Mad er pludseligt ikke spændende

30. oktober 2019

Alder:
2 år, 10 mdr.

Mad er pludseligt ikke spændende

Hej Helen,

Min store dreng fylder snart 3 år, det er helt tydeligt han udvikler sig og går igennem en masse forandringer. Han er generelt glad og fin med udviklingsmæssigt.

Vi er dog blevet udfordret på madfronten. Generelt set har han altid spist rigtig meget og alt hvad der er blevet serveret. Modsat vores mindste dreng, har den store altid ville smage forskellige smage og kan ikke acceptere der ligger ting på mor/fars tallerken han ikke har på hans. Det sidste nye er syltede rødløg.

Heldigvis inspirer han lillebror og han er nu endelig ved at være på et godt niveau madmæssigt.

Vores udfordring er dog at han mange dage ikke har appetit til aftensmad. Han nægter at spise det vi andre får og vil kun have jordbæryoghurt og rugbrød med ost. Vi har altid haft den hovedregel at når han ikke vil have det vi andre skal have må han få en skive rugbrød. Det er ok med os, men det irriterer os at det nu er oftere han ikke smager aftensmaden inden han knækker sammen og råber ”RUGBRØD MED OST!”.

Vi har valgt han ikke skal have yoghurt til aftensmad, men det er mest fordi det får han hverdag til morgenmad.

Mit spørgsmål er, ...

Annonce

... hvordan hjælper vi ham bedst igennem denne fase?
Skal vi blot begynde at sætte rugbrød på bordet så han kan tage det på lige fod med den ret vi andre skal have? Vi forsøger hverdag at have rigeligt med grønsager (gnavegrønt) på bordet, det elsker han.

Normalt portionsanretter vi vores mad i køknet da vi synes det er lettest ift. rengøringen efterfølgende. Vi bruger lang tid på vores måltid og vi sidder ofte ved bordet mindst 30 min. Vi forsøger at spise sammen med dem de fleste dage, men det lykkedes ikke altid grundet en travl hverdag.

Vi vil så nødig ændre på hans positive syn på mad, derfor vil vi ikke presse ham til at spise det vi får. Vi ville helst han smager på det, men det må komme når han er klar til det igen.

Normalt er hans måltider fordelt nogenlunde som her: morgenmad kl 6, formiddagsmad kl 8.30, frokost kl. 11, eftermiddagsmad kl 15 (nogle dage efter institution får han en ekstra snack kl 16 hvis han er sulten), aftensmad kl 17.30. Han har generelt stadig en god appetit og institutionen har ikke sagt han ikke vil smage ting derovre. Der er mit indtryk han spiser det der bliver serveret.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor