Brev:
At undvære mælk om natten etc.
11. december 2019
Alder:
6 mdr.
At undvære mælk om natten etc.
Kære Helen
Min datter er nu 6 måneder og godt i gang med skemad, som hun heldigvis er blevet vild med, efter jeg begyndte at variere lidt i smagene. Hun sover dog stadig meget uroligt - og derfor skriver jeg igen.
Du får lige vores opdaterede rutine:
Kl. 05.30/06: Hentes ind i vores seng, ammes og sover videre
Kl. 07.30/08: Vågner. Får ca 0,5 dl havregrød/majsgrød/hirsegrød med frugtmostopping og vand af kop.
Kl. 09/09.30: Ammes og puttes i barnevogn udenfor
Kl. 11/11.30: Vågner. Får ca. 1 dl hjemmelavet grøntsagsmos eller mos på glas. Grøntsager i hånden og vand af kop.
Kl. 13/13.30: Ammes og puttes i barnevogn udenfor
Kl. 15/15.30: Vågner og ammes.
Kl. 18: Puttes i bæresele eller barnevogn og powenapper i 30 min.
Kl. 18.30: Mos eller grød, afhængig af frokosten. Ca. 1 dl. Vand af kop og grøntsager i hånden.
Kl. 20.30: Dagligt aftenbad
Kl. 21/21.30: Ammes og puttes til natten i sin egen seng i eget værelse.
Kl. 23/24: Vågner selv og ammes fra begge bryster.
Kl. 03: Ammes
Fra kl. 24 og til 06 sover hun max 2 timer af gangen inden hun vågner og beklager sig. Jeg har prøvet at vente med at gå ind til hende for at se om hun skulle brokke sig i søvne, men så bliver hun mere og mere sur - så hun er ganske vågen. Hun kan lulles til ro i favnen eller ved at jeg skifter stilling på hende, men ender altid med at vende sig selv på maven når jeg er gået. Hun bruger ikke sut. Førhen har hun glædeligt sovet lange stræk på 5-8 timer. Suk, der var tider.
Mine spørgsmål kommer her:
Bør jeg stoppe med natamning kl. 03 nu når hun er 6 mdr og hun, som du nævner, burde kunne undvære mælken der ? Vil hun så vende sig til ikke at vågne? Og hvordan ved jeg om hun vågner pga sult eller om det skyldes noget andet, hvis jeg stopper med natamning?
Har du nogen som helst ide om hvorfor hun har så uregelmæssig søvn? Og måske kan sige hvor vi kan justere? Får hun for lidt mad om dagen? Eller for meget?
Vi sørger for altid at gøre hende fysisk træt med masser af leg på gulvet.
Sikken masse spørgsmål. Men mor er træt og kunne virkelig bruge en bedre nattesøvn for at hænge sammen.
Venlig hilsen
Christine