Brev:
Kan ikke få måltiderne til at gå op
10. marts 2020
Alder:
7 mdr.
Kan ikke få måltiderne til at gå op
Kære Helen,
Jeg skriver, da jeg ikke helt kan få måltiderne til at gå op herhjemme. Vi forsøger os med rutiner, men jeg synes ikke altid det er lige til.
Alice havde reflux tidligt, og tog derfor ikke helt nok på, så vi måtte stoppe amningen ved 3,5 mdr. Herefter har hun fået flaske med johannesbrødskernemel.
Hun har efterfølgende taget godt på, og ved sidste vejning var hun 4,5 måned gammel og vejede 6 kg. Hun er ikke blevet vejet siden.
Nu er hun 7 måneder om en uge, og vi er i fuld gang med grød og mos. Vi startede ved 5,5 måned. Undervejs har der været nogle udfordringer, da hun pludselig fik rigtig dårlig mave og vi derfor holdt en uges pause. I den sidste uge har hun haft skoldkopper og har afvist både flaske og grød meget.
Jeg synes det varierer meget, om hun har lyst til at spise og generelt virker hun mere interesseret i det der er på min tallerken end i grød og mos.
Faktisk kan hun nærmest virke irriteret på skeen, og tage den ud af hånden på mig, - hun vil gerne selv. Derfor har jeg forsøgt mig med ristet rugbrød og små majssnacks, som hun kan sidde med i hånden selv og det er meget mere populært.
Jeg frygter dog for at hun skal få noget galt i halsen, - hun har ingen tænder endnu, men kan sagtens bide både grøntsager og brød over. Hvordan undgår jeg at hun får det galt i halsen?
Noget andet er, at der er stor variation i hvornår hun vågner om morgenen, og jeg kan derfor heller ikke helt få rutinen til at gå op. Da hun kun fik flaske spiste hun ca hver 3. time. Det er for ofte nu hvor hun får grød, da hun så afviser maden.
Lige nu ser det sådan her ud:
6:00: tidlig morgen flaske - sover videre (AFVISER ofte denne flaske hvis hun også har spist kl. 3)
7:30-8:30: vågner
8:00-9:00: morgenmad - majsgrød med frugtmos til
Alt efter hvor meget hun spiser tilbydes hun flaske inden lur kl. 10
Hvis hun har spist en hel portion grød, så vil hun ikke have flasken
10-11: Lur
12:00-13:00: frokost
14:00 flaske inden lur 60-120 mL
14-16.30 Lur
16:30: flaske 60-120 mL
18:00 Aftensmad - vil ofte ikke have noget
19:30-20:00 Aftenflaske og i seng
23:00 flaske
3:00 Flaske
Der er meget stor varians i hvor meget mad hun er interesseret i at spise, og dermed også hvor meget flaske hun drikker. Som regel mellem 60-120 mL.
Hvis hun får en stor flaske kl. 3, så springer hun flasken kl. 6 over, men vågner alligevel og sover videre når uden flaske.
Derfor overvejer jeg om jeg kan springe flasken kl. 3 over - hvordan skal jeg i så fald gøre det?
I går spiste hun ingenting til aftensmad, og derfor drak hun noget mere i løbet af natten.
Hvordan får jeg hende til at spise mere ved måltiderne?
Det er forskelligt om hun spise 3 skefulde eller en hel portion.
Jeg har serveret mange forskellige ting, for at give hende mange smagsoplevelser.
Det blev måske lidt langt, men det korte af det lange er nok, at efter mange måneder, hvor hun ikke tog nok på, så frygter jeg at hun ikke får nok mad.
Derfor er jeg nok også tilbøjelig til at hun skal have en flaske, hvis hun ikke spiser sin grød, men så er hun måske ikke sulten bagefter.
Jeg har forsøgt at give grød når hun vågner og flaske når hun skal sove, men hun kan ikke spise så ofte, og bliver tydeligt irriteret over hele tiden at blive tilbudt mad.
Jeg håber, du måske kan hjælpe mig med lidt system.
De bedste hilsner