Brev:
Spørgsmål vedr. Mad og søvn - 10 mdr.
9. marts 2019
Alder:
10 mdr.
Spørgsmål vedr. Mad og søvn - 10 mdr.
Hej Helen,
Jeg har nogle spørgsmål vedr. Søvn og mad til min søn, der fylder 10 mdr. Om en uges tid.
Ang. Flaske så anbefales det fra 10 mdr. Ikke at give en flaske før middagsluren. Men hvis min søn får frokost kl. 11.30, skal han så ikke tilbydes f.eks. Grød inden han skal ud og sove kl. 13.30? Det er mange timer hvor han ikke får mad, hvis han først får noget igen kl. 16.
Ang. Søvn er det så ok, tænker du så at det er ok at vække ham kl. 6 om morgenen, eller bør vi prøve om vi kan nå det, hvis han kommer op kl. 6.30? Jeg er så bekymret for, om man forstyrrer hans søvn ved, at han ikke får lov til at vågne af sig selv. Rykker det at han kommer tidligt op ved hans nuværende dagsrytme ift mad og søvn. Som det er nu følger jeg din anbefalede dagsplan med morgenmad kl 7.30-8, formiddagsmad 9-9.30, frokost 11.30-12, flaske og lur 13.30, eftermiddagsmad kl 16, aftensmad kl 17.30-18 herefter grød, godnat og Flaske kl. 20,21 eller 22 samt en gang om natten. Dette fungerer bare rigtig godt. Han skal vel ikke sove middagslur for sent, når jeg skal til at hente ham kl 15.15-15.30 i vuggestuen? Han skal vel tidligere i seng om aftenen, hvis han skal op kl 6? Jeg har virkelig brug for at finde ro omkring det stramme dagsprogram og det at skulle være væk fra mine børn om dagen, når jeg skal tilbage på arbejdsmarkedet.
Ang. Mad anbefaler du så først at tilbyde komælk fra 12 mdr. Alderen? Jeg giver pt vand til alle måltider. Så han får kun modermælkserstatning ved de 3 flasker og ved lidt mos en gang imellem, når han gider. Hvor ofte bør jeg fortsætte med at give mos - hver dag til frokost? Og 3 aftener i ugen eller hvordan? Og hvornår stopper man med mos?
Bør jeg tilbyde tykmælk eller A38 nu? Hvad er forskellen? Hvor meget skal han have? Skal der drys ovenpå?
Hvad kan han spise nu? Vindruer? Bacon, æbler, pærer, melon, ananas, skorpe på rugbrødet? Eller hvornår kan han det?
Har du en ide til pålæg? Han får kun en halv med makrel og leverpostej, men vil gerne give andet med i vuggestuen også. Hvornår kan han spise spegepølse f.eks.?
På forhånd tak. Og tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
En mor