Brev:
Grød & mos samt manglende interesse for MME.
12. januar 2020
Alder:
6 mdr.
Grød & mos samt manglende interesse for MME.
Kære Helen,
Jeg har lidt opfølgende spørgsmål til min søns indtag af grød og mos, som jeg håber, du vil svare på :-)
Min søn er 6 mdr. i dag, og vi startede op på skemad 1 uge inden han fyldte 5 mdr. Først grød med en skefuld frugt topping midt på dagen (majs-, hirse-, spelt- eller risgrød), siden mos (kartoffelmos med gulerods-, broccoli- eller ærtemos) om aftenen og for nyligt grød med en skefuld frugt topping om morgenen (majs- eller havregrød - øllebrød er på tapetet).
Min søn nyder grøden med velbehag, og har efter lidt tid lært også at værdsætte mosen, hvis bare jeg camouflerer kartoffelmosen med andet mos :-) Han får, hvad der svarer til ca. 3/4 dl. grød pr. måltid og ca. 2 store spisesker med mos, men han kan sagtens spise mere - især til aften. Han får vand af en lille kop, som han også er glad for, men det er jo begrænset, hvor meget væske, han får på den konto.
Morgenmad indtages omk. kl. 6.30-7.00, frokost indtages omk. kl. 11.30-12.30 og aftensmad indtages omk. kl. 17.30-18.00.
Problemet er, at han ikke rigtig gider sin flaske. Som tidligere skrevet opstod dette INDEN opstart på skemad. I løbet af dagen kan der sagtens gå 5 timer (nogle gange lidt mere) uden, at han melder sig, og når han så endelig melder sig, så drikker han 60-90 ml. - hvis jeg er heldig lidt mere. Hvis jeg tilbyder ham flaske før (fx. i forbindelse med lur), så afviser han den eller drikker 10-30 ml. Han er ret tydelig, når han ikke vil have noget - han tæt på slår flasken væk. Jeg har naturligvis prøvet, at lade ham få en lille pause, og så tilbyde ham den igen - dog uden held, ligesom jeg venter 1-1,5 time efter grød/mos, før han tilbydes flaske. Jeg har også forsøgt med MME på brikker, som du foreslog, men det øger ikke hans lyst. Er ligeledes opmærksom på, ikke at tilbyde ham flasken hele tiden, så det bliver en dårlig oplevelse.
Når vi så når til tidlig aften, så begynder han at ville drikke og flere ml. (90-150 ml. pr. flaske). Det betyder, at størstedelen af hans MME indtag ligger om aftenen og spredt ud på natten, hvor han vågner grædende af sult (tørst?). Det er også på denne tid af dagen, at hans tunge bleer (naturligt nok) skal findes. Han indtager nogle dage kun i omegnen af 550 ml. MME. Andre dage kan vi godt nå 700-800 ml. - hvor af hovedparten er indtaget sen aften/nat.
Jeg kan ikke rigtig se, hvordan jeg skal reducere grøden og mosen, det bør vel netop øges med tiden? Men samtidig er jeg bekymret for hans lave væskeindtag, og ja, så er det jo ikke meningen, at han pludselig skal have en masse flasker i løbet af natten - han har jo tidligere kunne sove stræk på 6-7 timer om natten uden mad, hvor han nu til tider efterspørger mad hver 2-3-4 time. Og det er sult. Det er ikke noget sut eller kærtegn kan klare. Pt. får han flaske omkring 19.00-19.30, når han puttes. Men allerede kl. 20.30-21.00, så vågner han af sult/tørst. Dette gentager sig kl. 22.00-22.30. Herefter kan han sove 3-4 timer, før han melder sig igen. Han indtager på disse tidspunkter omk. 120 ml. pr. gang (nogle gange lidt mindre andre gange mere).
Det pudsige er, at lige så snart vi står op omk. 05.30-06.00, så er flasken (igen) uinteressant, og han vil først have en op ad formiddagen (efter grød), og kun ganske få ml. Som det er nu, så er det ikke rigtig muligt, at skyde putte tidspunktet, da han er helt færdig omk. kl. 19.00-20.00.
Så jeg er i vildrede; Vil øget grød og mos give bedre mæthedsfornemmelse, men hvad så med væsken? Han får jo ikke for meget i forvejen. Kunne vælling være en idé? Eller hvordan griber jeg det an, når flasken ikke interesserer ham om dagen eller i det hele taget? Han sover - som du ved - ikke for godt i forvejen, så jeg er ked af, at hans nattesøvn er begyndt at blive så abrupt, og dette uanset om han indtager 550 ml. MME eller 800 ml. MME i døgnet. Natten var det eneste tidspunkt på døgnet, hvor jeg vidste, at han fik en god og lang søvn. Den abrupte nattesøvn hjælper heller ikke på hans pyller, og mor får nu et minimum af søvn i døgnet (måske 4-5 timer totalt).
Han er generelt glad og aktiv, men ofte meget pylret grundet (for) lidt søvn (det tager vi i en anden mail), han følger sin kurve, og blev i denne uge målt til 73 cm. og 8,7 kg. (med tøj).
Sidst men ikke mindst har jeg et spørgsmål til Sempers Aftengrød, som jeg har fået anbefalet for god mæthedsfornemmelse. Jeg kan se, at den indeholder rismel, bør man så holde igen med at give det, på samme måde som med risgrød? Og såfremt man giver denne grød til aften, så bør man vel give mos midt på dagen?
God weekend og tak som altid.
Hilsen
Den bekymrede mor