Brev:
Mad og bedre søvn
7. januar 2020
Alder:
9 mdr.
Mad og bedre søvn
Kære Helen
Mange tak for dit svar omkring vores lille dreng og for din omsorg og sympati i forhold til vores situation.
Vi har nu haft mulighed for at prøve putteritualet af og kombineret med vores egne tilføjelser, så lykkedes det nu at putte Leander uden problemer næsten hver aften. Vi har simpelthen accepteret, t han bare falder bedst til ro, når vi går en tur med ham i barnevognen, så det gør vi nu hver gang han skal sove. Det må være løsningen for nu, og så må vi se om vi kan ændre det senere.
Han har dog stadig mange opvågninger i læbet af natten. Det er rart at kunne forklare det med motorisk uro, som du var inde på i dit svar. Det gør det lidt nemmere at være i. Vi har fundet en juniordyne frem til ham, har afprøvet med voksiposen i sengen, men den myrer han sig desværre ud af efter nogle timer, så nu afprøver vi en almindelig sovepose med tanke på ar ville forsøge med en tyngdepose. Vi kan nemlig fornemme, at han sover bedst, når han ikke kan flavre for meget omkring.
Vi vil rigtig gerne have dit input til vores daglige madrytme. Leander vågner nemlig fortsat tre gange i løbet af natten og vil have flaske. Vi har på fornemmelsen, at det sommetider handler om tryghed, fordi han ikke drikker så meget, men andre gange drikker han næsten det hele, så han er svær at blive klog på. Hver gang han vågner tilbyder vi det samme. Først shh-lyd, så han hører os, en hånd på brystet, dernæst sut og bamse - og så sover han som regel videre. Bortset fra de to tidspunkter om natten, hvor han vil have flasken og skriger som en vanvittig af sine lungers fulde kræft, så han helt raller, hvis vi ikke bringer ham den hurtigt nok - og det gør vi sjældent fordi vi jo prøver det andet først og så prøver at tilbyde vand - hvad bilder vi os også ind, synes han at tænke :)
Her er vores rytme nu, men vi er ved at køre ind i dagpleje, så snart overtager hun i hvert fald frokosten og så om et par uger også formiddag og muligvis eftermiddag. Han spiser som regel gode, store portioner med undtagelse af morgen- og aftengrød, hvor jeg ikke kan finde ud af om det er fordi et andet måltid ligger tæt på eller om han ikke er en fan af grød.
Kl 6: Vågner glad og forsøger at kravle ud af sengen og over til mor
Kl 7: Havregrød med frugtmos, vand af kop
Kl 8/8:30: Gåtur og puttes til morgenlur, ca 1 1/2 time som regel
Kl 10: Vågner og vi leger - eller tager i dagpleje
Kl 11: Rugbrød med leverpostej, smøreost eller lign., fiskefrikadelle, laks eller rejer, vand af kop
Kl 12:30: Flaske, spiser ca 70-100 ml
Kl 13: Gåtur og puttes til lur, ca 1 time
Kl 14: Vågner, lidt nærhed og så henter vi storebror
Kl 15: 1/2 bolle med smør og grøntsagsmos, vand af kop
Kl 17: Sommetider gåtur og sen powenap, 30 min
Kl. 17:30: Aftensmad, som vores evt suppleret med rugbrød eller kødbolle, and af kop
Kl. 18:30: Bad og massage
Kl 19: Lun aftengrød med frugtmos
Kl 19:30: Gåtur og puttes til natten
Kl. 21-22: Flaske, spiser ca 50-100 ml
Kl 00-01: Flaske, spiser ca 100-130 ml men sommetider kun 30-50 ml
Kl 03:30-04:30: Flaske, spiser ca 120-150 ml
Vi kunne rigtig godt tænke os, at flaskerne efter putning hed kl 23 og 04, for så kunne far give flaske inden han går i seng og jeg kan give den tidlig morgen. Vi har prøvet at tilbyde flasken efter aftengrøden og i stedet for aftengrøden, men det gør ingen forskel for nattens forløb.
Kan du hjælpe os lidt på vej til at få lidt mindre mad i ham om natten? Hvis det er tryghed, han har brug for, hvad kan vi så gøre, som vi ikke allerede gør, når han skriger så utrøsteligt?
Vi glæder os til at høre fra dig igen. Du er en fantastisk støtte for vores lille familie.
Med venlig hilsen
Den trætte mor