Brev:
Salt i maden - kan vi ikke bruge tal?
8. marts 2019
Alder:
8 mdr.
Salt i maden - kan vi ikke bruge tal?
Hej Helen
Dette angår dine kostanbefalinger i 'Børn og Mad' samt nogle svar givet her i brevkassen til andre forældre.
Jeg er Najas far og vant til at arbejde med naturvidenskab og matematik. Mor er derimod humanist og mere velbevandret i HLH-litteratur end den lidt indbildske far, som forestiller sig at han selv kan regne på tingene inkl. saltmængderne.
På grund af dagsordenen om fælles mad til voksne og børn kan faderen ikke så godt lide anbefalinger i retning af 'så lidt salt som muligt'. Han vil meget hellere have anbefalede mængder i talform og så selv regne.
OK, nu skifter jeg til den mere naturlige Jeg-form:
Jeg tror nok, du i et svar har citeret en kostråds-anbefaling om '0,5 g Natrium per MJ' til mindre børn - er det korrekt?
Det kan jeg bruge til en masse, for 0,5 g Natrium svarer til 1,3 g NaCl (=salt, for mindre kemiske læsere, man kan regne det ud ved hjælp af molvægtene for hhv. Na og Cl), og 1,3 g per MJ svarer til 1,3 mg per kJ (den populære enhed for energiindhold i mad). Altså max 1,3 mg salt per kJ, barnet spiser - dette skulle nok nogenlunde kunne omregnes til anbefalede mg saltmængder per dag for nogle forskellige aldre.
Varer købt i dansk detailhandel er jo ret velforsynede med deklarationer, så kan det ikke med fordel udnyttes sådan at vi ikke behøver have en unødvendigt skrap 'så lidt salt som muligt'-pegefinger hængende over os, når vi står over kødgryderne og kokkererer til de voksne også?
Med venlig hilsen
Najas Far