Brev:
Spiser om natten - Ikke om dagen!
16. januar 2020
Alder:
11 mdr.
Spiser om natten - Ikke om dagen!
Hej Helen,
Tak for alle dine tidligere gode råd, vores nuværende emmer lidt ud i samme problematik med en småspiser herhjemme, men nu tro jeg vi har gjort noget forkert som er endt ud i hun kun spiser om natten og ikke om dagen..
Nå men vores datter er 11,5 mdr., lige startet i vuggestue, og er en livlig og glad tøs :)
Hun har aldrig været den store spiser, og vi har kæmpet en del med det. Hun blev flaskebarn da hun var 4 mdr. af mange årsager, men af den grund ved vi jo hvor meget hun får.
Hun har aldrig spist en større flaske end 135ml, det er simpelthen ikke muligt at få i hende, så derfor får hun i en alder af 11,5 mdr. stadig 3 flasker i døgnet. De flasker ligger alle kl. 19.30 (putning) 23.00 drømmeflaske, og så en flaske ved 3.00 tiden.
Grunden til hun får de tre flasker er at hun jo skal have 400 ml i døgnet, og det kan vi kun gøre ved at give hende de 3 stk. Grunden til de ligger om natten er fordi hun vågner og er sulten.
Det der er sket nu, er dog at hun pludselig ikke vil spise om dagen, hun spiser ingen morgenmad pt. (evt. 4 havrefras der er opløste) ingen frokost i vuggerne, og begynder evt. først at få lidt ad hen på eftermiddagen (stadig meget lidt) og så aftenmad.
Og nu er det at det slår mig om vi har, måske har vænnet hende til at man spiser om natten? Ergo om dagen vil hun intet have?
I vuggestuen vil de gerne give hende en flaske hvis hun ikke vil spiser, men vi vil jo egentlig gerne trappe ned med de flasker. Er det løsningen at vi tager én flaske fra hende (drømmeflasken) og istedet evt. tilbyder vand og så fjerne endnu en flaske om en halv måned hvor hun kan begynde at få komælk i stedet? Skal vi fjerne evt. drømmeflasken og natflasken nu? Så bibeholde putningsflasken) (aftensgrød har aldrig været mulig da hun ikke spiser grød)
Du kan godt høre vi er virkelig i tænkeboks og mistænker os selv for at have gjort forkert:(
Ved godt at start i vuggestue også kan have en indvirkning også på manglende appetit, men det er startet lang tid før. Hun har fået 5 tænder i løbet af 2 mdr, det kunne selvfølge være noget der spillede ind, men det virker ikke som om det har generet hende meget.
Hun er super glad og frisk selvom hun ikke får mad om dagen og i vuggeren – Og hun trives fint!
Hun er 11,5 vejer 9100 kg og var ved fødslen 3100kg – Og følger sin egen kurve, men er 80cm, så der er ikke så meget ekstra af hende ;)
En lille detalje - Vores datter har aldrig rigtig gidet grød eller ville have skemad, så hun spiser alt med fingrene, og det er hun god til. Hun får dog altid tilbud noget med ske eller gaffel.
Håber sådan du kan hjælpe os.
Kærlig hilsen
fra os