2 årig vil ikke spise aftensmad

12. marts 2019

Alder:
2 år, 4 mdr.

2 årig vil ikke spise aftensmad

Hej Helen,

Vores søn på 28 måneder har aldrig været den store spiser men nu er det ved at gå os rimelig meget på, da vi er bange for, at han bliver kræsen og slet ikke vil spise noget.

Morgenmaden er det eneste måltid, som går godt, og det har det altid gjort. Han spiser havregryn med mælk enten hjemme eller i vuggestuen. Det er lidt op og ned med madpakken til frokost. Her får han rugbrød, nogle gange en aftensmadsrest, tomater osv. med. Det er også op og ned med hans eftermiddagsmadpakke, som han får i vuggestuen omkring kl. 14. Her er der også rugbrød i og lidt youghurt. Og så stopper maden her. Han bliver hentet omkring kl. 15/15.30 og får en Digestive kiks og nogle rosiner, når vi kommer hjem.

Det store problem er aftensmaden. Vi har igennem 8-9 måneder prøvet, at rykke vores aftensmad frem og tilbage. Alt fra kl. 16.45 til 18.30. Uden det har hjulpet. Han er generelt ikke ...

Annonce

... interesseret i maden. Han kigger lige på bordet, og så hopper han ned igen og leger. Vi kan næsten ikke gøre maden mere børnevenlig. Vi spiser frikadeller, medister, kødsovs, lasagne, fisk, burgere osv. med forskelligt tilbehør. Der er ikke blandet noget sammen. Han får også lov til selv at øse op, og får også lov til at sidde og spise med fingrene, hvis det er det, han vil. Synes virkelig vi har prøvet alt. Når vi er ude hos nogle, spiser han heller ikke noget. Heller ikke kun brød. Vi skal være heldige, hvis vi kan få et stykke rugbrød i ham lige inden sengetid. Det er sjældent at han får små smoothies og figenstænger.

Vi har talt om, om det kunne være fordi, han er ved at udvikle noget allergi, så han får ondt i maven. Men han viser bare ikke tegn på, at det gør ondt.

Så hvad skal vi gøre? Han er fuld af spilopper og klare sig godt. Så han er ikke doven.

Med venlig hilsen
Sabine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder