Vores datter er selektiv med maden og gider ikke rigtig kød

5. september 2019

Alder:
12 mdr.

Vores datter er selektiv med maden og gider ikke rigtig kød

Kære Helen

Vi har brug for din hjælp. Vi har et problem med spisning, som fylder enormt meget, og det er nået dertil, at vi er så utroligt kede af det.

Vores datter er nu et år og startede op i en helt fantastisk integreret institution med super personale og god normering for 1,5 måned siden. Indkøring tog lidt tid, men nu går det rigtig godt.

Generelt om vores datter:
Hun er smilende, glad, nysgerrig, leger godt, græder ret sjældent, lidt stædig, kravler rigtig godt og rejser sig ved ting. Kommunikerer tydeligt i kropssprog, lyde og fagter. Hun har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen og skal helst vugges i medmors arme (det må blive et andet brev engang...), men sover derefter ofte supergodt igennem hele natten. Ammes kun som en del af putteritualet. Sover fint i barnevognen om dagen (2 lure hjemme i weekenden - en powernap og lang lur i vuggestuen). Er glad og tryg i vuggestuen.

Problemet med maden består i, at vores datter stadig kun vil spise ret ensformigt og næsten ikke kød. Vi har enormt svært ved at få hende til at spise normalt for hendes alder. Da vi begyndte med anden mad ved 4 måneders alderen gik det lynhurtigt med at smage alt muligt inkl. kød, men efter en slem forkølelse ved påsketid, hvor hun slet ikke kunne/ville spise alm. mad og kun ville ammes, føles det lidt som om at det er gået helt i stå.

Morgenmad, mellemmåltider og havregryn med mælk før putning går fint.

I institutionen er vi så heldige, at der er fuld kost med bl.a. varm mad til frokost lavet af institutionens egen fantastiske kok, men hun spiser ikke meget og smager kun ganske lidt på ...

Annonce

... tingene. De prøver at få hende til at spise og giver hende tid, men hun er stædig og selektiv. De serverer ikke alt muligt andet for hende, når hun ikke vil spise. Dog tilbydes hun rugbrød med smør, når de andre børn er færdige med deres frokost. Om eftermiddagen bliver der serveret rugbrød og kogte gulerødder, og det glider for det meste fint ned.

Ved aftensmad sørger vi for at sidde sammen roligt og har lavet mad, der er børnevenligt. Vi laver en tallerken til hende med lidt af hvert i overskuelige størrelser. Hun spiser det, der er kendt og vellidt, men resten røres meget lidt. Er vi heldige smager hun en bid eller to, hvilket vi roser (det sker fx med en bid frikadelle og kødsovs). Hun spiser det kendte og efter lidt tid ryger det andet på gulvet. Det ender ofte med, at vi laver en halv leverpostejsmad til hende for at være sikker på, at der er fyldt op.

Til frokost i weekenden går det godt med rugbrød med kendt pålæg og kendte grøntsager dvs. smør, ost, leverpostej, friskost, torskerogn og makrel på tube, hytteost med avocado samt gulerod, agurk og tomat. En sjælden gang ryger der lidt spegepølse med.

Vi er så kede af at hun ikke spiser særlig godt, især manglen på kød bekymrer os. Hvis hun så bare havde en enkelt favoritting (fx frikadeller eller kødsovs), som vi bare vidste, at det kørte ned uden problemer, men det har vi ikke. Det påvirker os meget herhjemme især ved måltiderne, og selvom vi prøver at holde humør og gejst oppe, så er vi frustrerede og kede af det. Vi aner ikke, hvordan vi skal komme videre herfra. Vi synes vi gør vores bedste? Har du nogle råd?

Kærlig hilsen
mødrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet