Dagsplan 9 mdr

19. marts 2019

Alder:
9 mdr.

Dagsplan 9 mdr

Kære Helen

Nu er min datter blevet 9 måneder, vil derfor gerne have dig til at kigge på vores plan og komme med eventuelle ændringer.

Det er ikke så længe siden, jeg sidst sendte planen til dig, men der er sket lidt ændringer siden, da min datter ikke længere søger brystet om natten. Nogle gange vågner hun kl. 4-5 får en tår vand og sover videre. Det betyder, at hun nu kun får mælk to gange, og jeg er bange for, om det er nok.

Vi har i en periode suppleret med mme om aftenen efter amning, og hun virker nu mere interesseret i flasken end i brystet, og nu hvor hun ikke længere ammer om natten, kan jeg mærke et drastisk fald i produktionen. Jeg er derfor lidt ved at trappe ud af amningen, selvom det ikke helt var mine planer, for nu supplerer jeg også med en flaske om eftermiddagen for at sikre nok mælk, og fordi hun ikke rigtigt gider ligge ved brystet mere. Hun vil hellere sidde op og styre det selv.

Vores plan er således:

kl. 6.30-7 - vågner

kl. 7-7.30 morgenmad brød med kyllingepålæg og lidt avokado - det er det jeg får, og derfor det hun helst vil have. Jeg laver lidt fuldkornsgrød med frugtmos til, men det gider hun ikke rigtigt at spise. Hun piller lidt i det og spiser maks 0,5 dl.

9.00 – en halv bolle med creme cheese eller smør og en skive ost og lidt blød frugt i hånden.

9.30-11 sover hun ude i barnevognen.

11.30 frokost – ½ dl grøntsagsmos med kød(tilsat mme), overkogte grøntsager, avokado, æg e.l. at gumle på og bondebrød med leverpostej, makrel o.l. Hun spiser i ca. 40 minutter.

13.30 – ammes i nogle minutter og tilbydes mme. Her er hun så i stedet begyndt at spise lidt ...

Annonce

... mere ift. Sidste plan da jeg giver hende mme efter (hun drikker 50-100 ml.)

14.00-15.30 sover 2. lur ude i barnevognen.

16.00 – lidt tykmælk 0,25-0,5 dl. med en teske æblemos i, en halv bolle med ost og kyllingepålæg og lidt frugt at gumle på

17.30 – aftensmad - ½ dl. grøntsagsmos med kød og mme også vores aftensmad at gumle på. Hun spiser mere og mere af vores mad, og hun er rigtigt dygtig til at samle det op og spise med fingrene.

Herefter får hun et bad, børster tænder og tager nattøj på

19-19.30 – godnatgrød med mme - jeg laver 2 dl. Og hun spiser ca. Det halve alt efter hvor meget aftensmad hun har spist. Herefter ammes hun, og når hun ikke gider brystet mere får hun lidt MME for at fylde hende lidt ekstra op, og der tager hun ca. 100 ml. mere. Dette giver jeg hende i stuen, da hun ikke spiser lige så meget, hvis jeg giver hende det i soveværelset. Hun er MEGET træt her.

19.30 – jeg går op og synger en godnatsang ligger hende i hendes seng og giver hende sut, nusseklud og en bamse. (bamsen er hun lige begyndt at blive meget glad for). Så ligger hun og nulrer lidt og vender og drejer sig til den rigtige stilling (2-5 minutter), så lukker hun øjnene og falder i søvn.

Hun vågner dog ofte lidt efter vi er gået i seng, og så kommer hun over i vores seng og sover resten af natten. Det trives vi alle fint med, da vi har en kæmpe seng og hun ligger i midten.

Hvordan ser denne plan ud? Og hvordan sikrer jeg, at hun får nok mælk? Sammenlagt får hun kun ca. 200 ml. Mme og tror ikke hun får ret meget fra brystet. Hun får selvfølgeligt mme i grød og grøntssagsmos. Er det nok?

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder