6 måneder og dagsrytme

6. januar 2020

Alder:
6 mdr.

6 måneder og dagsrytme

Hej Helen.

Tak for dit svar ift. mine ammevaner. Jeg har forsøgt at køre en rytme med 5 måltider og så amning inden lur. Men nu har min pige på 6 mdr. mistet lystet til grød og mos, og spiser nærmest ingenting af det.

Derfor har jeg holdt pause med det, og ammer kun. Jeg tilbyder dog min datter ting i hånden som hun kan gnave af, og det er hun interesseret i. Jeg føler jeg har forsøgt at variere både konsistens og smag ift. grød og mos, men ved ikke hvad jeg skal gøre ellers. Har du nogle forslag?

Jeg forsøger at tanke hende godt op med mælk om dagen, men vi har stadig en del natteroderi. Jeg er oppe 5-8 gange fra kl. 21 til kl. 07 (4 amninger og ellers trøst). Jeg tror ikke min datter er vågen, men hun bliver urolig og klynker og græder lidt. Så tager jeg hende op, og vugger med hende og kan som regel få hende til ro - men så går der 1/2 - 1 time også klynker hun igen. Hvis jeg ligger hende til brystet inden der er gået 3 timer siden sidste amning, så sjatspiser hun lidt og derfor fjerner jeg hende og giver hende sutten.

Jeg har forsøgt at svøbe hende til natten, men det har ikke hjulpet. Jeg ved hun ikke har feber, men kunne det være noget med ørene eller blot noget med hendes og min adfærd? Hvad kan jeg gøre?

Min datter er også meget svær at putte til lur, jeg skal gå med barnevognen i 20-50 minutter inden hun sover. Tidligere tog det kun 10 minutter, men nu er jeg ...

Annonce

... ved at få grå hår. Jeg forsøger at putte hende efter 2 timer, men det er ikke altid det rigtige tidspunkt. Nogle gange viser hun træthedstegn allerede efter 1 1/2 time og andre gange kan hun holde sig vågen i 3 timer.

Hun får ofte 3 lure (ved 9-tiden, 12-tiden og 15-tiden) og sover fra 19-07. Det skal siges at min datter siden fødslen ikke har sovet særlig meget om dagen, maks 1 1/2 time og ofte 45 minutter. Og at jeg siden fødslen har gået med hende efter 40 minutter for at forsøge at forlænge hendes lur, hvilket er lykkedes i 1 ud af 10 tilfælde tror jeg.
Jeg er i tvivl om hun trives med så lidt søvn, indimellem viser hun træthedstegn allerede 1/2 time efter hun er kommet op (gnider sig i øjnene og bliver pylret).

Jeg har overvejet at trække hendes lur, så hun bliver puttet kl. 10 og kl. 13.30 og derved kun får 2 lure jf. søvnhjulet i din bog om søvn og børn. Jeg tænker det derved kan blive lettere at få hende til at falde i søvn, men er i tvivl om hun så vil få for lidt søvn, hvis hun kun sover 45 minutter. Hvad tænker du?

Overordnet trives hun, er meget nysgerrig og i fuld gang med at mosle sig rundt på gulvet. Der er dog nogle dage hvor hun er mere pylret end andre.

Måske hun faktisk viser træthedstegn fordi hun trænger til mere stimuli? Jeg synes ikke det er helt nemt at finde ud af det.

Endnu engang tak for en god brevkasse.

Kærlig hilsen
Den frustrerede.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor