Brev:
At gå fra flaske til grød
29. januar 2020
Alder:
7 mdr.
At gå fra flaske til grød
Hej
Jeg er lidt i tvivl om hvordan og hvor hurtigt man overgår fra flaske mme til ren grød, mos og senere alm mad.
Tvillinger 7 mdr gamle - (5 mdr fra terminsdato)
Vores dag ser sådan ud
7.45 står op
8.40 flaske 160 ml
9.45 ligges til lur
11.30 grød ( de deler 1 dl)
12.30 flaske 160 ml
13.00 ligges til lur
16.00 flaske 160 ml
17.00 ligges til lur
17.45 mos ( de deler 1 dl)
19.00 flaske 180 ml
19.30 kommer i seng
5.30 flaske 160 ml
Vi startede grød til frokost start januar og startede mos til aften for en uge siden. Planlægger at starte grød til morgen om en uge. Deres maver er noget træge, så vi kører langsomt frem.
Nå men spørgsmålet er - selvom vi nu i 3 uger har kørt grød og nu mos - så syntes jeg ikke rigtig det har rykket på deres mængde af mme...??? Lige bortset fra flasken kl 19 - der har de før drukket 220 ml og nu kan jeg ca få 160-180 ml i dem.
Men vil de bare selv spise mindre og mindre mme når tilbudt - eller skal man fjerne et mme måltid..???
Mon de bare selv automatisk udfaser indtaget..??
Min plan er når de får grød/mos x 3 dagligt vil jeg ligeså stille øge mængden til at de deler 1 1/2 dl, 2 dl mm som du før har anbefalet.
Men er også i tvivl om hvor længe de skal have flaske om natten...?
De har nu i et par måneder spist mme kl 19 og så først vågnet ca ved 5 tiden til flaske og sovet videre bagefter. Men når de får ren grød, mos kan de vel ikke holde fra kl 19 til næste morgen ved 7-8 tiden uden en flaske...?
Jeg må indrømme at jeg nu er begyndt at sætte vækkeur til 5.30 for at give dem flaske- og vækker dem jo så til det. De vågner ikke selv ved 5 tiden som tidligere. Grunden til jeg vækker dem er, at de kan få flaske og falde i søvn igen - og jeg kan stå op 7.30 og komme på forkant med vask af natflasker, egenomsorg mm inden de vågner ca 7.45. (Jeg er alene med tvillingerne).
Men de vågner jo ikke pga sultfølelese - men vågner fordi det er mit behov... Det ved jeg ikke om er helt i orden...? Og jeg ved ikke om det er dumt og det kommer til at bide mig i r.... - fordi jeg fastholder dem i at spise på det tidspunkt og det vil blive sværere og sværere for mig at ændre/ stoppe senere...???
Og lige et tillægs spørgsmål til sidst. Siden de startede grød, mos - er de begyndt at sove rigtig dårligt om dagen. Før sov de 2 timer formiddag og 2 timer eftermiddag. Nu sover de 30-40 min formiddag og eftermiddag kan jeg godt få dem til at sove 2 timer- men det kræver at jeg efter de første 30 min må gå imellem de to mange gange for at få dem til ro og give sut.
Jeg ved godt de sover godt om natten med få sutte opvågninger og kun en enkelt flaske opvågning. - og de er jo selvfølgelig også blevet ældre og kræver ikke så meget søvn som før. Men alligevel - jeg kan ikke forstå det. Og det gør at jeg fra 7 - 19 nærmest ikke har nogen pause og nærmest ikke sidder ned. Nogen gode råd...??
Med venlig hilsen
Tvillingemor