Brev:
Optrapning af grød/mos
19. december 2019
Alder:
5 mdr.
Optrapning af grød/mos
Kære Helen,
Tak for dit svar vedr. min søns søvn. Jeg vil forsøge, at køre efter din “plan”.
Jeg skriver denne gang ang. ske mad. Min søn er 5 mdr. og 1 uge. Vi startede på ske mad for 2 uger siden. Det første vi har kastet os ud i er majsgrød og risgrød (sidstnævnte kun et par gange om ugen). Som topping har vi brugt sveskemos og mango/bananmos (nok nærmere puré). Vi har lavet en halv portion (Sempers grød) til frokost, hvor af min søn har fået ca. halvdelen af den halve portion. Her til en lille kop med postevand, som han får nogle slurke af.
Han er meget glad for sin grød, åbner munden, spiser med stor velbehag, og ‘siger til’, hvis mor er for langsom.
Jeg aftalte derfor med min SP tidl. på ugen at trappe op, så han også får lidt grød og/eller mos til aften. Dette har vi nu praktiseret i 3 dage, og også det måltid er han glad for. Han griner og hviner efter hvert måltid. Der hvor jeg kommer i tvivl, er i forhold til at øge mængden. Indtil videre er jeg stoppet efter en halv portion (af den halve portion), for ikke at smadre hans mave fuldstændig. Men han virker til, gerne at ville have mere hver gang. Jeg tilbyder ham naturligvis en flaske efter måltidet, for at tilsikre, at han ikke er sulten. Her drikker han alt fra 50-100 ml.
Så mit spørgsmål er, hvordan og hvornår trapper jeg op til fuld portion, og ditto 3 gange dagligt?
Vil min søn selv sige fra, når han er mæt/ikke vil have mere, ligesom han gør med flasken?
Og hvordan i forhold til afføring? Min søn har været amme/flaske barn frem til ca. 3,5 mdr. Her kunne der gå mange dage i mellem afføringerne, som selvklart var store (og karry gule), når de endelig kom. Det hele sejlede. Han har dog ikke virket generet af det. Siden 3,5 mdr. har han været fuldt ud flaskebarn, dog stadig med uregelmæssige afføringer. Han har fået lidt Laktulose, og har de seneste uger haft daglig karry gul afføring (til mors store glæde) - dog meget tynd/vandet - mere end tidligere. Efter opstart på ske mad, kommer afføringen ca. hver anden dag. Min SP har sagt, at på ren MME bør afføring komme hver eller hver anden dag, men hvad når man er begyndt på ske mad? Hverken læge eller SP mener, at han er forstoppet. Han virker som nævnt heller ikke generet, hverken før, under eller efter afføring, til trods for, at det er meget vandigt.
På forhånd tak og god jul.
Hilsen mor.