Mere vedr. mos, MME og søvn

26. december 2019

Alder:
5 mdr.

Mere vedr. mos, MME og søvn

Kære Helen,

Tak for dit svar ang. ske mad. Dejligt at læse, at vi griber det rigtigt an og er på rette spor.

Min søn får - som nævnt - ske mad midt på dagen og til aften. Han varierer mellem risgrød (ikke for tit), majsgrød og hirsegrød pt. Her til får han pære/sveske mos eller banan/mango mos som topping. Det glider ned med velbehag.

Om aftenen har vi forsøgt med grøntsagsmos - bl.a. kartoffel, ærte, broccoli, eller majs mos - men det aktiverer hans brækrefleks. Ikke at han brækker sig, men han laver bevægelserne og lydene. Helt instinktivt selvfølgelig. Vi forsøger hver dag, men med samme resultat. Så han ender med at få grød med eller uden frugt topping. Det er naturligvis ikke vejen frem, men hvad kan vi gøre anderledes? Jeg er med på, at fx. broccoli har en ret gennemtrængende smag, men kartoffel og majs, er jo ret neutralt i smagen. Han fylder 6 mdr. d. 12/1.

En anden ting; Min søn drikker mindre MME. Det er noget, han er begyndt på INDEN opstart på ske mad. Jeg holder øje, og på et døgn indtager han i omegnen af 700-750 ml. MME. Men i dag er han helt nede på 450 ml., og han mangler kun sin drømmeflaske ved 22 tiden (!!!). Han har altid haft behov for hyppig amning, og sidenhen hyppig flaske. Gerne hver 2 time, eller som minimum hver 3 time om dagen (ikke om natten).

Som han er blevet ældre, så lå hans indtag på ca. 150-180 ml. pr. flaske. Men nu ligger det på 50-90 ml. pr. flaske - 120 ml., hvis det går vildt for sig. Samtidig efterspørger han ikke flasken så ofte. Der kan gå både 4 og 5 timer i mellem. Jeg tilbyder ham flaske efter 3-4 timer (eller inden hans powernaps), men ofte ryger der kun 10-30 ml. indenbords (og så er han jo ikke sulten). Men måske får han nok MME på et døgn?

Som sagt startede denne trend inden introduktionen til ske mad. Han har våde bleer, men de er naturligt nok ikke lige så mange/tunge som tidligere Grunden til, at jeg bl.a. tænker, at han måske ikke får nok er, at han er begyndt at vågne midt om ...

Annonce

... natten, og skrige/græde af sult. Og det ER sult, for intet andet virker. Her får han så 100-150 ml. MME. Tidligere har han kunne sove fra omkring kl. 20-21 til omkring kl. 4-5 uden opvågninger, drømmeflaske eller andet. Det var selvfølgelig også ekstrem luksus, men jeg tænkte lidt, at det måske var et udtryk for, hans meget begrænsede og kortvarige søvn i løbet af dagen.

Selvfølgelig må han få mad midt om natten, men er det en “dårlig” vane, han har fået nu (forstå mig ret)? Han får en drømmeflaske omkring kl. 22 pt. (her drikker han i omegnen af 100-120 ml.), men vågner så igen i tidsrummet 24-3 og får en flaske (100-150 ml.). Jeg ved, at drømmeflaske måske bør ligge lidt senere, men kl. 22 har jeg været på non stop siden kl. 6 om morgenen, kun afbrudt af 2-3 powernaps af 30-35 minutter. Så der er jeg HELT færdig. Før kunne jeg komme igennem disse dage med korte eller ingen lure, fordi jeg fik noget sammenhængende søvn om natten, men nu sover han mere uroligt om natten, har mareridt (?), taber sutten konstant og efterspørger mad. Jeg er sådan en, der bruger rigtig lang tid på, at falde i søvn igen, så selvom det måske ikke lyder af meget på en nat, så betyder det, at jeg ofte kun får 3-5 timers søvn i døgnet.

Min SP nævnte, at børn i hans alder kan miste interessen for flaske, eller blive træt af smagen, hvorfor jeg kunne forsøge med en anden MME. Han har altid fået NAN Sensilac, og det har fungeret OK (vi bruger jo stadig lidt Laktulose). Jeg har nu forsøgt med 1 flaske Gul Allomin om dagen i et par dage, men det virker ikke til, at det interesserer ham mere. Suttehoveder er også forsøgt skiftet uden effekt. Han virker ikke syg, og har ej heller svamp.

Jeg beklager min lange mail, men det er svært at begrænse sig, og samtidig få alt med:)

Glædelig jul.

Mor.

PS. Til hans 5 mdrs. undersøgelse vejede han næsten 8 kg. og målte 70,1 cm. Han følger sine kurver fint.

PPS: Jeg har læst din bog “Helens bog om børn og mad”, som du foreslog :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig