Kan ikke få måltiderne til at gå op

10. marts 2020

Alder:
7 mdr.

Kan ikke få måltiderne til at gå op

Kære Helen,

Jeg skriver, da jeg ikke helt kan få måltiderne til at gå op herhjemme. Vi forsøger os med rutiner, men jeg synes ikke altid det er lige til.

Alice havde reflux tidligt, og tog derfor ikke helt nok på, så vi måtte stoppe amningen ved 3,5 mdr. Herefter har hun fået flaske med johannesbrødskernemel.

Hun har efterfølgende taget godt på, og ved sidste vejning var hun 4,5 måned gammel og vejede 6 kg. Hun er ikke blevet vejet siden.

Nu er hun 7 måneder om en uge, og vi er i fuld gang med grød og mos. Vi startede ved 5,5 måned. Undervejs har der været nogle udfordringer, da hun pludselig fik rigtig dårlig mave og vi derfor holdt en uges pause. I den sidste uge har hun haft skoldkopper og har afvist både flaske og grød meget.

Jeg synes det varierer meget, om hun har lyst til at spise og generelt virker hun mere interesseret i det der er på min tallerken end i grød og mos.

Faktisk kan hun nærmest virke irriteret på skeen, og tage den ud af hånden på mig, - hun vil gerne selv. Derfor har jeg forsøgt mig med ristet rugbrød og små majssnacks, som hun kan sidde med i hånden selv og det er meget mere populært.

Jeg frygter dog for at hun skal få noget galt i halsen, - hun har ingen tænder endnu, men kan sagtens bide både grøntsager og brød over. Hvordan undgår jeg at hun får det galt i halsen?

Noget andet er, at der er stor variation i hvornår hun vågner om morgenen, og jeg kan derfor heller ikke helt få rutinen til at gå op. Da hun kun fik flaske spiste hun ca hver 3. time. Det er for ofte nu hvor hun får grød, da hun så afviser maden.

Lige nu ser det sådan her ud:

6:00: tidlig morgen flaske - sover videre (AFVISER ofte denne flaske hvis hun ...

Annonce

... også har spist kl. 3)

7:30-8:30: vågner

8:00-9:00: morgenmad - majsgrød med frugtmos til

Alt efter hvor meget hun spiser tilbydes hun flaske inden lur kl. 10
Hvis hun har spist en hel portion grød, så vil hun ikke have flasken

10-11: Lur

12:00-13:00: frokost

14:00 flaske inden lur 60-120 mL

14-16.30 Lur

16:30: flaske 60-120 mL

18:00 Aftensmad - vil ofte ikke have noget

19:30-20:00 Aftenflaske og i seng

23:00 flaske

3:00 Flaske

Der er meget stor varians i hvor meget mad hun er interesseret i at spise, og dermed også hvor meget flaske hun drikker. Som regel mellem 60-120 mL.
Hvis hun får en stor flaske kl. 3, så springer hun flasken kl. 6 over, men vågner alligevel og sover videre når uden flaske.

Derfor overvejer jeg om jeg kan springe flasken kl. 3 over - hvordan skal jeg i så fald gøre det?

I går spiste hun ingenting til aftensmad, og derfor drak hun noget mere i løbet af natten.
Hvordan får jeg hende til at spise mere ved måltiderne?
Det er forskelligt om hun spise 3 skefulde eller en hel portion.
Jeg har serveret mange forskellige ting, for at give hende mange smagsoplevelser.

Det blev måske lidt langt, men det korte af det lange er nok, at efter mange måneder, hvor hun ikke tog nok på, så frygter jeg at hun ikke får nok mad.
Derfor er jeg nok også tilbøjelig til at hun skal have en flaske, hvis hun ikke spiser sin grød, men så er hun måske ikke sulten bagefter.
Jeg har forsøgt at give grød når hun vågner og flaske når hun skal sove, men hun kan ikke spise så ofte, og bliver tydeligt irriteret over hele tiden at blive tilbudt mad.

Jeg håber, du måske kan hjælpe mig med lidt system.

De bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år