Brev:
Gider ikke skemad - knap 6 måneder
28. november 2019
Alder:
6 mdr.
Gider ikke skemad - knap 6 måneder
Kære Helen.
Tak for dit råd ang. at få lagt vores datter i sin seng frem for barnevognen om natten så hun har mere plads. Der har medført færre opvågninger om natten.
Nu har jeg brug for din mening mht. skemad. Min datter bliver 6 måneder d. 15 december og har fået skemad i 1 måned til frokost og aften, når hun er vågnet efter sine lure. Problemet er bare at det er en kamp hver gang, da hun simpelthen ikke er interesset i det.
Hun presser læberne sammen, drejer hovedet væk og ender også tit med at græde, når jeg forsøger at give hende mad med skeen. Hun får frugt og grøntsager i hånden at lege med imens og jeg opmuntrer hende med Mmmm-lyde og ros. Jeg får kun maden i hende ved at skynde mig at snige skeen ind, hvis hun åbner munden for at sutte på en af sine grøntsags- eller frugtbåde, og det er ubehageligt at det skal foregå på denne måde, i stedet for at det er en hyggelig oplevelse.
Hun får en variation af hirsegrød og havregrød - med frugtmos på toppen eller banan blandet i. Derudover forskellig mos af enten broccoli, kartoffel og gulerod. Intet af det spiser hun med velbehag. Kogt broccoli er et hit i hånden, og hun vælger altid den først når hun sidder med et udvalg ved bordet.
Hvordan får jeg hende til at ville spise af ske? Hun får skemad kl. 12 og kl. 18. Begge måltider tilbydes efter henholdsvis hendes formiddags- og aftenlur. Jeg håber du kan hjælpe.
Venlig hilsen
Christine