Ammevaner

11. december 2019

Alder:
6 mdr.

Ammevaner

Kære Helen.

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse, når der er noget som jeg har været frustreret over. Og hver gang nyder jeg at læse dine svar. Jeg synes du har en anerkendende og kærlig tilgang til forældreskabet og barnets udvikling.

Nu har jeg endelig fået meldt mig ind i klubben, så jeg også kan benytte mig af din viden.

Jeg skriver til dig vdr. ammevaner.

Baggrund:
Jeg har en pige Frederikke på snart 6 mdr., som har haft kolik indtil hun var ca. 4 mdr. Igennem hele perioden har hun været rigtig glad for brystet. Jeg har været meget opmærksom på, at hun ikke bruger brystet som sut, og synes det er lykkedes nogenlunde. Dvs. at jeg tager hende fra brystet, når hun ikke aktivt spiser. Frederikke bruger næsten ikke sut (kun når hun er træt) og vil slet ikke tage flaske.

Dilemma:
I nogle perioder synes jeg at amningen kører skævt, dvs. at hun spiser lidt men hyppigt. Og nu er vi landet i en sådan periode igen.

Jeg er helt opmærksom på, at min datters adfærd er et resultat af min, og derfor kan det ligeså vel være mig der har en dårlig vane med at lægge hende til brystet for ofte. Det håber jeg du kan belyse. Det kan også være at hun er i et appetit-spring, men så har hun været det i over 1 mdr. nu. Jeg synes generelt Frederikke har været svær at læse ift. hvornår hun er sulten, hendes primære signal er klynken/gråd og lidt ekstra sutten på legetøjet.

Mit største dilemma er, at jeg er i tvivl om hvornår det handler om sult og hvornår det er tryghed. Særligt fordi hun jo faktisk spiser aktivt, når hun lægges til brystet.

Det skal siges at Frederikke hurtigt bliver distraheret, når hun spiser. Også selvom vi er derhjemme. Så spiser hun aktivt i 5-10 minutter, slipper brystet og kigger. Bliver ked af det når jeg forsøger at lægge hende til igen eller skifte bryst – og derfor laver vi noget andet. Frederikke følger sin vækstkurve, trives generelt og udvikler sig som hun skal.

Forsøgt:
Jeg har forsøgt at amme på klokkeslæt med 2 ½ - 3 timers interval, hvilket er lykkedes ganske fint om dagen – men det har udløst en masse natteroderi, hvor jeg er oppe 5-6 gange for at amme/trøste/trække tiden til næste amning.

Så nu er jeg begyndt at ”tanke hende op” om dagen, dvs. tilbyde bryst 2 gange i hendes vågne ...

Annonce

... periode på 2 timer. Det har dog endnu ikke givet resultat ift. nætterne, hun spiser stadig hver 3. time. Og måske er det bare lige en overgangsperiode, fordi hun også er startet på grød for ca. 4 uger siden.

Jeg vil gerne forsøge at beskrive dagsrytmen, men den varierer stadig en del, fordi hun nogle gange sover 45 min. af gangen og andre gange 1 ½ time. De fleste dage er det 3 lure af 45 min. også er hun vågen op til 3 timer inden putning.

Min dagsrytme ser cirka sådan ud:

Vågner mellem kl. 7-8: Har fået mad ca. 1 time inden. Er vågen i 2 timer, amning inden lur
Efter lur nr. 1 får hun grød (ca. 5 tsk ), vand af kop (1/2 snapseglas) og amning.
Er vågen i 2 timer, tilbydes bryst inden lur nr. 2.
Hvis hun vågner kl. 07 og kun sover 45 min. af gangen, så får hun 4 lure i løbet af dagen. Når hun vågner af den sidste lur får hun grød og vand igen.
Hun bliver puttet til nat ved 19-tiden, og hun bliver ammet 3-5 gange. Jeg ammer mellem 8-9 gange i døgnet.

Hvad i alverden skal jeg gøre? Og gør jeg det rigtige? Jeg er frustreret over at jeg ikke kan tage nogle steder, fordi jeg ikke ved hvornår hun skal spise igen. Jeg er frustreret over at jeg ikke får min nattesøvn.

Så har jeg også lige 2 tillægsspørgsmål:

1. Afføring.
Hvor tit skal Frederikke have afføring? Lige nu har hun afføring x 2 ugentlig, som er tykkere end modellervoks. Så jeg er opstartet med movicol ¼ brev x 1 dgl ( i samråd med egen læge), og det har givet en mere lind afføring, men ikke hyppigere.

2. Putning.
Når Frederikke bliver puttet tager det ml. 45 min. – 1 time, hvor hun spiser fra begge bryster i over halvdelen af tiden. Det ender med at hun næsten falder i søvn der, og jeg har held med at give hende sutten inden hun falder helt hen. Derefter lægger jeg hende i tremmesengen. Jeg har svært ved at ”amme færdig”, så feks. far kan tage over på putningen og hun kan lære at falde i søvn i tremmesengen.

Jeg forsøger at lægge hende over i tremmesengen så hurtigt jeg kan når hun har fået sutten, men gør jeg det inden hun er faldet helt i søvn, så vågner hun efter 45 min, grædende og kan kun falde til ro ved brystet – hvor hun så spiser aktivt - så jeg er i tvivl om det er et fysisk behov eller tryghed. Jeg synes efterhånden det er slidsomt.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.