Småtspisende baby - 6 mdr.

22. januar 2020

Alder:
6 mdr.

Småtspisende baby - 6 mdr.

Kære Helen

Tak for nogle altid gode og fyldestgørende svar. De er en stor hjælp :-)

Denne gang drejer mit spørgsmål sig om maden. Jeg ved ikke, om jeg griber det rigtigt an.

Min datter fylder i dag 6 måneder, og har fået fast føde siden hun var 5 måneder. Hun tilbydes nu 3 måltider dagligt, morgen, frokost og aften, og jeg har forsøgt mig med lidt blød frugt (mango) i hånden og ærte-puffers i hånden uden for måltiderne, dog uden at disse er reelle måltider, som mætter hende.

Hun får enten majs-/hirsegrød med frugtmos til morgenmad (ikke noget i hånden her) eller havregrød med frugt, til frokost får hun fx købemos med grøntsager/kartofler, couscous og kylling samt agurk eller ristet rugbrød i hånden. Det samme til aften, hvor vi også lader hende smage på fx humus (det elsker hun), kartofler, sovs osv. Men selve mosen har vi ikke varieret meget endnu. De gange, vi har forsøg, har hun spist endnu mindre.

Hun er meget interesseret i at spise selv, og vil gerne selv sidde med skeen. Det mad, hun får i hånden, smager og ...

Annonce

... spiser hun med velbehag, så hun er ikke sart mht. nye smage, og hun er meget dygtig mundmotorisk.

Jeg tilbyder hende mellem 1/2-3/4 dl og hun spiser sjældent helt op og bliver hurtigt sulten efter mælk herefter, hvor hun spiser samme mængde, som hvis hun ikke havde fået mad. Bør jeg tilsætte MME til købemosen også?

Hun får mad, når hun vågner og MME herefter samt inden sine lure. Hun sover upåklageligt om dagen, og lidt mere svingende om natten, hvor hun ofte skal beroliges af en sjat mælk for at sove videre.

Hun har altid været småtspisende og spiser ikke mere end cirka 125 ml MME per måltid. I hendes sidste vågne timer inden sengetid spiser hun dog totalt 3-400 ml + mad. I alt spiser hun vel 7-800 ml i hendes vågne timer og cirka 200 ml om natten fordelt på 2-4 flasker.

Vi står op mellem 6.30 og 7, og alt efter dagens energiniveau og vågnetidspunkt sover hun 2-3 lure. I alt 3,5-4,5 timer om dagen. Hun puttes mellem 20 og 20.30.

Har du et forslag til, hvordan jeg får hende til at spise mere og mere sammenhængende?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.