At gå fra flaske til grød

29. januar 2020

Alder:
7 mdr.

At gå fra flaske til grød

Hej

Jeg er lidt i tvivl om hvordan og hvor hurtigt man overgår fra flaske mme til ren grød, mos og senere alm mad.

Tvillinger 7 mdr gamle - (5 mdr fra terminsdato)

Vores dag ser sådan ud

7.45 står op
8.40 flaske 160 ml
9.45 ligges til lur
11.30 grød ( de deler 1 dl)
12.30 flaske 160 ml
13.00 ligges til lur
16.00 flaske 160 ml
17.00 ligges til lur
17.45 mos ( de deler 1 dl)
19.00 flaske 180 ml
19.30 kommer i seng
5.30 flaske 160 ml

Vi startede grød til frokost start januar og startede mos til aften for en uge siden. Planlægger at starte grød til morgen om en uge. Deres maver er noget træge, så vi kører langsomt frem.

Nå men spørgsmålet er - selvom vi nu i 3 uger har kørt grød og nu mos - så syntes jeg ikke rigtig det har rykket på deres mængde af mme...??? Lige bortset fra flasken kl 19 - der har de før drukket 220 ml og nu kan jeg ca få 160-180 ml i dem.
Men vil de bare selv spise mindre og mindre mme når tilbudt - eller skal man fjerne et mme måltid..???
Mon de bare selv automatisk udfaser indtaget..??

Min plan er når de får grød/mos x 3 dagligt vil jeg ligeså stille øge mængden til at de deler 1 1/2 dl, 2 dl mm som du før har anbefalet.

Men er også i tvivl om hvor længe de skal have flaske om natten...?
De har nu i et par måneder spist mme kl 19 og så først vågnet ca ved 5 tiden til flaske og sovet videre bagefter. Men når de får ren grød, mos kan de vel ikke holde fra kl 19 til næste morgen ved ...

Annonce

... 7-8 tiden uden en flaske...?

Jeg må indrømme at jeg nu er begyndt at sætte vækkeur til 5.30 for at give dem flaske- og vækker dem jo så til det. De vågner ikke selv ved 5 tiden som tidligere. Grunden til jeg vækker dem er, at de kan få flaske og falde i søvn igen - og jeg kan stå op 7.30 og komme på forkant med vask af natflasker, egenomsorg mm inden de vågner ca 7.45. (Jeg er alene med tvillingerne).

Men de vågner jo ikke pga sultfølelese - men vågner fordi det er mit behov... Det ved jeg ikke om er helt i orden...? Og jeg ved ikke om det er dumt og det kommer til at bide mig i r.... - fordi jeg fastholder dem i at spise på det tidspunkt og det vil blive sværere og sværere for mig at ændre/ stoppe senere...???

Og lige et tillægs spørgsmål til sidst. Siden de startede grød, mos - er de begyndt at sove rigtig dårligt om dagen. Før sov de 2 timer formiddag og 2 timer eftermiddag. Nu sover de 30-40 min formiddag og eftermiddag kan jeg godt få dem til at sove 2 timer- men det kræver at jeg efter de første 30 min må gå imellem de to mange gange for at få dem til ro og give sut.

Jeg ved godt de sover godt om natten med få sutte opvågninger og kun en enkelt flaske opvågning. - og de er jo selvfølgelig også blevet ældre og kræver ikke så meget søvn som før. Men alligevel - jeg kan ikke forstå det. Og det gør at jeg fra 7 - 19 nærmest ikke har nogen pause og nærmest ikke sidder ned. Nogen gode råd...??

Med venlig hilsen
Tvillingemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder