Brev:
Dårlige sovevaner og dagsrytme
28. februar 2019
Alder:
7 mdr.
Dårlige sovevaner og dagsrytme
Hej Helen.
Nu skriver jeg igen igen til dig for at få nogle gode råd. Du spurgte i dit sidste svar, hvad årsagen til at vi har fået klippet vores drengs tungebånd da han var 5 mdr. Dette vil jeg lige starte med at svare på. Vi har fået klippet hans tungebånd (det forreste) i DK 5 dage efter fødsel. Det hjalp lidt på amning. Efter 2,5 mdr. duede amning ikke mere grundet dårligt vakuum mv. Han sov kun 10-30 min ad gangen, klikkede meget på flasken. Han har haft utrolig mange spændinger i hele kroppen som ingen behandler trods 30 behandlinger har kunne få bugt med og dertil var han meget urolig. Vi fik derfor klippet det bagerste tungebånd i Holland, da vi fandt ud af at det måske kunne være dét. Vi opdagede det bare for sent.
Idag 7 uger efter er han fri for spændinger! og det hele går meget bedre - udover hans søvn (jeg beklager på forhånd for det lange brev).
Elias bliver 7 måneder på søndag, den 3/3-19. Han følger sin kurve fint og vejer snart 8 kg og er 70 cm lang. Problemet er at han ikke sover særlig godt og at det derfor er svært at få indkørt en god dagsrytme med både søvn og mad.
Han sover OK om dagen, men hans lure starter for tidligt som resultat af at han vågner tidligt om morgenen. Natten er derimod forfærdelig. Vi er oppe alt mellem 10-15 gange..
Vi har efter anbefaling af vores sundhedsplejerske fået besked på, at vi skal prøve at vænne ham af med sin(e) flasker om natten fordi han ikke virker til at have den store appetit om dagen og hun mener at han vågner ofte fordi han er vant til at få flaskerne. Det gør selvfølgelig at vores rytme har ændret sig markant, og jeg ved simpelthen ikke hvad der er op og ned eller rigtigt og forkert. Men et eller andet gør vi galt... Vi har kun afprøvet dette i et par dage.
Vores dagsrytme har den seneste tid set sådan ud (før vi ændrede hans spisevaner om natten):
Mellem kl 06-07 står han op (oftest 6:30), men her virker han stadig træt eller bliver meget hurtigt træt efterfølgende. Jeg har prøvet at give ham sutten og hans nussebamse, men det hjælper ikke. Han er stadig for frisk til at sove videre. Lader jeg ham ligge i tremmesengen bliver han ked af det. Tager ham ofte med ind i vores seng og ligger med ham derinde og hygger i 30 min.
Mellem kl 07:00-07:30 får han grød. Oftest majsgrød, da det er det eneste hvor jeg kan få en god portion i ham med en god klat hjemmelavet sveskemos.
Allerede fra 7:30 begynder han at blive træt og begynder at blive meget pylret, men jeg prøver at trække den lidt, så han lægges til sin første lur i barnevognen ml. 08:00-09:00 alt efter hvornår han er stået op. Han får tilbudt en flaske på 180ml vand + pulver. Denne spiser han ikke op.
Han sover 1,5 time i barnevognen og vågner ml. 10-11. Jeg kan nogle gange være heldig at fange ham inden han vågner op ved at trille barnevognen og så kan han sove 2-2,5 time.
Når han er vågnet og har leget lidt, fået skiftet ble eller lign. laver jeg frokost til ham: rugbrødshapsere/stænger med smørbart pålæg, lidt kogte grøntsager, pastaskruer, hindbær eller lign, så han kan sidde med det selv. Jeg kan ikke få grøntsagsmos med kød (kogt fisk, hk kød eller lign) i ham. Han bliver sur hvis jeg prøver. Vand på kop.
Efter 1,5-3 timer er han træt igen (oftest 2 timer) og han puttes i sin barnevogn. Han tilbydes en flaske på 180 ml + pulver inden. Denne spiser han ikke op.
Han sover igen 1,5-2 timer i barnevognen. Tidspunktet for hvornår han vågner her er meget forskelligt for det er alt efter hvornår han er lagt, men typisk vågner inden inden kl 15:00.
Efter luren har jeg prøvet at tilbyde lidt frugtmos, lidt grød eller flaske. Han virker dog stadig træt efter sin lur og han begynder allerede at være træt/pylret efter 1,5 times tid igen - og han har derfor brug for en tredje lur og denne får han ml. 16:30-17. Denne varer som regel 30-45 min. Når han vågner fra denne lur er han for det meste lidt irritabel og virker stadig træt.
Klokken 18:00 spiser vi aftensmad. Jeg prøver at give ham grøntsagsmos m. kød eller det som vi spiser - men han vil ikke have det. Han nægter og bliver sur. Hvis jeg giver ham rugbrødsbjælker eller agurkestave vil han gerne sutte på dem. Hvis der kommer mos eller lign. på dem, gider han ikke.
Han viser allerede træthedstegn her eller inden for en time. Han puttes pt kl 19:30 og her kan det tage 1-2 timer før han falder i søvn. Han sover i sin tremmeseng på sit eget værelse, da han bliver for generet af os hvis han sover inde ved os. Vi har putteritual: nattøj, børste tænder, en lille godnathistorie, flaske på 240 ml + pulver og så 1 sang mens han puttes i sengen. Vi bliver siddende lidt derinde til han falder til ro (han fægter dog stadig med arme og ben fordi han generelt er et meget uroligt barn). Vi går ud og kommer ind hvis han bliver ked - trøster i seng og hvis ikke det er muligt kommer han op i armene og ned igen, når han er faldet til ro. Sådan bliver vi ved indtil han sover. Vi har også prøvet at have ham i armene til han næsten sover, hvor han lægges ned - med samme udfald om natten.
Dagen går egentlig OK for han sover 3-4,5 times lur om dagen. Her er problemet bare at han ikke virker udhvilet når han vågner og derfor skal han allerede sove sine lure tidligere end hvad du anbefaler i din dagsoversigt - han bliver hurtigt irritabel og gider ikke spise så meget mad.
Om natten vågner han utallige gange, hvor han enten skal have sut, op i armene og lige gå lidt rundt og nogle gange er mad det eneste som får ham videre i søvnen. Han har fået en flaske ved en 23-24 tiden og igen ved en 03-04 tiden. Får han flasken ved 05-06 tiden, spiser han slet ingen morgenmad og synes ikke han sover længere af den grund. Får han flasken kl 03/04 spiser han en lille smule morgenmad, men ikke så meget. Jeg kan ikke vugge ham i armene mere, han er ved at være for tung for mig og jeg vil derfor helst have at han lære at falde i søvn igen selv om natten, men oftest vågner han for meget op og så kan jeg slet ikke få ham til at sove igen.
Vi er godt trætte og frustreret! Rutinen før var OK, men stadig med tidlige lure og en dreng som ofte er meget irritabel og ked om aftenen fordi han er træt - og mega svær at putte!
Nu ser rytmen anderledes ud (samme antal skemåltider, men færre flasker - og stadig 3 lure) for efter vi har prøvet at tage den ene flaske væk - afprøvet et par dage nu - får han nu godnatflasken kl 19:30 ca og en flaske igen ved en 01 tiden. Han står nu op ml 04:45-06 og vi kan ikke få ham til at sove videre. Jeg lader ham ligge i tremmesengen så længe det er muligt og han får først grød efter kl 06. Men hele rytmen rykker sig jo fordi han vågner tidligere og han er mega træt hele dagen igennem igen. Og jeg synes i forvejen at hans rytme er lidt skæv. Hans lure ligger for tidligt i forhold til hvad jeg har set dine dagsrutiner ser ud i din bog og dine andre svar til andre omkring dette. Jeg reagere på hans træthedstegn ved at han klør sig i øjnene og bliver rød mellem øjenbrynene. Hvis jeg prøver at holde ham mere vågen, bliver han bare mere hysterisk og ked af det.
Jeg er for træt og udmattet til snart at finde ud af hvad jeg skal og kan gøre. Det har været en langt og hårdt forløb indtil nu med ham, hvis du ser vores tidligere breve og søger derfor råd igen igen hos dig.
Hvad kan vi gøre? Hvad gør vi forkert?
Hvordan kan det være at han vågen efter præcis 1,5 time om dagen i barnevognen og kan jeg lære ham at sove længere end den søvnfase? Det samme udspiller sig om natten hvor han vågner hele tiden, dette er selvom han falder i søvn i egen seng og alt er som det var da han faldt hen. Hvad skal jeg gøre/hvordan skal jeg agere ved opvågninger om natten - og hvad gør jeg hvis han vælger at vågne kl 04:30-05:00 i forhold til mad, lure og resten af dagen?
Med venlig hilsen
Elias´mor, som efterhånden er en meget udmattet mor, både fysisk og psykisk.