Brev:
Nedtrapning af flaske
6. februar 2020
Alder:
8 mdr.
Nedtrapning af flaske
Hej Helen,
Tak for dit svar tidligere. Det går meget bedre med at få min datter til at spise.
Hun er nu blevet 8 måneder. Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig, at hun begyndte at kunne undvære den flaske hun får ved 4-5-tiden, men også fordi jeg oplever, at den påvirker hendes appetit om morgenen. Jeg er dog i tvivl om, hvornår og hvordan vi skal forsøge at trappe ud af den flaske.
Hun får aktuelt 4 flasker om dagen: én inden hendes 2. Og sidste lur, ved putning kl. 19.00, kl. 23.00 og kl. 04.00-05.00. Hun har altid været en småtspisende baby, så hendes mælkeindtag har aldrig været på den “anbefalede” mængde, men hun har trives på det. Hun følger egen vægtkurve nu.
Hun får aktuelt mellem 350-500 ml mælk i døgnet. Ofte ligger det på omkring 400 ml. Derudover putter jeg mme i hendes grød og mos.
Hendes rytme ser sådan her ud:
04.00-05.00 110 ml
07.30 havregrød og vand af kop
09.00 frisk blød frugt og frugtmos, vand af kop
09.30-10.30 formiddagslur
11.30 grøntssagsmos med kød/fisk og bondebrødshapsere med smørbart pålæg
13.30 90-110 ml
13.30-15.30 eftermiddagslur
15.30 bolle med smør, grød og vand af kop
18.00 grøntssagsmos med kød/fisk, kartoffelbåd eller kogt grøntssag i hånden, smagsprøver på familiens mad og vand af kop
19.00 70-150 ml og bliver puttet til nat
23.00 90-135 ml
Hvordan ser ovenstående rytme ud? Hvad kan vi gøre for at få flasken kl. 04.00-05.00 væk, hvis den skal det?
Med venlig hilsen