Brev:
Dagsplan når mor skal på arbejde
1. september 2019
Alder:
7 mdr.
Dagsplan når mor skal på arbejde
Kære Helen.
Jeg skriver til dig fordi jeg synes det er svært at komme ind i en ordentlig rutine med min dejlige og (næsten) altid glade datter på nu 7 mnd. Hun er en lang og aktiv pige (72 cm og 8,5 kg) som har fulgt sin vægtkurve hele vejen fra start, og gør det stadig, så det er jo dejligt og jo et tegn på at hun trives og har det godt. Det er jo mor her glad for:)
Men, nu er jeg begyndt på arbejde igjen og far skal gå hjemme med hende til hun er et år. Jeg arbejder korte dage hele september, sådan at overgangen for både min datter og mig skal blive lidt mere blød. Jeg er derfor kun væk maksimalt 4,5 timer hver dag (inkl. transport) og må selv bestemme hvornår jeg arbejder den tid mellem kl.7 og 19. Jeg bor i Norge, hvor jeg også har noget som kaldes ammefri. Det vil sige at jeg får 2 timer betalt fri af min arbejdsdag hver dag hvis jeg ammer. Så selv om jeg arbejder 100% fra oktober, må jeg så bruge den den tid hvornår det nu passer i løbet af arbejdsdagen for at amme eller pumpe modermælk…så det er jo fornemt:)
Vi begyndte at give hende smagsprøver omkring de 4 mnd da hun viste meget stor interesse for vores mad, men vi begyndte først at introducere reelle måltider da hun var 5 mnd da hun hurtigt fik lidt hård mave af smagsprøverne. Men, det kører meget fint nu. Hun elsker virkelig mad og spiser mere eller mindre alt vi tilbyder hende. Hun er også rigtig glad for vand. Men, jeg synes også at hun nu tit er mere interesseret i den faste føde end mælk. Og det er måske her mit største problem ligger: at finde ud af balancen mellem mælk og fast føde, specielt nu hvor jeg skal være væk noget af dagen. Hvordan ved jeg at hun får den mælk hun skal have når jeg ammer?
Yddermer, så har hun siden hun var 3 mnd sovet korte lure på omkring 30-45 min. Vi har gjort meget for at prøve at gøre dem længere, men hun vågner jo frisk, glad og smilende, så vi tænker at så har hun nok fået den søvn hun har brug for. Dog har vi også lagt mærke til at hun nu, hvis vi tager luren med hende, at hun kan sove en del længere og derfor kun har brug for 2 lure hver dag, men det er jo ikke altid man har tid eller mulighed for det, selv om det er dejligt;) Pga. de meget varierende sovetider, synes jeg nemlig også det er lidt svært at finde ud af hvornår jeg skal tilbyde hende mælk.
Så p.t. ser vores dagsplan ud, ca. tider
03:30/04:00 Ammes godt og sover videre
06:00 Tilbydes bryst, men vil sjælden have noget. Vi står op.
07:00/07:30 Grød med vand og frugt til. (Den grød vi giver er tilsat modermælkserstatning.)
08:30 Puttes til lur. Nogle gange kan vi strække den til kl.9, men så er hun også meget træt. Tilbyder bryst, men vil ikke have (det ville hun heller ikke inden vi begyndte med skemad). Sover som regel 30 min, men 1 time hvis vi sover sammen med hende i vores seng. Tilbyder bryst når hun vågner, det vil hun altid gerne.
11:00 Frokost. Grønsagsmos med kød/fisk evt en halvt rundtenom med leverpostej (hun er rigtig glad for rugbrød med pålæg:)). Får også skorper etc. som hun kan sidde og spise på selv. Hun er generelt meget glad for det hun selv kan sidde og gumle på og elsker tyggemodstand, selv om hun ingen tænder har:)
12:00 Puttes til lur. Samme som tidligere: tilbyder bryst, men hun vil sjældent have noget inden hun skal sove. Tilbydes igjen når hun vågner. Der vil hun gerne have. Sover omkring 30-45 min, 1 time - 1,5 hvis vi sover sammen med hende i vores seng.
14:00/15:00 Ammes. Her spiser hun som regel godt.
15:00/16:00 Puttes til lur hvis middagsluren var kort. Sover som regel en halv time. Ammes lidt når hun vågner.
17:00/17:30 Aftensgrød og fingermad fra vores aftensmad (kogte grønsager etc.)
18:30 Ammes godt inden hun puttes for natten. Eneste tidspunkt på dagen hun vil ammes inden hun skal sove. Dette tidspunkt har ligget fast siden hun var 4 mnd og det fungerer meget godt for os alle. Hun sover godt om natten:)
Jeg har prøvet flere gange at give hende et drømmemåltid omkring kl.22/23 inden jeg selv går i seng, men det har ikke rigtig noget at sige for vores rutine. Hun vågner alligevel omkring 3-4-tiden og vil have mælk. Da jeg har haft en del problemer med at sove efter min datter kom til (jeg har altid haft lidt problemer med at falde i søvn), så har jeg derfor kommet frem til at det måske er mere fornuftigt at jeg går tidligt i seng end at hun får drømmemåltidet. For så får jeg nemlig noget mere søvn:) Vi håber dog at vi i løbet af september kan få hende til at vente til kl.6, så sover jeg i vores gæsteværelse i stedet. Måske vi skal prøve at indføre drømmemåltid igen så?
Det blev lidt en længere smøre, men jeg vil være meget taknemlig for din input på vores rutiner og også meget gerne input på hvornår det er mest fornuftigt at jeg arbejder i løbet af den, når jeg nu faktisk har så stor frihed som jeg har:)
Med venlig hilsen
Maria