Gider stadig ikke ske mad

25. februar 2020

Alder:
6 mdr.

Gider stadig ikke ske mad

Hej Helen

Ja, så er vores datter blevet lige knap 6 måneder. Og vi har stadig udfordringer med maden.

Som du anbefalede i dit sidste brev stoppede vi med skemad, da vi nok var gået for tidligt i gang. Vi stoppede i januar og tog forsigtigt skemaden op igen her i midt februar. Det går ikke så godt. Nogen dage får hun lidt ned, andre lukker hun munden tæt til, drejer hovedet og græder hvis jeg bliver ved.

I starten sad hun på mit skød, men nu er jeg begyndt at sætte hende i skråstol fordi det er nemmere at styre. Jeg prøver at smile og sige nam nam osv når hun spiser. Prøver at give hende skeen at lege med. Spiser også selv lidt af det så hun kan se det, men det gør ikke den store forskel. Jeg forsøger at time maden til lige efter en lur, så hun er glad og sulten.. Men det er ikke så let for mig at få timingen til at gå op, hvis vi er nogen steder.. dertil kommer at hun stadig sover ret uregelmæssigt. Så nogen gange er det kl 12 hun får grød og andre gange kl 17. Jeg har forsøgt majsmel, hirse, pæremos, ...

Annonce

... sveskemos samt nogle færdige blandinger..

Skal jeg kaste mig ud i andre ting nu hvor hun er ældre? Kan hendes mave holde til det?

Jeg ammer stadig ca hver anden time. Det er nok for meget, men jeg har problemer med at hun sjatspiser og selv om jeg holder hende til har jeg på fornemmelsen at hun ikke tømmer bare et enkelt bryst. Jeg har tilbudt hende bryst tit fordi hun ligger under sin vægtkurve. Om natten får hun også mere end hun burde fordi hun søger brystet at sove på. Det arbejder jeg på at vænne hende af med, men det er svært når hun nu ikke spiser særlig meget eller længe når hun får brystet.

Alt i alt er jeg i tvivl om hun får for lidt mad.. men samtidigt tænker jeg at hun måske får mælk så ofte at hun ikke gider grøden.. hun måler pt 67 cm og vejer 6,75 kg.

Har du nogen gode råd til hvordan jeg skal gribe hele madsituationen an? Jeg har forsøgt at give hende mme på sutteflaske, men det gider hun heller ikke.

Generelt er hun en glad baby, slank i det, men med babydeller de rigtige steder.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder