Interesse i mad og mælk

29. august 2019

Alder:
7 mdr.

Interesse i mad og mælk

Hej Helen,

Tak for gode svar, nu kommer forhåbentligt vores sidste brev mht. mad og vores lille pige... Men nu er der nye spørgsmål.

Vores datter er nu syv måneder næste uge og vi er godt i gang med maden.
Dog så sker der store ændringer i hendes inetresse og indtag af maden, og heraf indtaget af mælk også. Vores pige får i dag flaske med MME.

Hun får 3-4 daglige måltider fordelt på havregrød, frugtmos, 2 x grøntsagsmos med kød + frugt, smoothies, rugbrødsbjælker, majschips m.m. som snacks. Hun drikker fint vand til af kop og det hele kører…. Nogle gange! Ofte gider hun slet ikke spise mere end 3-4 skeer, og andre dage kan hun pludselig spise mega meget. Ofte gider hun helst jeg mader hende og putter grove stykker i munden på hende og spiser helst fra hånden– Så vores spørgsmål er: Kan det være hun ikke gider grøden?

Det skal siges at hun ALTID spiser det vi tilbyder hende fra hånden, uanset om hun lige har spist eller tidspunkt – Så ved heller ikke hvornår hun er mæt? Hun brokker sig også nogle gange over at skulle sidde i højstolen, men kan hun side frit er det bedre at made hende.

Udover ovenstående mad, så får hun naturligvis sin mælk, men det er her det begynder at blive lidt svært med indtaget af mælken.

Hun startede for én måneds tid siden at sige farvel til én falske sen eftermiddag, hvilket var fint.

Det skal siges hun ALDRIG i én flaske kan spise mere end 135 ml – Det er måske sket 5 gange!

Men nu er det ligesom at hun ikke vil flasken mere, spiser måske 4 flasker á 60-75 ml pr måltid om dagen, og kan tage 2 flasker á 100 ml om natten hvilket er ca. 500+ ml i døgnet.

Før vi startede på maden, gik det super godt og kunne hun spise ca. 800 ml pr. døgn – Så det er jo en drastisk nedgang? Og jeg læser ofte de skal have ¾ liter pt. for at få hvad de skal have, og der er vi ikke… Synes kun det går nedad. Det virker faktisk som om hun ...

Annonce

... ikke gider mælken, og specielt sutteflasken.

Rent vægtmæssigt har hun altid lagt under gns. kurven, men fuldt sin egen – Dog har det også krævet hårdt arbejde fra forældrene da maden aldrig har interesseret hende meget – Dvs. hun har aldrig selv bedt om mad.

Kan begynde at mærke nu hun ikke er så interesseret i en flaske formiddag mere – Men ofte spiser hun kun 3-4 sker ed havregrød og vil så ikke gøre mere, og flasken vil hun så heller ikke have, så reelt spiser hun ikke noget siden sidste flaske 4.30 og til næste madning (grød) kl 9.30…
Kan det passe hun kan undvære mad så længe?

Hun sover nogle dage helt uroligt og andre dage okay godt med drømmeflaske + tidligmorgen flaske – andre dage kan hun vende og dreje sig og vågne hver time! Ved jo det hænger sammen med maden og derfor er vi så obs. På det hele da vi jo gerne vil have hun også sover godt…

Rent blemæssigt så kan hun lave 3 x lortebleer om dagen men svingende fra helt flydende til lidt mere fast – Vi mistænker dog at der er tænder på vej, og det kan have en indflydelse herpå.

Igen kan det være vi er hysteriske, men synes virkelig det her mad-opstart er super svært når vi i forvejen har været lid obs. På hendes indtag. Men måske skal vi bare lade hende være? Tilbyde det vi gør og de flasker vi gør og acceptere det er det nej? Det kan vi godt, men vil jo være ked af hvis vi gør noget forkert eller ikke obs på hendes behov.

Det skal siges hun en ret glad og totalt gang-i-den baby, og er kun her på det sidste blevet lidt mere vrøvlet, nok pga. tænderne…

Lige en sidste ting – Hun sover pt. 3 lure – Og de er lidt atypiske tror jeg.

Vågner 6.30
Sover:
Formiddag 08.00 – 09.30 ca.
Middag 12.00 – 12.35 ca.
Eftermiddag 14.30 – 16.00 ca.
Godnat 19.30

Her får hun tilbudt en flaske før hver lur, og maden når hun vågner fra hver lur undtagen eftermiddagsluren.

Venlige hilsner fra Nørrebro

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder