Baby 7 mdr. vil igen ikke spise

21. januar 2020

Alder:
7 mdr.

Baby 7 mdr. vil igen ikke spise

Hej Helen,

Jeg har haft rigtig god hjælp fra din brevkasse og tiden var nu inde til, at jeg selv skriver.

Jeg har en skøn pige på 7,5 mdr. Hun vejede 3280 ved fødslen og var 50 cm lang. De første 3 måneder tog hun rigtig flot på.

Jeg fuldammede hende indtil hun var ca. 3,5 måned. Pludselig nægtede hun at amme i dagtimerne. Jeg kæmpede i nogle uger, men kapitulerede til sidste og gik over på flaske i dagtimerne og amning om natten. Ved 4,5 måned ville hun heller ikke længere amme om natten, så vi stoppede helt amning, hvilket var rigtig hårdt. Derned var heller ikke nemt med flasken, da hun var/er en meget småtspisende pige. I den periode faldt hun ca. 2 vægtkurver, men følger nu egen kurve. Hun er en lang, slank pige. Hun blev vejet for 2 uger siden, hvor hun vejede 6800 gram og 69,5 cm Lang.

Vi startede med grød da hun var ca. 4,5 måned. Det gik godt og hun var meget nysgerrig. Efter et par uger mistede hun interessen og vi holdt en pause med god virkning. Siden da har interessen for mad været on/off. Vi har lige haft 3 rigtig gode uger, hvor hun har fået 4 måltider om dagen med stor succes, så jeg håbede lige, at vi var “ovre” det med at hun ikke ville spise. MEN nu vil hun igen ikke. Hun lukker munden.

Hun får altid noget i hånden selv, men det “leger” hun mest bare med. Rigtig mad er hun ikke så interesseret i. Hun er ikke glad for grov konsistens endnu.

Sundhedsplejersken er ikke bekymret, da min datter altid har været meget kontaktstærk. Hun er motorisk rigtig dygtig - sidder, ...

Annonce

... kravler osv. Hun er nysgerrig på sine omgivelser og for det meste i godt humør. Hun har aldrig været en baby, der har skreget meget. Har hun været ked af det eller utryg, har jeg bare skulle tage hende tæt ind til mig, og så er hun faldet til ro.

Hun sover fantastisk om natten. Ingen problemer der.

Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:

Kl. 04-05 : flaske (110 ml)
Kl. 06.30 : vågner
Kl. 07-08 : havregrød/øllebrød og vand af kop
Kl. 09.00 :lidt i hånden f.eks. kogte pærebåde, frugtmos og vand af kop
Kl.09.30 : formiddagslur - ofte kun 45 min. Tilbyder hende flaske, hvor hun spiser mellem 60-110 ml alt efter hvor meget grød hun har spist til morgen.
Kl. 11.30-12.00 : grøntssagsmos med kød/fisk og vand af kop - ristede rugbrødsbjælker ellers agurk i hånden
Kl. 13.30 : flaske (mellem 60-110 ml)
Kl.13.30 : lur - sover 1-2 timer
Kl. 15.30 : grød af en art eller bondebrødshapser, vand af kop og noget i hånden
Kl. 17.30-18.00- grøntssagsmos med kød/fisk og vand af kop.
Kl. 19.00 : puttes med en flaske påsat. 135 ml - varierende hvor neget hun spiser
Kl. 23.00 : drømmeflaske på 110 ml .

Jeg er i tvivl, om jeg skal fortsætte med flasken inden hendes formiddagslur, da jeg er bange for at den lidt “ødelægger” appetitten til middagsmaden.

Jeg ved ikke, hvad jeg kan gøre for at vække hendes interesse i mad igen? Skal jeg holde pause? Eller forsætte med at tilbyde de mange måltider? Er der andet jeg skal forsøge? Får hun for meget mælk om natten mon?

Med venlig hilsen
Den bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder