Brev:
Småtspisende baby - 6 mdr.
22. januar 2020
Alder:
6 mdr.
Småtspisende baby - 6 mdr.
Kære Helen
Tak for nogle altid gode og fyldestgørende svar. De er en stor hjælp :-)
Denne gang drejer mit spørgsmål sig om maden. Jeg ved ikke, om jeg griber det rigtigt an.
Min datter fylder i dag 6 måneder, og har fået fast føde siden hun var 5 måneder. Hun tilbydes nu 3 måltider dagligt, morgen, frokost og aften, og jeg har forsøgt mig med lidt blød frugt (mango) i hånden og ærte-puffers i hånden uden for måltiderne, dog uden at disse er reelle måltider, som mætter hende.
Hun får enten majs-/hirsegrød med frugtmos til morgenmad (ikke noget i hånden her) eller havregrød med frugt, til frokost får hun fx købemos med grøntsager/kartofler, couscous og kylling samt agurk eller ristet rugbrød i hånden. Det samme til aften, hvor vi også lader hende smage på fx humus (det elsker hun), kartofler, sovs osv. Men selve mosen har vi ikke varieret meget endnu. De gange, vi har forsøg, har hun spist endnu mindre.
Hun er meget interesseret i at spise selv, og vil gerne selv sidde med skeen. Det mad, hun får i hånden, smager og spiser hun med velbehag, så hun er ikke sart mht. nye smage, og hun er meget dygtig mundmotorisk.
Jeg tilbyder hende mellem 1/2-3/4 dl og hun spiser sjældent helt op og bliver hurtigt sulten efter mælk herefter, hvor hun spiser samme mængde, som hvis hun ikke havde fået mad. Bør jeg tilsætte MME til købemosen også?
Hun får mad, når hun vågner og MME herefter samt inden sine lure. Hun sover upåklageligt om dagen, og lidt mere svingende om natten, hvor hun ofte skal beroliges af en sjat mælk for at sove videre.
Hun har altid været småtspisende og spiser ikke mere end cirka 125 ml MME per måltid. I hendes sidste vågne timer inden sengetid spiser hun dog totalt 3-400 ml + mad. I alt spiser hun vel 7-800 ml i hendes vågne timer og cirka 200 ml om natten fordelt på 2-4 flasker.
Vi står op mellem 6.30 og 7, og alt efter dagens energiniveau og vågnetidspunkt sover hun 2-3 lure. I alt 3,5-4,5 timer om dagen. Hun puttes mellem 20 og 20.30.
Har du et forslag til, hvordan jeg får hende til at spise mere og mere sammenhængende?
Hilsen