Brev:
Trappe ud af natflaske
15. august 2019
Alder:
6 mdr.
Trappe ud af natflaske
Hej Helen,
Jeg søger lige en second opinion. Min sundhedsplejerske vil gerne have at vores dreng skal stoppe med at få mad om natten da han i følge sin alder ikke har behov for mad om natten. Hun foreslår jeg fortynder erstatningen og langsomt giver mindre og mindre. Hun ser helst han stopper helt, men kan jo ikke fra den ene dag til den anden stoppe med at give ham mad.
Har i nat prøvet at give mad kl 23, ca 1,5-2 timer før han normalt får. Det gjord at han var meget urolig resten af natten. Skal han blot lære at der ikke skal være mad længere, tænker meget det er en vane at han spiser da klokkeslettet stort set er det samme hver nat. Forsøget med lidt vand midt på natten som umiddelbart virkede til at hjælpe i 1,5 time.
Han bliver meget urolig ml kl 4-6 om morgenen hvor mad typisk gør ham lidt roligere og gør han kan sove videre (nogle dage) til kl 7.
Hvad er din erfaring med at stoppe med natflaske på den måde? Har du nogen forslag til hvordan man lærer børn at sove uden mad om natten.
Om denne urolighed skyldes den manglende mad tør jeg ikke sige.
Tilmed synes hun han får for meget erstatning og bør kunne nøjes med 500-600 ml idet han får 3 måltider mos/grød. Får 1x øllebrød og 2x kartoffelmos med fisk, samt frugt som mellemmåltid.
Har prøvet at give ham mindre mad i løbet af dagen, synes pt han er lidt pylret. Kan der være en sammenhæng idet han føler mere sult?
Synes det stresser mig lidt at skulle ændre på disse ting.
Håber du kan hjælpe lidt med et par gode råd.
Med venlig hilsen
Sarah