Brev:
6 måneder og dagsrytme
6. januar 2020
Alder:
6 mdr.
6 måneder og dagsrytme
Hej Helen.
Tak for dit svar ift. mine ammevaner. Jeg har forsøgt at køre en rytme med 5 måltider og så amning inden lur. Men nu har min pige på 6 mdr. mistet lystet til grød og mos, og spiser nærmest ingenting af det.
Derfor har jeg holdt pause med det, og ammer kun. Jeg tilbyder dog min datter ting i hånden som hun kan gnave af, og det er hun interesseret i. Jeg føler jeg har forsøgt at variere både konsistens og smag ift. grød og mos, men ved ikke hvad jeg skal gøre ellers. Har du nogle forslag?
Jeg forsøger at tanke hende godt op med mælk om dagen, men vi har stadig en del natteroderi. Jeg er oppe 5-8 gange fra kl. 21 til kl. 07 (4 amninger og ellers trøst). Jeg tror ikke min datter er vågen, men hun bliver urolig og klynker og græder lidt. Så tager jeg hende op, og vugger med hende og kan som regel få hende til ro - men så går der 1/2 - 1 time også klynker hun igen. Hvis jeg ligger hende til brystet inden der er gået 3 timer siden sidste amning, så sjatspiser hun lidt og derfor fjerner jeg hende og giver hende sutten.
Jeg har forsøgt at svøbe hende til natten, men det har ikke hjulpet. Jeg ved hun ikke har feber, men kunne det være noget med ørene eller blot noget med hendes og min adfærd? Hvad kan jeg gøre?
Min datter er også meget svær at putte til lur, jeg skal gå med barnevognen i 20-50 minutter inden hun sover. Tidligere tog det kun 10 minutter, men nu er jeg ved at få grå hår. Jeg forsøger at putte hende efter 2 timer, men det er ikke altid det rigtige tidspunkt. Nogle gange viser hun træthedstegn allerede efter 1 1/2 time og andre gange kan hun holde sig vågen i 3 timer.
Hun får ofte 3 lure (ved 9-tiden, 12-tiden og 15-tiden) og sover fra 19-07. Det skal siges at min datter siden fødslen ikke har sovet særlig meget om dagen, maks 1 1/2 time og ofte 45 minutter. Og at jeg siden fødslen har gået med hende efter 40 minutter for at forsøge at forlænge hendes lur, hvilket er lykkedes i 1 ud af 10 tilfælde tror jeg.
Jeg er i tvivl om hun trives med så lidt søvn, indimellem viser hun træthedstegn allerede 1/2 time efter hun er kommet op (gnider sig i øjnene og bliver pylret).
Jeg har overvejet at trække hendes lur, så hun bliver puttet kl. 10 og kl. 13.30 og derved kun får 2 lure jf. søvnhjulet i din bog om søvn og børn. Jeg tænker det derved kan blive lettere at få hende til at falde i søvn, men er i tvivl om hun så vil få for lidt søvn, hvis hun kun sover 45 minutter. Hvad tænker du?
Overordnet trives hun, er meget nysgerrig og i fuld gang med at mosle sig rundt på gulvet. Der er dog nogle dage hvor hun er mere pylret end andre.
Måske hun faktisk viser træthedstegn fordi hun trænger til mere stimuli? Jeg synes ikke det er helt nemt at finde ud af det.
Endnu engang tak for en god brevkasse.
Kærlig hilsen
Den frustrerede.