Spiser om natten - Ikke om dagen!

16. januar 2020

Alder:
11 mdr.

Spiser om natten - Ikke om dagen!

Hej Helen,

Tak for alle dine tidligere gode råd, vores nuværende emmer lidt ud i samme problematik med en småspiser herhjemme, men nu tro jeg vi har gjort noget forkert som er endt ud i hun kun spiser om natten og ikke om dagen..

Nå men vores datter er 11,5 mdr., lige startet i vuggestue, og er en livlig og glad tøs :)
Hun har aldrig været den store spiser, og vi har kæmpet en del med det. Hun blev flaskebarn da hun var 4 mdr. af mange årsager, men af den grund ved vi jo hvor meget hun får.

Hun har aldrig spist en større flaske end 135ml, det er simpelthen ikke muligt at få i hende, så derfor får hun i en alder af 11,5 mdr. stadig 3 flasker i døgnet. De flasker ligger alle kl. 19.30 (putning) 23.00 drømmeflaske, og så en flaske ved 3.00 tiden.

Grunden til hun får de tre flasker er at hun jo skal have 400 ml i døgnet, og det kan vi kun gøre ved at give hende de 3 stk. Grunden til de ligger om natten er fordi hun vågner og er sulten.

Det der er sket nu, er dog at hun pludselig ikke vil spise om dagen, hun spiser ingen morgenmad pt. (evt. 4 havrefras der er opløste) ingen frokost i vuggerne, og begynder evt. først at få lidt ad hen på eftermiddagen (stadig meget lidt) og så aftenmad.

Og nu er det at det slår mig om vi har, måske har vænnet hende til at man spiser om natten? Ergo om dagen vil ...

Annonce

... hun intet have?

I vuggestuen vil de gerne give hende en flaske hvis hun ikke vil spiser, men vi vil jo egentlig gerne trappe ned med de flasker. Er det løsningen at vi tager én flaske fra hende (drømmeflasken) og istedet evt. tilbyder vand og så fjerne endnu en flaske om en halv måned hvor hun kan begynde at få komælk i stedet? Skal vi fjerne evt. drømmeflasken og natflasken nu? Så bibeholde putningsflasken) (aftensgrød har aldrig været mulig da hun ikke spiser grød)

Du kan godt høre vi er virkelig i tænkeboks og mistænker os selv for at have gjort forkert:(

Ved godt at start i vuggestue også kan have en indvirkning også på manglende appetit, men det er startet lang tid før. Hun har fået 5 tænder i løbet af 2 mdr, det kunne selvfølge være noget der spillede ind, men det virker ikke som om det har generet hende meget.

Hun er super glad og frisk selvom hun ikke får mad om dagen og i vuggeren – Og hun trives fint!

Hun er 11,5 vejer 9100 kg og var ved fødslen 3100kg – Og følger sin egen kurve, men er 80cm, så der er ikke så meget ekstra af hende ;)

En lille detalje - Vores datter har aldrig rigtig gidet grød eller ville have skemad, så hun spiser alt med fingrene, og det er hun god til. Hun får dog altid tilbud noget med ske eller gaffel.

Håber sådan du kan hjælpe os.

Kærlig hilsen
fra os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder