Brev:
Vores datter er selektiv med maden og gider ikke rigtig kød
5. september 2019
Alder:
12 mdr.
Vores datter er selektiv med maden og gider ikke rigtig kød
Kære Helen
Vi har brug for din hjælp. Vi har et problem med spisning, som fylder enormt meget, og det er nået dertil, at vi er så utroligt kede af det.
Vores datter er nu et år og startede op i en helt fantastisk integreret institution med super personale og god normering for 1,5 måned siden. Indkøring tog lidt tid, men nu går det rigtig godt.
Generelt om vores datter:
Hun er smilende, glad, nysgerrig, leger godt, græder ret sjældent, lidt stædig, kravler rigtig godt og rejser sig ved ting. Kommunikerer tydeligt i kropssprog, lyde og fagter. Hun har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen og skal helst vugges i medmors arme (det må blive et andet brev engang...), men sover derefter ofte supergodt igennem hele natten. Ammes kun som en del af putteritualet. Sover fint i barnevognen om dagen (2 lure hjemme i weekenden - en powernap og lang lur i vuggestuen). Er glad og tryg i vuggestuen.
Problemet med maden består i, at vores datter stadig kun vil spise ret ensformigt og næsten ikke kød. Vi har enormt svært ved at få hende til at spise normalt for hendes alder. Da vi begyndte med anden mad ved 4 måneders alderen gik det lynhurtigt med at smage alt muligt inkl. kød, men efter en slem forkølelse ved påsketid, hvor hun slet ikke kunne/ville spise alm. mad og kun ville ammes, føles det lidt som om at det er gået helt i stå.
Morgenmad, mellemmåltider og havregryn med mælk før putning går fint.
I institutionen er vi så heldige, at der er fuld kost med bl.a. varm mad til frokost lavet af institutionens egen fantastiske kok, men hun spiser ikke meget og smager kun ganske lidt på tingene. De prøver at få hende til at spise og giver hende tid, men hun er stædig og selektiv. De serverer ikke alt muligt andet for hende, når hun ikke vil spise. Dog tilbydes hun rugbrød med smør, når de andre børn er færdige med deres frokost. Om eftermiddagen bliver der serveret rugbrød og kogte gulerødder, og det glider for det meste fint ned.
Ved aftensmad sørger vi for at sidde sammen roligt og har lavet mad, der er børnevenligt. Vi laver en tallerken til hende med lidt af hvert i overskuelige størrelser. Hun spiser det, der er kendt og vellidt, men resten røres meget lidt. Er vi heldige smager hun en bid eller to, hvilket vi roser (det sker fx med en bid frikadelle og kødsovs). Hun spiser det kendte og efter lidt tid ryger det andet på gulvet. Det ender ofte med, at vi laver en halv leverpostejsmad til hende for at være sikker på, at der er fyldt op.
Til frokost i weekenden går det godt med rugbrød med kendt pålæg og kendte grøntsager dvs. smør, ost, leverpostej, friskost, torskerogn og makrel på tube, hytteost med avocado samt gulerod, agurk og tomat. En sjælden gang ryger der lidt spegepølse med.
Vi er så kede af at hun ikke spiser særlig godt, især manglen på kød bekymrer os. Hvis hun så bare havde en enkelt favoritting (fx frikadeller eller kødsovs), som vi bare vidste, at det kørte ned uden problemer, men det har vi ikke. Det påvirker os meget herhjemme især ved måltiderne, og selvom vi prøver at holde humør og gejst oppe, så er vi frustrerede og kede af det. Vi aner ikke, hvordan vi skal komme videre herfra. Vi synes vi gør vores bedste? Har du nogle råd?
Kærlig hilsen
mødrene