Salt i maden - kan vi ikke bruge tal?

8. marts 2019

Alder:
8 mdr.

Salt i maden - kan vi ikke bruge tal?

Hej Helen

Dette angår dine kostanbefalinger i 'Børn og Mad' samt nogle svar givet her i brevkassen til andre forældre.

Jeg er Najas far og vant til at arbejde med naturvidenskab og matematik. Mor er derimod humanist og mere velbevandret i HLH-litteratur end den lidt indbildske far, som forestiller sig at han selv kan regne på tingene inkl. saltmængderne.

På grund af dagsordenen om fælles mad til voksne og børn kan faderen ikke så godt lide anbefalinger i retning af 'så lidt salt som muligt'. Han vil meget hellere have anbefalede mængder i talform og så selv regne.

OK, nu skifter jeg til den mere naturlige Jeg-form:
Jeg tror nok, du i et svar har citeret en kostråds-anbefaling om '0,5 g Natrium per MJ' til mindre børn - ...

Annonce

... er det korrekt?
Det kan jeg bruge til en masse, for 0,5 g Natrium svarer til 1,3 g NaCl (=salt, for mindre kemiske læsere, man kan regne det ud ved hjælp af molvægtene for hhv. Na og Cl), og 1,3 g per MJ svarer til 1,3 mg per kJ (den populære enhed for energiindhold i mad). Altså max 1,3 mg salt per kJ, barnet spiser - dette skulle nok nogenlunde kunne omregnes til anbefalede mg saltmængder per dag for nogle forskellige aldre.

Varer købt i dansk detailhandel er jo ret velforsynede med deklarationer, så kan det ikke med fordel udnyttes sådan at vi ikke behøver have en unødvendigt skrap 'så lidt salt som muligt'-pegefinger hængende over os, når vi står over kødgryderne og kokkererer til de voksne også?

Med venlig hilsen
Najas Far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer