Opstart af skemad - hvornår og hvordan?

15. september 2019

Alder:
4 mdr.

Opstart af skemad - hvornår og hvordan?

Hej Helen

Vores barn er tæt på de 4 mdr, og vi skal derfor måske snart i gang med at introducere skemad. Vores barn får flaske nu.

Derfor vil jeg høre dig, om du vil dele lidt om netop grød og mad til babyer. Jeg tænker bla. Hvornår ved jeg at mit barn er fysisk og mentalt klar? Hvordan starter vi op helt konkret Og hvilken grød er god?

Og hvad med de næste mdr., når barnet er fem, seks og syv mdr. Hvordan trapper man op og hvornår introduceres ...

Annonce

... andet end grød?

Jeg overvejer at lave grød selv, men har hørt folk sige at det er svært at give dem det de har behov for af vitaminer, hvis man ikke køber det færdiglavede hvor vitaminer er tilsat. Hvad tænker du om det?

Og til sidst, de færdiglavede frugtgrødsposer. Hvornår introduceres de? Jeg har hørt at de har et meget højt sukkerindhold, og at hvis de først får smag for det, vil de ikke have usødede ting?

Tak for hjælpen.

Hilsner fra mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder