6 måneder og afviser skemad

5. december 2019

Alder:
6 mdr.

6 måneder og afviser skemad

Kære Helen,

Tak for svarene på mit sidste brev.

Vi er nu gået over til flaske, og selv om det stadig ikke er helt nemt at få min søn til at spise nok, så går det bedre og bedre (at give flaske i vikle har hjulpet en del, da han så er mere afslappet og fokuseret). Typisk tager det op til 40 min for ham at drikke en flaske (180-200ml) hvor der indgår flere længere pauser. Generelt er han dog en glad dreng, som er meget opmærksom og veludviklet ifølge min sundhedsplejerske. Han tager på som han skal, er meget social, pludrer løs, triller begge veje og bruger i øjeblikket næsten hver vågen stund på at øve sig på at kravle. Så jeg er ikke bange for hvorvidt han trives :)

Vores problem er med skemad og måske også lidt med søvn. Han bliver 6 måneder gammel på mandag og blev introduceret til skemad da han lige var blevet 5 måneder gammel. I startet var han helt vild med grød og slugte al slags grød jeg tilbød (spiste oftest mellem 0.5-1 dl). Men nu vil han pludselig ikke have grød eller mos længere (det lykkedes af og til, især hvis vi allesammen sidder og spiser, men oftest afviser han efter nogle skefulde). Han rækker ivrigt hænderne ud efter skemaden, men så snart skeen nærmer sig hans mund lukker han munden og kan nogle gange begynde at græde.

Jeg prøver ikke at tvinge grød i ham når han afviser, og jeg plejer at sidde foran ham med skålen og skeen, sådan at han kan se på min mimik, men det virker ikke til at gøre nogen forskel. Det virker som om han vil styre det selv og gerne vil spise med hænderne, da han er meget ivrig når han selv holder sin kop eller har skålen med grød foran sig. Dog er det ikke meget han får indenbords på den måde :)

Tror du det kan være tilfældet, at han selv vil styre hvad og hvordan han spiser? Og i så fald, hvordan ...

Annonce

... imødekommer jeg dette på bedste vis? Jeg er usikker på hvad han endnu er i stand til selv at spise, og hvilken mad han må få i hænderne som ikke udgør kvælningsrisiko.

Med hensyn til søvn, så er han begyndt at sove lidt længere om natten. Alt an på hvornår hans sidste lur ligger, så puttes han mellem kl 19:30-21 og sover derefter til kl 6-7 om morgenen. Han sover lige for tiden typisk et stræk på 4-6 timer, efterfulgt af 2-3 lidt kortere stræk, som afbrydes af at han vil skifte stilling, have mælk eller sut. Om dagen sover han typisk to korte lure på 30 min og en på 1-1.5 timer. Han virker oftest glad og veltilpas på trods af, at han samlet set kun får 12-13 timers søvn fordelt på et døgn, men jeg kan mærke, at humøret oftest er en anelse bedre de dage, hvor han får nogle lidt længere lure end blot 30 min. Er det ok "kun" at sove 12-13 timer når man er så lille?

En typisk dag ser cirka sådan ud:
04-05: flaske - drikker omkring 100ml
06-07: vågner - tilbydes flaske men vil ofte først spise igen før sin formiddagslur. Hvis han drikker noget før dette er det max 100ml
09: flaske (150-200ml) puttes til sin formiddagslur i slyngvuggen. Sover alt fra 30-90min
11: tilbydes grød og vand, afviser oftest lige for tiden.
12: flaske (150-200ml) og puttes til lur i barnevognen - dette er oftest hans længste lur
16: flaske (150-200ml) og sover sidste lur enten i vikle eller slyngvugge
18-19: tilbydes mos og vand (samtidigt som vi spiser aftensmad). Spiser sjældent mere end et par skefulde. Leger i stedet for med maden i hænderne.
19:30-20:30: flaske (150-200ml) og puttes til nattesøvn
23-24: flaske (100-150ml) og sover videre
(evt en lille tår mælk (50-100ml) midt på natten)

Er der noget jeg bør ændre i rutinen?

Bedste hilsner,
den lidt mindre trætte mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor