6 ½ mdr vil ikke sove el. spise el. i bad

4. oktober 2019

Alder:
6 mdr.

6 ½ mdr vil ikke sove el. spise el. i bad

Hej Helen

Min baby sov de første 3 måneder alt, alt for meget (i henhold til din bog, som jeg har læst), men voksede til gengæld fra at være mindste percentil 2370 gram til nu at være gennemsnitlig ift. WHO kurven. Men nu er bøtten vendt, og han sover meget lidt i dagstimerne, og vil ikke sove igennem om natten. Derudover vil han ikke spise rigtig mad, og faktisk heller ikke drikke ret meget mælk.

Vi har altid været obs på at respektere hvor meget han vil spise og samtidigt sørge for at han ved, at der er mere hvor det kom fra, så tallene nedenfor er hvor meget han selv vælger at spise.

Fra 5 til 6 måneder gik det fint. Her fik han engang imellem majsgrød (et par gange om ugen), som han dengang for det meste gerne ville spise, og jeg nåede også at introducere majsgrøden som base, med noget andet i, fx broccoli, mens han ikke ville spise andre grødvarianter, som jeg prøvede, og heller ikke når grøden blev tykkere i konsistensen. Efter at have takket nej til de andre varianter og tykkere grød, takker han nu også nej til den majsgrøden, selvom at jeg har gjort den helt tynd igen.

Det skal siges, at han har haft en historik med sjatspisning. Men man kan jo ikke ikke give en skrigende grædende baby mad, så det var svært at få bugt med.

Da han fyldte 6 måneder begyndte jeg at tilbyde grød hver dag, og nu tilbydes han fast 3 gange om dagen.

Natten er rimelig konsistent og ser typisk sådan her ud:

Kl. 20: Tilbydes mælk og puttes (spiser kun ml 100-200 ml)

Kl 00 og igen 04: Kalder for at få mælk (spiser sammenlagt 250 ml). Vi har forsøgt at trække den kl. 04. med sutten, men det er kun mælken der virker på disse tidspunkter. Vi vil jo gerne have at han sover længere / eller spiser noget mere fx kl 00, men tænker at maden om dagen er løsningen på dette problem.

Kl 06: Vågner og vil op. Her vil han ikke spise, så jeg er holdt op med at tilbyde ham på dette tidspunkt, og går i stedet i gang med dagen.

Kl. ca. 07:30 tilbyder jeg ham havregrød m. banan eller æblemos, men det vil han ikke spise. Jeg tilbyder ham det, får nej, tumler lidt mere, og tilbyder ham det måske igen lidt senere (hvis hans tidligere nej ikke var for bestemt, det kunne jo være han bare ikke var sulten endnu), og får igen nej tak. Jeg har forsøgt med almindelig konsistens og uden frugt, men i forsøget på at få ham til at spise det og i aftale med min sundhedsplejerske, søder jeg det nu med frugtmos og sier det meget tyndt gennem en si. Een gang lykkedes det at få 3 skeer i ham.

Han kan ikke sidde selv endnu, så jeg har forsøgt i både hans Evomove Nomi babysæde og hvor han sidder på mig.

Kl 08:00 puttes han. Det går stort set altid nemt og for det meste sover han 1-1 1/2 time uanset om jeg tilbød ham mælk da han ikke ville spise eller ikke. Han drikker maks 100 ml mælk. Fra kl. 20 om aftenen til 09:00 om morgenen er ret forudsigeligt. Herfra kniber det dog med rutinerne.

Kl 11:30 - 12:00 tilbyder jeg ham mos. Jeg ønsker ikke, at han når at blive for sulten. Det er forskellige varianter fra gang til gang i håb om at finde noget han kan lide, men dog ofte de to samme nogle dage i træk, både noget kedeligt fx. ...

Annonce

... kartoffel m æblemos eller noget spændende såsom færdigkøbt variant med eller uden kød. Det nægter han at spise. Han får en ske i hånden, jeg har også forsøgt at give ham en stav ristet rugbrød, og han får lov til at "varme op" med at sutte på skeen inden vi går i gang. Hvis jeg ikke giver op med det samme, laver han tydelig hønserøv med munden og brummer og viser meget klart, at han ikke vil have noget.

Her er det så, at jeg gerne vil have, at han tager sig en lur, men det er blevet svært at få en rutinemæssig middagslur. Så snart jeg ser muligheden via antræk fx. et gab, gniden øjne eller lidt utilpashed tilbyder jeg mælk (uden noget i maven kan han jo ikke få en lang lur) og forsøger at få ham til at sove ved at lægge ham i barnevognen med hans bamse. Kun hvis det ikke virker, vælger jeg at gå en tur med barnevognen, som så også sjældent virker. Han spiser maks 100 ml, så nogle gange forsøger jeg at vente lidt, fx. skifte, og så tilbyde ham igen, men han tager ikke mere. Han har ikke for vane at falde i søvn til mælken. Han har tidligere haft nemt ved at falde i søvn uden meget hjælp, men nu ligger han og hygger sig i 5 minutter hvorefter han begynder at brokke sig og vil op.

Jeg har forsøgt at bare gå en tur med ham, men han ligger bare og kigger og falder fortsat ikke i søvn. På et tidspunkt vil han brokke sig så meget, at jeg føler jeg er nødt til at tage ham op, og prøve igen senere (ingen kan vel falde i søvn på kommando).
I dag kørte vi så den omgang 3 gange efter at han kun sov ½ time 12:30-13, og klokken er nu snart 20 om aftenen. Igennem dagen har han ikke været mere pylret end han plejer.

De gange det lykkes med en middagslur starter den alt mellem 12:00 og 16:00, og kan vare alt mellem ½ time og 3 timer. På nogle få gode dage, har han taget en lur 12 – 14 og igen 17 – 18, og det er dét jeg bestræber mig på, for jeg synes han virker gladere på de dage. jeg synes faktisk også han har virket gladere de gange han har spist rigtig mad (senest for 2 uger siden)

Jeg bestræber mig på at han sover i barnevognen om dagen, men pga. astmatisk bronkitis putter jeg ham inde, når det plaskregner eller er tåget. Jeg har ikke bemærket at ’stedet’ har gjort nogen forskel.

Jeg læste et af dine svar til en anden mor, hvor du skrev at det er vigtigt at man ikke tænker "hellere mælk end ingenting", så jeg har prøvet at ikke give ham mælk, når han ikke vil spise, selvom han skal have en lur, og kun tilbyde mælk, når han vågner igen. Det resulterede i, at da klokken var 16:00 om eftermiddagen havde han siden kl. 04 om natten kun spist 60 ml mælk alt i alt. Skørt nok var han hele vejen igennem i fint humør. Det på trods tilbød jeg ham alligevel mælk kl 16 i frygt for at det ville gå galt for ham, hvor han kun spiste 100 ml, og lykkedes alligevel at gylpe.

Den anden dag, var min mand på besøg hos sine forældre, som lavede grød af rismel, og dér gad han godt spise en stor portion, så det kan være blevet en vane for ham at skælde ud over at blive tilbudt mad, men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre for at få ham ud af den vane, som er den samme om det er mig eller min mand.

Håber du kan hjælpe os.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder