Problemer med mad og derfor søvn

6. januar 2020

Alder:
22 mdr.

Problemer med mad og derfor søvn

Hej Helen.

Jeg har en datter på lige knap 2 år født 15-03-18.

Hun er en glad og frisk pige med knald på. Hun var bagud motorisk indtil hun var 1,5 pga. svær hybermobilitet men er kommet rigtig godt med går, løber og er meget aktiv.

Hun er en meget intelligent pige og meget fremme sprogligt - vurderet på børneafdelingen pga hybermobiliteten. Hun snakket i sætninger af 4-5 stavelser tæller til 6 og forklare og forstår tydligt .

Hun er en pige med meget kraftige holdninger og har hun bestemt sig for hun ikke vil så vil hun ikke!

Der kommer problemet med måltiderne så ind i billedet. Hun spiser som en hest ved hendes dp, men der hjemme nægter hun simpelhen konsekvent at spise tit og ofte vil hun ikke smage på maden og kører bare rundt med gaflen. Spiser hun er det måske 10 pastaer eller en kvart rugbrød. Hun elsker agurk og kan spise en halv det samme med rød peber Tomat osv. Vi presser ikke men prøver at fortælle hun skal spise og viser hende vi spiser osv. Vi har også prøvet at lade hende være og hygge snakke, gøre det spændene med at sætte en pind i frikadellen osv intet hjælper.

Jeg ved hun kan lide maden og der bliver ikke serveret snack ind i mellem måltiderne eller efter maden hvis hun ikke spiser. Vi prøvede med aftengrød inden sengetid det fungerede i en lang periode men nu vil hun heller ikke have det, en bolle frugt eller andet.
Bliver hun tilbudt snacks så spiser hun eller fx mcd. Men det er ikke holdbart så spise kan hun godt hvis det ikke er alm sund mad.

Det udgør så problem nr 2 med nattesøvnen. Hun er lige pt svær ...

Annonce

... at få til at sove hun er meget mor syg hvilket er okay men hun er også sulten hun for en tynd mme inden sengetid simpelhen fordi det er det eneste hun spiser og jeg ved godt det ikke er alderssvarende men så sover hun for hun er sulten.

Hun vågner om natten omkring kl 3-5 tror hun vågner for at sikre sig jeg stadig er der men så er hun også ekstrem sulten, der kan jeg simpelhen ikke forlade værelset uden hun for lidt tynd mme når hun får det så sover hun med det samme igen det tager 5 min. Hvis jeg giver hende vand, bamsen, beroliger hende og fortæller det er nat og hun skal sove osv skriger og græder hun til vi står op. Jeg vil så gerne af med den tynde mme da det simpelhen ikke er holdbart hverken for hende eller mig og når hun er 2 skal hun jo slet ikke have den. Det er ikke noget vi er startet op på igen jeg har simpelhen ikke fået den fra hende. Både fordi jeg ikke ved hvordan jeg griber det bedst an så hele hendes dag ikke er ødelagt pga for lidt søvn men også fordi jeg er frustreret over hun er sulten men ikke vil spise ordenligt/småtspisende.

Hendes far kan sagtsens putte hende og forlade værelset i hvertfald sen aften men han er ikke i spil i hverdags nætterne. Tænker det om natten hænger sammen end hun ikke vil spise et ordenligt måltid hvor hun bliver mæt efter hun er hentet i dp kl 15.30 og frem til hun bliver afleveret igen .

Det er de 2 eneste problemer der er ellers er hun utrolig velfungerende og trives i stor stil men jeg syntes det har stået på længe nok nu så jeg har virkelig brug for et rigtig godt råd.

Med venlig hilsen :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig