Brev:
Afviser pludselig flasken - 4 mdr.
11. februar 2020
Alder:
4 mdr.
Afviser pludselig flasken - 4 mdr.
Hej Helen
Jeg har skrevet et bar breve tidligere, og har haft god gavn af dine svar, så nu kommer der et mere.
Min datter fra 1. Oktober er pludselig begyndt at afvise flasken. Jeg har siden hun blev født suppleret med mme i flaske, da jeg ikke kunne mætte hende, og hun i øvrigt heller ikke tog nok på.
I starten supplerede jeg efter hver amning, og med tiden er der skåret flere og flere flasker væk, og nu får hun kun en flaske om aftenen i forbindelse med putningen. Den har jeg bibeholdt da det tidligere gav et længere søvnstræk (det gør det ikke længere, men det er en anden problemstilling) + at jeg gerne ville bevare dét at hun rent faktisk godt vil tage flaske, og det har indtil nu aldrig været et problem. Både hendes far og min søster har f.eks. taget hende nogle nætter indimellem, så jeg har kunne sove nogle flere timer i træk, og det har aldrig været noget problem med flasken.
Nu er min datter så pludselig begyndt at afvise flasken. Jeg kan til nøds godt få hende til at tage aftenflasken, men kun hvis jeg starter med den, frem for at starte med brystet, som jeg ellers har gjort. Ingen andre kan få hende til at spise af flaske mere. Hverken hendes far eller min søster, som jo ellers har givet mange flasker.
Jeg havde store ammeproblemer i starten, så jeg er pavestolt over at jeg har fået amningen så godt op at køre, at jeg faktisk slet ikke behøver at supplere med mme, og det er dejligt, at jeg ikke længere skal frygte, at min datter pludselig en dag hellere vil have flaske end bryst, men nu frygter jeg derimod, at vi er ved at bevæge os hen hvor det kun er mig der kan give hende mad, og at jeg dermed ikke kan tage “fri” en aften, og lade far have hende.
Er det bare noget med at vi skal øve med hende? Eller skal vi give hende flaske i løbet af dagen? Eller har du nogle råd til at vi ikke ender med en ren afvisning af flaske..?
Det skal lige tilføjes, at vi er startet så småt op på grød, og hun er nu oppe på at spise grød 1-2 gange dagligt, og ca. 1/4 portion ad gangen. Hun har mest fået pulver grød men også smagt grøntsagsmos. Hun er vild med det hele. :)
Hun begyndte at afvise flasken inden vi startede på grød - ca. 2 uger før hun blev 4 mdr. og vi startede på grød umiddelbart efter hun blev 4 mdr.
Med venlig hilsen
En ammemor