Brev:
Problemer med mad og derfor søvn
6. januar 2020
Alder:
22 mdr.
Problemer med mad og derfor søvn
Hej Helen.
Jeg har en datter på lige knap 2 år født 15-03-18.
Hun er en glad og frisk pige med knald på. Hun var bagud motorisk indtil hun var 1,5 pga. svær hybermobilitet men er kommet rigtig godt med går, løber og er meget aktiv.
Hun er en meget intelligent pige og meget fremme sprogligt - vurderet på børneafdelingen pga hybermobiliteten. Hun snakket i sætninger af 4-5 stavelser tæller til 6 og forklare og forstår tydligt .
Hun er en pige med meget kraftige holdninger og har hun bestemt sig for hun ikke vil så vil hun ikke!
Der kommer problemet med måltiderne så ind i billedet. Hun spiser som en hest ved hendes dp, men der hjemme nægter hun simpelhen konsekvent at spise tit og ofte vil hun ikke smage på maden og kører bare rundt med gaflen. Spiser hun er det måske 10 pastaer eller en kvart rugbrød. Hun elsker agurk og kan spise en halv det samme med rød peber Tomat osv. Vi presser ikke men prøver at fortælle hun skal spise og viser hende vi spiser osv. Vi har også prøvet at lade hende være og hygge snakke, gøre det spændene med at sætte en pind i frikadellen osv intet hjælper.
Jeg ved hun kan lide maden og der bliver ikke serveret snack ind i mellem måltiderne eller efter maden hvis hun ikke spiser. Vi prøvede med aftengrød inden sengetid det fungerede i en lang periode men nu vil hun heller ikke have det, en bolle frugt eller andet.
Bliver hun tilbudt snacks så spiser hun eller fx mcd. Men det er ikke holdbart så spise kan hun godt hvis det ikke er alm sund mad.
Det udgør så problem nr 2 med nattesøvnen. Hun er lige pt svær at få til at sove hun er meget mor syg hvilket er okay men hun er også sulten hun for en tynd mme inden sengetid simpelhen fordi det er det eneste hun spiser og jeg ved godt det ikke er alderssvarende men så sover hun for hun er sulten.
Hun vågner om natten omkring kl 3-5 tror hun vågner for at sikre sig jeg stadig er der men så er hun også ekstrem sulten, der kan jeg simpelhen ikke forlade værelset uden hun for lidt tynd mme når hun får det så sover hun med det samme igen det tager 5 min. Hvis jeg giver hende vand, bamsen, beroliger hende og fortæller det er nat og hun skal sove osv skriger og græder hun til vi står op. Jeg vil så gerne af med den tynde mme da det simpelhen ikke er holdbart hverken for hende eller mig og når hun er 2 skal hun jo slet ikke have den. Det er ikke noget vi er startet op på igen jeg har simpelhen ikke fået den fra hende. Både fordi jeg ikke ved hvordan jeg griber det bedst an så hele hendes dag ikke er ødelagt pga for lidt søvn men også fordi jeg er frustreret over hun er sulten men ikke vil spise ordenligt/småtspisende.
Hendes far kan sagtsens putte hende og forlade værelset i hvertfald sen aften men han er ikke i spil i hverdags nætterne. Tænker det om natten hænger sammen end hun ikke vil spise et ordenligt måltid hvor hun bliver mæt efter hun er hentet i dp kl 15.30 og frem til hun bliver afleveret igen .
Det er de 2 eneste problemer der er ellers er hun utrolig velfungerende og trives i stor stil men jeg syntes det har stået på længe nok nu så jeg har virkelig brug for et rigtig godt råd.
Med venlig hilsen :)