Mad vs. amning vs. flaske?

13. oktober 2019

Alder:
7 mdr.

Mad vs. amning vs. flaske?

Hej Helen.

Jeg er mor til en skøn lille bandit på 7½ måned (8 måneder d. 27.)

Vi startede med at give ham grød da han var fem måneder, og han er STOR fan af mad… så stor, at han faktisk selv i øjeblikket fravælger at amme, og det giver mig lidt uro som jeg lige har brug for din hjælp til at styr på…

Oscar vågner typisk kl. 6.30, får en morgengrød (Sempers fuldkornsgrød fra 8 mdr. med pære, æble og hindbær – som 2.gangs mor til to små på hhv. 2 år og 7 måneder oplever jeg mig selv springe tit over det laveste gærde – mit overskud til at lave mad fra bunden er bare ikke så stort denne gang…) kl. 7/7.15. Han spiser en fuld portion og får ofte også lidt æblemos el lign ovenpå… Han får altid vand af kop til alle hoved og mellemmåltider – nogle gange bruger jeg resten af det mme jeg har brugt til maden, hvis der er noget…

Hvis vi når det inden han bliver for træt – der går ofte kun 2 timer fra han vågner – så får han lidt frugtmos inden han bliver puttet til formiddagslur – ellers springer vi det over… Han vil IKKE have mælk inden han bliver puttet. Han sover typisk senest 8.30/9 og sover så 1-1½ time.

Vi spiser frokost 11/11.30 – grøntsagsmos med fisk eller kød i… Han er begyndt at få små hapsere af mors brød og synes det er en fest. Han ELSKER de der majs puffer som han selv tit sidder med… Han får tit agurkeringe at gnave i – men vi har ikke helt turde at give os i kast med frugt stykker, da har første gang han fik en var lige ved at kløjes i det… Gode fif til typer og måder at gøre det på modtages med kyshånd!

Efter frokost leger vi lidt – han ligger på maven og møver sig baglæns rundt i vores legerum og kan sagtens underholde sig selv der… 3 timer efter han er vågnet er han putteklar igen – og inden han kommer ud og sove får han en smoothie grød pose (igen har Semper nogle rigtig fine med havremel og frugt eller grøntsager, som han elsker), og ellers bare lidt frugtmos. Så sover han igen et par timer – oftere lidt længere om eftermiddagen end formiddagen. Han vil IKKE ammes inden han bliver puttet.

Når han vågner får han ofte en halv portion grød med frugtmos, og så får vi aftensmad ca 1½ time senere hvor han igen ...

Annonce

... er sulten og får grøntsagsmos med fisk eller kød. Jeg prøver mere og mere at lade ham få noget af det vi spiser – og er der noget han selv kan sidde med får han det men ved ikke hvor forsigtig jeg skal være med det, for han er ret god til at gnave bidder af…

Når han skal puttes har jeg indtil for nyligt ammet ham, men den seneste uges tid er han begyndt også at afvise amningen her – så jeg har været nødt til at få ham til at sove, for så at amme ham i søvn inden jeg lægger ham… Han har så fået en amning igen omkring 21.30 – 22.30 og igen mellem 2-4… Men de sidste par dage har har vågnet om natten et par gange, men har ikke ville spise – JUBII – så tænker han er ved at være klar til at sove igennem uden mælk, men er samtidig bekymret for, om han får dækket sit mælkebehov? Han er jo stadig ikke ret stor…

Jeg har lige fået den første menstruation, kan det være derfor han ikke vil amme?
Skal jeg fortsætte med at forsøge at amme ham inden han skal sove? Eller skal vi prøve at skifte så han får en flaske inden han puttes første gang? I går faldt han bare i søvn, og ville ikke amme heller i søvne som han ellers plejer at kunne lokkes til… han begynder bare at græde når jeg ligge ham til… Skal han bare have lov at blive puttet uden mad?? Han kan da ikke undvære mad i så lang tid?

Skal vi forsøge med en flaske både når han puttes kl. 19 og så igen når vi går i seng kl. 22/22.30 (eller hvis han selv giver udtryk for han er sulten inden?)

Skal jeg gå ud fra, at han selv kan give udtryk for, hvis han ikke får mælk nok? Eller skal jeg som mor bare vide bedre??

Jeg vil også rigtig gerne have rykket ham ud af soveværelset og ind på eget værelse hvis han ikke skal ammes længere om natten nu – skal jeg gøre det i samme omgang hvis vi skifter til flasker med mme i stedet for amning? Eller er det bedst at lave en ændring ad gangen… Far har barsel her i uge 42 sammen med os, så han vil nemmere kunne hjælpe om natten i denne uge, hvis en evt. flytning giver udfordringer…

Jeg håber, at du vil kunne hjælpe med lidt ro i hovedet. Havde SLET ikke disse udfordringer med vores datter, så er lidt på bar bund…

Med venlig hilsen
Oscars mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os