Brev:
Bønnerig kost til små børn
23. marts 2020
Alder:
12 mdr.
Bønnerig kost til små børn
Hej Helen
Min mand har tidligere levet som næsten vegetar og har derfor en masse vegetar-agtige retter i sit repertoire. De består ofte af tomatsovs og en-eller-anden form for bønner, fx. kikærter. Dertil ris, kartofler eller pasta. Skal noget steges foregår det i ca 1 spsk rapsolie.
Nu er han fyldt 1 år, og så læser vi, at fra nu spiser barnet familiens mad og der skal ikke tilføjes ekstra fedt. Det udløser den diskussion om, hvordan ved vi, om vi som familie spiser fedtholdigt og kødholdigt nok til et lille barn?
Kød er så noget vi har tænkt over at få tilføjet, så han kunne få sin animalske jern og fedt. Før vores dreng kom til, var det stort set altid kun kylling, kalkun og laks. Efter han kom til har vi også købt blandt andet grisekød og oksekød, som vi laver til mindre portioner, således at vi kan supplere med det til vores dreng i tilfælde vi ikke har kød eller fedt til maden. Vi er begyndt at spise meget mere varieret, men der er jo ikke meget fedt i grønsager, og bønner er meget proteinholdige.
Håber du lykkes med at få det forklaret på en måde, hvor vi kan finde hoved-og hale i det.
PS. I øvrigt tak for din hjælp fra tidligere. Min dreng er nu blevet helt alderssvarende i hans evne til at spise ;-) Da han var 10 måneder spiste han som en på 7 mdr, så det er en stor lettelse.