Rytme baby 6 måneder

11. december 2019

Alder:
6 mdr.

Rytme baby 6 måneder

Hej Helen

Nu har jeg snart læst alle dine svar til andre, men finder ikke noget der passer lige til vores situation, selvom der findes tonsvis i vores situation.

Vi er mor, far, storebror på 2½ og baby på 6 måneder. Jeg har flere spørgsmål og vil forsøge at adskille dem i flere breve :-)

Første spm går på rytme. Men storebror havde jeg fuldstændig styr på hans rytme/rutine. Den gik lige efter din bog, ikke noget at sætte en finger på. Og sådan trives jeg bedst.

Nu er lillesøster så ved at være så gammel at man kunne forvente en rytme og den har vi jo også til dels. Det der gør det svært er jo at vi har A. som skal afleveres, hentes, aktiveres og hygges om.

A. sover på eget værelse og B. sover i egen seng ved siden af vores seng i soveværelset. Vi har mulighed for at flytte hende ud på et repos, men er bange for at hun vækker storebror når hun nogle gange holder fest om natten.

Bs dag ser nogenlunde sådan ud pt. (6 mdr d 16/12-19)
5:15 vågner og snakker MEGET. Så vågner A. ca 5.30/6.00 så får jeg ikke B. til at ...

Annonce

... sove igen, så er jeg meget heldig.

Vi står op ca 6.00, får bryst (starter grød i morgen)

KL 7.00 1. lur. Hvis A. ikke skal afleveres 3 timer, men hvis hun er med ude at køre 1-2 timer.

Vågen fra kl 8.30 eller kl 10. Kan holde sig vågen max 2 timer, her får hun bryst og grød.

Kl. 10.30 eller 12 2. lur sover i ca 2-3 timer på de gode dage hvis hun ikke skal ned at hente A.

12.30 el 14/15 op igen bryst og leg.

kl 16. 3. lur umulig hvis vi er ude og hvis hun sover til kl 15.

kl 17.30 mos

kl 18 nattøj

kl 18.30 start godnat til A. 18.45 amning og sang, puttes i egen seng. Og pt sover hun med det samme.

kl 22/23 amning

kl 00/01 amning

kl 2/3 amning

Så kommer spørgsmålene

1) Er det okay at køre forskellige rytmer på forskellige dage? Det skal jo passe til resten af familien

2) Hvordan kommer jeg væk fra alt natamningen, trænger til søvn

3) Er det okay at hun står så tidligt op, jævnfør din bog.

4) Får hun for meget eller nok søvn

Glæder mig meget til at høre fra dig.

Hilsen
Monica

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.