Overgang fra grød til mad

14. december 2019

Alder:
6 mdr.

Overgang fra grød til mad

Hej Helen.

Min datter på 6 mdr. har de sidste par uger fået lidt grød og mos, og lader egentlig til at synes det er ok. Hun ELSKER dog når hun selv får lov til at få fingrene i det og putte det i munden, men får naturligvis ikke så meget ind på den måde. Hun er vild med de der majschips, hun selv kan sidde og gumle på.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at prøve at give hende noget “rigtig” mad, som hun selv kunne gnave i, men ...

Annonce

... er lidt i tvivl om hvad jeg må give hende? De fleste steder står der jo, at det skal være en gradvis overgang fra tynd grød til mere og mere “klumpet” mos før man giver deciderede stykker af mad.

Ville det være ok at prøve at give hende nogle kogte grøntsager og kartofler - evt. en kødbolle, eller er det helt no-go når hun stadig kun har fået almindelig, lind grød? Jeg er meget nervøs for at hun kløjes i maden.

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder