Opstart af grød - 6 mdr.

4. januar 2020

Alder:
6 mdr.

Opstart af grød - 6 mdr.

Hej Helen.

Jeg har tvillinger dreng F og pige T. Født 9 uger for tidlig. Nu er de 6 1/2 mdr ( 4 1/2 mdr fra termin).

Vores døgnrytme:
Ca kl 8-8.30 - vi står op
Ca kl 9 - mme 160 ml
Ca kl 10- 11.30 lur
Ca kl 12 - mme 160 ml
Ca kl 13 - 15.30 lur
Ca kl 16 - mme 160 ml
Ca kl 17 - 17.40 lur
Ca kl 18.45 - mme 220 ml
Ca kl 19.30 - i seng
( Kun T - kl 20.30 - mme 100 ml)
Ca kl 05 - mme 160 ml

Jeg startede grød som smagsprøve i julen kl ca 12.30 (en halv time efter mme). De tog nogenlunde godt imod det. Måtte dog holde pause, da de fik svær diarré, da jeg stoppede med at forkoge vandet til mme.

Nu er vi opstartet igen.
Idag prøvede jeg at give grød kl 11.45 før mme - T var ikke helt overbevist om det er en dejlig oplevelse. Hun lukkede munden flere gange. Da de så skulle have mme kl 12.40 før de skulle ud at sove - ville T heller ikke have mere end 30 ml af dette.

Er det for tidligt at give grød som ‘hovedmåltid’ (de delte 1 dl) - eller skal jeg lidt endnu vente med at give det til efter mme?

Hvor meget grød må ...

Annonce

... de spise til hvert måltid.? Og hvornår må det øges.?

Skal jeg skifte grødtype hver dag - eller hvor ofte.? Jeg har ikke tid/overskud til selv at lave - så det er købe grød.

Når de skal til at have grød x 2 dagligt - hvilket andet tidspunkt er det også - morgen, eftermiddag, aften.? Og hvornår er det x 2.?

Når man skifter til at grød - vil det give store ændringer i døgnrytmen??

Tror du at når vi er gået over på grød- at det vil kunne give en bedre base for T i løbet af dagen- så vi kan trappe ud af den ekstra flaske hun får kl 20.30. Eller har du forslag til hvordan jeg får hende væk fra den - den flaske gir mig flere og flere problemer ift T’s mme indtag morgen og middag - og det blir for forskelligt hvornår de er sultne og hvor tidligt de vågner fra formiddagslur.

Ift vand i kop. Skal det være forkogt.? Eller er det her jeg må begynde at give dem fra alm kold hane, så de så småt vender sig til det. Begyndte selvfølgelig at forkoge vandet til mme igen, efter de fik diarré.

Med venlig hilsen
Stresset tvillinge mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla