Brev:
Opstart af grød - 6 mdr.
4. januar 2020
Alder:
6 mdr.
Opstart af grød - 6 mdr.
Hej Helen.
Jeg har tvillinger dreng F og pige T. Født 9 uger for tidlig. Nu er de 6 1/2 mdr ( 4 1/2 mdr fra termin).
Vores døgnrytme:
Ca kl 8-8.30 - vi står op
Ca kl 9 - mme 160 ml
Ca kl 10- 11.30 lur
Ca kl 12 - mme 160 ml
Ca kl 13 - 15.30 lur
Ca kl 16 - mme 160 ml
Ca kl 17 - 17.40 lur
Ca kl 18.45 - mme 220 ml
Ca kl 19.30 - i seng
( Kun T - kl 20.30 - mme 100 ml)
Ca kl 05 - mme 160 ml
Jeg startede grød som smagsprøve i julen kl ca 12.30 (en halv time efter mme). De tog nogenlunde godt imod det. Måtte dog holde pause, da de fik svær diarré, da jeg stoppede med at forkoge vandet til mme.
Nu er vi opstartet igen.
Idag prøvede jeg at give grød kl 11.45 før mme - T var ikke helt overbevist om det er en dejlig oplevelse. Hun lukkede munden flere gange. Da de så skulle have mme kl 12.40 før de skulle ud at sove - ville T heller ikke have mere end 30 ml af dette.
Er det for tidligt at give grød som ‘hovedmåltid’ (de delte 1 dl) - eller skal jeg lidt endnu vente med at give det til efter mme?
Hvor meget grød må de spise til hvert måltid.? Og hvornår må det øges.?
Skal jeg skifte grødtype hver dag - eller hvor ofte.? Jeg har ikke tid/overskud til selv at lave - så det er købe grød.
Når de skal til at have grød x 2 dagligt - hvilket andet tidspunkt er det også - morgen, eftermiddag, aften.? Og hvornår er det x 2.?
Når man skifter til at grød - vil det give store ændringer i døgnrytmen??
Tror du at når vi er gået over på grød- at det vil kunne give en bedre base for T i løbet af dagen- så vi kan trappe ud af den ekstra flaske hun får kl 20.30. Eller har du forslag til hvordan jeg får hende væk fra den - den flaske gir mig flere og flere problemer ift T’s mme indtag morgen og middag - og det blir for forskelligt hvornår de er sultne og hvor tidligt de vågner fra formiddagslur.
Ift vand i kop. Skal det være forkogt.? Eller er det her jeg må begynde at give dem fra alm kold hane, så de så småt vender sig til det. Begyndte selvfølgelig at forkoge vandet til mme igen, efter de fik diarré.
Med venlig hilsen
Stresset tvillinge mor