7 måneder og dagsrytme

10. september 2019

Alder:
7 mdr.

7 måneder og dagsrytme

Hej Helen

Så får du endnu et spørgsmål fra mig, dog er vores søn nu 7 måneder gammel og han trives.

Min egen sundhedsplejerske mener han er overvægtig, han er 70cm lang og 9,1kg, men han har ingen "folder" eller synes stor, så jeg vælger dog at ignorere det :)

Nå, men sagen er den at han er en rigtig glad dreng og tager dine råd rigtig godt til sig.

Han er begyndt at være rigtig urolig om natten, vågner 2-3 gange selvom han i en lang periode kun har vågnet en gang.

Min sp mener vi skal fjerne hans nat flaske nu her (han starter i dagpleje 1.november som 9 måneder)

Han spiser rigtig godt og er meget motorisk fremme med kroppen og mundmotoriken.

Hans daglige rytme ser således ud

Vågner kl 6.30 - ligger og leger lidt med sin hans bamse og vågner lidt

Kl 7: havregrød / øllebrød med frugt mos som topping + en skive appelsin / andet frugt til hånden

leger og bruger sig selv motorisk

Kl ca 8/8.30: Puttes til lur i barnevognen, med en flaske på 150ml MME

Kl ca 9.30: vågner og kommer ind og vi sidder lidt i sofaen med lidt tegnefilm af en art og hygger lidt

kl 10: Formiddags mad , her har vi lige indført 1/2 bolle med pålæg og lidt frugt til hånden

Kl 11.30: Frokost i form af næsten 1 skive bondebrød med smørerpålæg - her lidt agurk til hånden, og spiser også rugbrøddet selv efterhånden i små hapser. han bliver tosset når jeg fodre ham nu

Kl 12.30: Puttes til lur i barnevognen med en flaske på 150ml MME ...

Annonce

...

kl 13.30/14: Vågner og kommer ind og leger og bruger sig selv motorisk

Kl 15.30: Frugtmos og lidt til hånden også, her gider han heller ikke rigtig mades.

Kl 16, puttes til lur i barnevognen med en flaske 120ml MME hvis han gider sove her. ikke altid det lykkedes

Kl 18: aftensmad, her får han det samme som vi får at spise, most.
Dog gider han heller ikke mades her længere, så ved ikke om det måske skal skæres ud til ham istedet

men skal der måske suppleres med flaske hvis han selv skal til at spise?

Kl 19.30/20: Puttes til nat med flaske på 240ml MME
- Her er der udfordring 7/10 aftenener. Han er mega træt, og falder også hen når han sidder ved mig og flaske, men lige pludselig er det som om han får en pep pille og så skal han ihvertfald ikke sove. Nogen dage er han vågen helt til kl 22 før han giver op.

Han skriger og skriger indtil man tager ham op og tager ham med ud hvor han bestemt ikke virker særlig træt.

og så sover han så ellers til morgenen eller også vågner han hist og her om natten og vil kun sove igen hvis han får flaske

1) Hvordan kan vi optimere dagen for ham ?

2) Hvordan får vi flaskerne i barnevognen væk igen, dagpleje moren skal jo ikke stå det med det "bøvl"

3) Skal nat flasken væk og evt hvordan?

4) Kan der være nogle faktorer der spiller ind til hvorfor han er svær at få til at sove til nat - udover når han er i spring.

Håber du kan finde hovede og hale i det hele

Hilsen Mor til T

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig