Brev:
Mad er pludseligt ikke spændende
30. oktober 2019
Alder:
2 år, 10 mdr.
Mad er pludseligt ikke spændende
Hej Helen,
Min store dreng fylder snart 3 år, det er helt tydeligt han udvikler sig og går igennem en masse forandringer. Han er generelt glad og fin med udviklingsmæssigt.
Vi er dog blevet udfordret på madfronten. Generelt set har han altid spist rigtig meget og alt hvad der er blevet serveret. Modsat vores mindste dreng, har den store altid ville smage forskellige smage og kan ikke acceptere der ligger ting på mor/fars tallerken han ikke har på hans. Det sidste nye er syltede rødløg.
Heldigvis inspirer han lillebror og han er nu endelig ved at være på et godt niveau madmæssigt.
Vores udfordring er dog at han mange dage ikke har appetit til aftensmad. Han nægter at spise det vi andre får og vil kun have jordbæryoghurt og rugbrød med ost. Vi har altid haft den hovedregel at når han ikke vil have det vi andre skal have må han få en skive rugbrød. Det er ok med os, men det irriterer os at det nu er oftere han ikke smager aftensmaden inden han knækker sammen og råber ”RUGBRØD MED OST!”.
Vi har valgt han ikke skal have yoghurt til aftensmad, men det er mest fordi det får han hverdag til morgenmad.
Mit spørgsmål er, hvordan hjælper vi ham bedst igennem denne fase?
Skal vi blot begynde at sætte rugbrød på bordet så han kan tage det på lige fod med den ret vi andre skal have? Vi forsøger hverdag at have rigeligt med grønsager (gnavegrønt) på bordet, det elsker han.
Normalt portionsanretter vi vores mad i køknet da vi synes det er lettest ift. rengøringen efterfølgende. Vi bruger lang tid på vores måltid og vi sidder ofte ved bordet mindst 30 min. Vi forsøger at spise sammen med dem de fleste dage, men det lykkedes ikke altid grundet en travl hverdag.
Vi vil så nødig ændre på hans positive syn på mad, derfor vil vi ikke presse ham til at spise det vi får. Vi ville helst han smager på det, men det må komme når han er klar til det igen.
Normalt er hans måltider fordelt nogenlunde som her: morgenmad kl 6, formiddagsmad kl 8.30, frokost kl. 11, eftermiddagsmad kl 15 (nogle dage efter institution får han en ekstra snack kl 16 hvis han er sulten), aftensmad kl 17.30. Han har generelt stadig en god appetit og institutionen har ikke sagt han ikke vil smage ting derovre. Der er mit indtryk han spiser det der bliver serveret.
Med venlig hilsen
Kris