Drikker hun nok mælk?

21. januar 2020

Alder:
6 mdr.

Drikker hun nok mælk?

Hej Helen,

Så har jeg brug din gode hjælp endnu engang.

Vi er nu godt igang med ske-maden og har været det siden uge 17.

Jeg er dog usikker på om hun får mælk nok. Jeg ammede fuldt ud indtil hun var 5,5 måned + lidt skemad og så kunne jeg ikke følge med mere. Jeg ammer derfor kun 1 gang om dagen nu, resten er flaske - hvor hun siden har taget rigtig godt på.

Hun vejer ca. 7,5 kilo og har læst mig til at hun så skal have omkring 800ml. Foruden den ene amning, som jeg ikke tror giver hende alverdens, så når vi kun op på 500-600 ml om dagen. Hun drikker også vand af kop til måltiderne, men det er stadig småting og måske ikke mere end 50 ml totalt set, for alle måltider.

Når hun får flaske, drikker hun sjældent mere end 120ml pr gang og det er uanset hvor længe der er gået i mellem. Derfor synes jeg det er svært at få mere i hende, med tanke på hendes ske måltider heller ikke er større. Her spiser hun typisk mellem 3/4 til 1 dl pr måltid

Hun vågner sjældent om natten længere, så med en drømmeflaske kl. 23:00, så må jeg typisk vække hende omkring kl. 07-07:15. Ergo får hun ikke den ...

Annonce

... tidlige morgen flaske, som jeg kan se indgår I dine dagsplaner til andre. Skulle jeg give hende flaske kl. 5/6, kommer dagen også til at starte der, da vi ikke får hende til at sove videre - det er afprøvet.

Vi har efterhånden fået en fin dagsrytme, hvor hun nu kun sover 2 lure:

07:00-07:15: Jeg vækker hende
07:30: Havregrød + vand af kop
09:00/09:30: Flaske og puttes til formiddagslur. Her sover hun typisk 1t20m.
11:00: Grøntsagsmos m. kød eller fisk + vand af kop
14:00: Flaske og puttes til dagens sidste lur. Sover her op til 2 timer
16:30: flaske
18:00: mos med kød eller fisk + appelsinbåde at gumle på når vi spiser
19:30-20:00: Flaske og puttes til natten
23:00: Drømmeflaske

Hun får også lidt frugtmos indimellem, når det passer.

Jeg har forsøgt at starte dagen med en flaske kl. 07 for at få mere mælk i hende, men så kommer vi skævt igang med resten og vi skal vel også stille og roligt videre med skemaden?

Er det fint nok med de 500-600 ml mælk, eller hvordan skal vi i så fald ellers gøre det? Hun har fint med våde bleer og trives fuldt ud.

Tak for hjælpen,

Hilsen,
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder