. Det går bedre med amningen om dagen, tror bare hun er blevet ældre og mere sulten, så jeg kan godt få lidt mælk i hende ml hver lur, men kun et par minutters amning.

5. Når de fylder 1 år, kan man så helt udfase amningen uden at skulle erstatte med flaske? Så skal man blot sørge for, at de drikker mælk, er det korrekt?

6. Jeg synes, at det er svært med maden - nok sværere end lillepigen :-) Jeg prøver at give mos med mere bid i og bondebrød, men det er vel stadig sådan, at mos skal fylde rigtig meget i denne alder ik?

Du skriver, at man kan give en 1/2 bolle, er det så f.eks. en krydrebolle? Det skal jo være uden kerner og det har mange boller ikke og jeg bager ikke selv. Det giver jo bare ikke meget næring.

Men synes overgangen er svær. Hun elsker selv at sidde med maden, men al det hun selv sidder med, er jo mest noget, som undersøges og smages på - uden at det altid bliver spist. Deraf den megen mos - ved bare ikke om jeg rykker for langsomt over til alm. mad.

På forhånd tak for tanker og svar :-)
Hilsen M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer