Problemer med skemad og mange opvågninger

23. marts 2020

Alder:
6 mdr.

Problemer med skemad og mange opvågninger

Kære Helen

Jeg har tidligere haft skrevet til dig, og har nu brug igen brug for dine tanker omkring min nu 6,5mdr gamle søn.

De overordnede udfordringer omhandler hans mange opvågninger om natten, og hans meget lille lyst til skemad. Jeg håber, det er okay jeg skriver om begge emner i samme brev, da jeg tænker, at udfordringerne måske hænger sammen?

SKEMAD

Efter jeg kom af med ammebrikkerne, da min søn var lidt over 3mdr gammel (en lang kamp og en kæmpe sejr, da det endelig lykkedes :)), kunne det i den grad ses på hans vægt. Min søn er i dag en lang og stor basse på 10,5kg, og han eeeeelsker at amme. Vi har flere udfordringer, men amning er bestemt ikke en af dem længere!

Vi begyndte stille og roligt med skemad, da han var 4,5md, og efter nogle dage gik det super godt. Han blev desværre ramt af en mavevirus, hvor han havde dårlig mave i en uge, og han nægtede skemaden og endda også brystet et par gange. Vi fik gang i skemaden igen lidt tid efter, men pludselig nægtede han fuldstændig igen. Han blev ked af det, klemte modvilligt læberne sammen og drejede hovedet til siden, når skeen kom hen til munden.

Vi har lige holdt en uges pause (hvilket vi fik anbefalet af SP) og har i mellemtiden bare ladet ham sidde og hygge med lidt mad i hånden - det vil han rigtig gerne!

Vi prøver lige nu med skemad igen. Grød om morgenen går for det meste rigtig fint, og han får mange forskellige slags grød men oftest spelt, havre eller ølle med frugtmos. Men efter formiddagsluren er han slet ikke interesseret i skemaden, og det samme om aftenen. Han får tilbudt grøntsagsmos til begge måltider. Vi har prøvet med masser af forskellige grøntsagsmos, og vi har prøvet at give ham den samme i længere tid. Det gør ingen forskel.

Vi har en del mere succes med at give ham mad i hånden (rugbrødsbjælker, agurk, bagte kartoffelbåde, avocado, frugt osv), som han glædeligt gumler på med sine to tænder, og så prøver vi at give skemad imens han sidder med det. Han ELSKER at drikke af sin kop, og bliver nærmest gal, hvis vi tager den fra ham igen, så dét fungerer i det mindste :)

SPØRGSMÅL TIL SKEMAD

1) Synes du bare, vi skal blive ved med at tilbyde ham skemad, og så håbe at det pludselig kommer? Eller skal vi droppe skemad og bare give ham mad han kan gumle på?

Vi har læst din bog om mad, og følger alle dine råd i forhold til at tale med stor begejstring til ham, når vi giver ham det, og vi presser ham ikke, når han viser, at han ikke vil.

2) Jeg giver ham ikke mellemmåltider lige nu, da jeg tænker, vi lige skal have styr på hovedmåltiderne først, men måske du ikke er enig?

3) Skal vi passe på med f.eks. at give ham en bagt kartoffel fritte? Han kan sagtens bide noget af den af nemlig. Jeg er meget bange for, at han får det han gumler på galt i halsen? Rugbrødsbjælkerne får han nemt brødet af, og begynder ofte at kløjes lidt i det. Jeg synes, det er svært at vurdere, hvad han kan håndtere i hans alder.

4) Tror du, han får for meget mælk? Han vil jo gerne spise alt andet end grøntsagsmos/skemad? Jeg har skrevet nede i min dagsplan, hvornår jeg ammer fra et eller begge bryster, måske du vil se på om det er passende.

SØVN

Vi kæmper en hel del med min søns søvn for tiden, og har gjort det længe nu! I en periode vågnede han hver time, det er dog heldigvis blevet en smule bedre. Det er i snit hver anden time, vil jeg tro. Jeg orker ærligt talt ikke at skrive det ned om natten, da jeg er SÅ træt, og da det er meget forskelligt, hvad tid han vågner. Han er også begyndt på at vågne 5-10min efter, vi har fået ham til at sove, så det lige tager nogle forsøg, at få ham til at sove tungt nok. Det har han ellers ikke gjort, siden han var spæd!

Min søn er MEGET aktiv med arme og ben. Vi skal virkelig holde godt sammen på ham, før han kan finde ro. Han sparker med benen, basker med armene, klør sig i øjnene og kradser sig i ørerne. Vi har prøvet med en sovepose, men det hjælper ikke på de ustyrlige arme, som nok er den største uro for ham.

Når han vågner om natten, begynder han bare at køre rundt med armene, ...

Annonce

... klør sig i øjenen og ørerne, sparker med benene og løfter dem op i luften og lader den falde tungt ned igen. Der kan gå længe før han egentlig brokker sig, han ligger bare og mosler rundt.

Min søn bruger hverken sut eller nusseklud. Sutten ved han ikke, hvad han skal gøre med og nussekluden begynder han blot at lege og baske med, han “nusser” ikke med den.

En positiv ting omkring hans søvn, og noget vi har investeret en del tid i, er at han godt kan sove videre om natten uden at blive ammet. Han ligger i sin egen seng, og når han vågner om natten, og det ikke er ammetid, kan vi blot putte dynen godt om ham, og ”holde sammen” på hans krop med vores hænder. Så falder han i søvn igen efter 5-10min for det meste.

En anden udfordring omkring hans søvn er, at det er meget svært for os, at få ham til at sove videre efter kl 6, da han næsten altid har afføring han skal af med lige omkring det tidspunkt. Afføringen går næsten altid igennem hans natdragt, og jeg kan derfor ikke vente med at skifte ham, til han har sovet lidt videre (vi har prøvet alt fra de billigste til de dyreste bleer, og prøvet forskellige måder at klistre “blestropperne” på - intet virker). Han vågner naturligvis fuldstændig op, når han bliver skiftet på det tidspunkt, og derfor starter dagen lige for tiden meget tidligt. Når han en sjælden gang imellem ikke har noget, han skal af med på det tidspunkt, sover han gerne videre efter en amning.

SPØRGSMÅL TIL SØVN

1) Har du et bud på, hvorfor han vågner så mange gange?

2) Hvad pokker skal vi gøre med hans afførings-problem tidligt om morgenen? Vi kan jo ikke bestemme, hvornår han skal lave stort :) Men det er irriterende, at vi skal i gang så tidligt på dagen, da jeg arbejder på en plan, hvor han ikke behøver sin powernap om eftermiddagen.

DAGSPLAN

6.00/6.30 – vågner, bliver ammet og skiftet, forsøger at få ham til at sove videre

6.30/7 – opgiver at få ham til at sove videre og står op

7.00/7.30 – Grød (havregrød, ølle, spelt mm.) med frugtmos + vand af kop

8.30/9 - 9/9.30 – Ammes fra ét bryst, sover formiddagslur (nogen gange 45min, andre gange 1,5time)

10.30/11.00 – Grøntsagsmos og noget at gumle på + vand

12.30/13-15.30 – Ammes fra begge bryster og bliver puttet til middagslur

16.00 – ammes fra ét bryst

17.30-18 – ammes kort fra ét bryst og powernapper

18.00 – grøntsagsmos + smager på noget af det vi spiser + vand

20.30/21 – sover som regel på det tidspunkt

Vågner på et tidspunkt mellem 23.00 og 24.00 – ammes godt fra begge bryster

--- vågner ofte en gang eller to her, hvor vi får ham til at sove videre uden amning ---

Vågner på et tidspunkt mellem 2.30 og 04 – ammes kun fra det ene bryst

Vågner tit kl 5, hvor jeg nogle gange ammer ham, hvis han f.eks. sidst er blevet ammet kl 2.30 ellers får jeg ham igen til at sove videre uden amning

Vågner næsten altid kl 6, hvor jeg ammer ham i håb om at han sover videre, men her kommer en fyldt ble i vejen.

SPØRGSMÅL TIL DAGSPLAN

1. Jeg ved, det er vigtigt, at vi får skabt en fast rytme, men jeg synes det er enormt svært, da han ofte afviger fra dag til dag med 30/60min. Hvis han f.eks. vågner kl 10 fra sin formiddagslur i stedet for 10.30, skal vi så altid holde fast i at spise kl 11 f.eks., eller skal vi så give ham mad, når han vågner der?

2. Min søn sover altid i sin barnevogn om dagen, og bliver altid vugget i den indtil han sover eller falder selv i søvn, når vi går tur med ham. Nogle gange sover han helt fint selv hele luren, andre gange har han brug for at blive vugget videre i søvnen – er det et problem, at vi vugger ham?

3. Jeg forsøger at amme ham cirka hver tredje time om natten for tiden pga. de mange opvågninger. Altså, så jeg ikke ammer ham hver gang han vågner. Er hver 3. time for meget?

4. Min søn kan ikke være vågen i meget længere end to timer af gangen, og jeg har svært ved at få ham til at droppe sin powernap. Hvor meget må man "presse" sådan en lille fyr til at være vågen i længere tid?

Jeg håber, du kan hjælpe :)

Mange hilsner
fra en træt og frustreret mor!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder