Spørgsmål vedr. Mad og søvn - 10 mdr.

9. marts 2019

Alder:
10 mdr.

Spørgsmål vedr. Mad og søvn - 10 mdr.

Hej Helen,

Jeg har nogle spørgsmål vedr. Søvn og mad til min søn, der fylder 10 mdr. Om en uges tid.

Ang. Flaske så anbefales det fra 10 mdr. Ikke at give en flaske før middagsluren. Men hvis min søn får frokost kl. 11.30, skal han så ikke tilbydes f.eks. Grød inden han skal ud og sove kl. 13.30? Det er mange timer hvor han ikke får mad, hvis han først får noget igen kl. 16.

Ang. Søvn er det så ok, tænker du så at det er ok at vække ham kl. 6 om morgenen, eller bør vi prøve om vi kan nå det, hvis han kommer op kl. 6.30? Jeg er så bekymret for, om man forstyrrer hans søvn ved, at han ikke får lov til at vågne af sig selv. Rykker det at han kommer tidligt op ved hans nuværende dagsrytme ift mad og søvn. Som det er nu følger jeg din anbefalede dagsplan med morgenmad kl 7.30-8, formiddagsmad 9-9.30, frokost 11.30-12, flaske og lur 13.30, eftermiddagsmad kl 16, aftensmad kl 17.30-18 herefter grød, godnat og Flaske kl. 20,21 eller 22 samt en gang om natten. Dette fungerer bare rigtig godt. Han skal vel ikke sove middagslur for sent, når jeg skal til at hente ...

Annonce

... ham kl 15.15-15.30 i vuggestuen? Han skal vel tidligere i seng om aftenen, hvis han skal op kl 6? Jeg har virkelig brug for at finde ro omkring det stramme dagsprogram og det at skulle være væk fra mine børn om dagen, når jeg skal tilbage på arbejdsmarkedet.

Ang. Mad anbefaler du så først at tilbyde komælk fra 12 mdr. Alderen? Jeg giver pt vand til alle måltider. Så han får kun modermælkserstatning ved de 3 flasker og ved lidt mos en gang imellem, når han gider. Hvor ofte bør jeg fortsætte med at give mos - hver dag til frokost? Og 3 aftener i ugen eller hvordan? Og hvornår stopper man med mos?

Bør jeg tilbyde tykmælk eller A38 nu? Hvad er forskellen? Hvor meget skal han have? Skal der drys ovenpå?

Hvad kan han spise nu? Vindruer? Bacon, æbler, pærer, melon, ananas, skorpe på rugbrødet? Eller hvornår kan han det?

Har du en ide til pålæg? Han får kun en halv med makrel og leverpostej, men vil gerne give andet med i vuggestuen også. Hvornår kan han spise spegepølse f.eks.?

På forhånd tak. Og tak for en god brevkasse.

Med venlig hilsen
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin