Mad og bedre søvn

7. januar 2020

Alder:
9 mdr.

Mad og bedre søvn

Kære Helen

Mange tak for dit svar omkring vores lille dreng og for din omsorg og sympati i forhold til vores situation.

Vi har nu haft mulighed for at prøve putteritualet af og kombineret med vores egne tilføjelser, så lykkedes det nu at putte Leander uden problemer næsten hver aften. Vi har simpelthen accepteret, t han bare falder bedst til ro, når vi går en tur med ham i barnevognen, så det gør vi nu hver gang han skal sove. Det må være løsningen for nu, og så må vi se om vi kan ændre det senere.

Han har dog stadig mange opvågninger i læbet af natten. Det er rart at kunne forklare det med motorisk uro, som du var inde på i dit svar. Det gør det lidt nemmere at være i. Vi har fundet en juniordyne frem til ham, har afprøvet med voksiposen i sengen, men den myrer han sig desværre ud af efter nogle timer, så nu afprøver vi en almindelig sovepose med tanke på ar ville forsøge med en tyngdepose. Vi kan nemlig fornemme, at han sover bedst, når han ikke kan flavre for meget omkring.

Vi vil rigtig gerne have dit input til vores daglige madrytme. Leander vågner nemlig fortsat tre gange i løbet af natten og vil have flaske. Vi har på fornemmelsen, at det sommetider handler om tryghed, fordi han ikke drikker så meget, men andre gange drikker han næsten det hele, så han er svær at blive klog på. Hver gang han vågner tilbyder vi det samme. Først shh-lyd, så han hører os, en hånd på brystet, dernæst sut og bamse - og så sover han som regel videre. Bortset fra de to tidspunkter om natten, hvor han vil have flasken og skriger som en vanvittig af sine lungers fulde kræft, så han helt raller, hvis vi ikke bringer ham den hurtigt nok - og det gør vi sjældent fordi vi jo prøver det andet først og så prøver at tilbyde vand - hvad bilder vi os også ind, synes han at tænke :)

Her er vores rytme nu, men vi er ved at køre ...

Annonce

... ind i dagpleje, så snart overtager hun i hvert fald frokosten og så om et par uger også formiddag og muligvis eftermiddag. Han spiser som regel gode, store portioner med undtagelse af morgen- og aftengrød, hvor jeg ikke kan finde ud af om det er fordi et andet måltid ligger tæt på eller om han ikke er en fan af grød.

Kl 6: Vågner glad og forsøger at kravle ud af sengen og over til mor
Kl 7: Havregrød med frugtmos, vand af kop
Kl 8/8:30: Gåtur og puttes til morgenlur, ca 1 1/2 time som regel
Kl 10: Vågner og vi leger - eller tager i dagpleje
Kl 11: Rugbrød med leverpostej, smøreost eller lign., fiskefrikadelle, laks eller rejer, vand af kop
Kl 12:30: Flaske, spiser ca 70-100 ml
Kl 13: Gåtur og puttes til lur, ca 1 time
Kl 14: Vågner, lidt nærhed og så henter vi storebror
Kl 15: 1/2 bolle med smør og grøntsagsmos, vand af kop
Kl 17: Sommetider gåtur og sen powenap, 30 min
Kl. 17:30: Aftensmad, som vores evt suppleret med rugbrød eller kødbolle, and af kop
Kl. 18:30: Bad og massage
Kl 19: Lun aftengrød med frugtmos
Kl 19:30: Gåtur og puttes til natten
Kl. 21-22: Flaske, spiser ca 50-100 ml
Kl 00-01: Flaske, spiser ca 100-130 ml men sommetider kun 30-50 ml
Kl 03:30-04:30: Flaske, spiser ca 120-150 ml

Vi kunne rigtig godt tænke os, at flaskerne efter putning hed kl 23 og 04, for så kunne far give flaske inden han går i seng og jeg kan give den tidlig morgen. Vi har prøvet at tilbyde flasken efter aftengrøden og i stedet for aftengrøden, men det gør ingen forskel for nattens forløb.

Kan du hjælpe os lidt på vej til at få lidt mindre mad i ham om natten? Hvis det er tryghed, han har brug for, hvad kan vi så gøre, som vi ikke allerede gør, når han skriger så utrøsteligt?

Vi glæder os til at høre fra dig igen. Du er en fantastisk støtte for vores lille familie.

Med venlig hilsen
Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.