Sen rytme - 7 mdr.

26. februar 2019

Alder:
7 mdr.

Sen rytme - 7 mdr.

Hej igen Helen

Vores datter er nu blevet 7 måneder og hun har siden hun var knap 6 måneder endelig virket glad og tilpas det meste af tiden. Før det havde hun hvad der nok bedst kan betegnes som kolik i 3,5 måned. Da det vendte blev hun meget pylleret og "brokkende" det meste af hendes vågentid, uden vi vidste hvorfor. Men det vendte omkring de 6 måneder, hvilket var dejligt.

Nu er hun blevet 7 måneder, og er i det store og hele en glad og nysgerrig pige, der dog er lidt bagud motorisk, da hun først kunne ligge og træne på maven, da hun blev 3,5-4 måneder. Vi går til stimulastik en gang om ugen, hvilket er rigtig godt.

Vi bøvler nu lidt med at få os en ordentlig rytme. Hun går relativt sent i seng - omkring 21-22 tiden, hvilket hun har gjort siden december, hvor hun var 5 måneder. Lurene om dagen er som vinden blæser - både i længde men også hvornår hun bliver lagt. Det er ofte styret af, hvornår hun står op om morgenen, hvilket kan være alt mellem 6.30 og 8, og så hvornår hun stod op fra sidste lur.

Hun sover om natten kun omkring 9 timer, maksimum 10 timer. Hun får tre lure, der har varighed af alt mellem 40 min. og 2,5 time. Det er umuligt at forudsige hvilken af de tre, der er kort eller lang. Jeg går med barnevognen ved hver lur, da hun sover bedst således. Hun bliver lagt, når hun viser tegn på træthed, hvilket kan være alt fra 2 timer til 3 timer efter hun vågnede sidst. Vi har læst din bog om søvn, og hun "passer" ikke rigtig ind i søvnhjulet for 7 måneder. Hun sover lige nu kun mellem 12 og 13,5 time på et helt døgn.

Vi begyndte på skemad, da hun var 5 måneder og det har gået rigtig, rigtig godt, hvor hun har spist stort set alt vi har serveret også med forskellig konsistensen osv., med stor appetit og godt humør. Men for et par uger siden, kunne hun godt blive lidt pylleret under måltidet i højstolen, og måtte tages på skødet for at fortsætte måltidet. For en uge siden blev hun forkølet med snot og hoste og da blev det svært for os at få hende til at spise skemad. Nu er hun ovre det værste, men hun afværger fortsat og endda mere end da hun var syg. Hun kan reagere allerede når hun bliver sat i ...

Annonce

... højstolen. Imorges havde hun været veltilpas og rolig lige indtil jeg satte hende i stolen og gav hende to skefulde havregrød, herefter begyndte hun at klynke og jeg tog hende på skødet, hvor hun fik endnu en skefuld. Herefter begynder hun at græde voldsomt og er ikke til at trøste i henved 30 min. Jeg er bekymret for, at om vi kan have presset hende til at spise, og hvordan vi kommer videre herfra. Det er dog slet ikke alle måltider, hun opfører sig sådan, men nogle.

Hun får tre hovedmåltider dagligt, de små mellemmåltider, som du skriver om i din bog til 7 måneder er svære for os at overholde. Derudover bliver hun ammet før hver lur og inden hun skal i seng om aftenen. Hun vågner typisk første gang om natten ca. 3,5 time efter første amning, og herefter op til hver anden time om natten - dog nogle dage med længere tid imellem. Jeg kan ikke få hende videre uden at amme hende, så græder hun meget. Natamningerne kan være 2-3 stykker fra 00-06. Jeg er klar over, at de kan spille ind på hendes appetit dagen igennem, men synes jeg ikke rigtig jeg har kunne se en sammenhæng med tidligere.

Hun har den seneste uge været meget pylleret og med pludselige grædeture, hvor hun er svær at trøste, for herefter at blive rolig, glad og grinene. Vi har intet oplagt til hvorfor hun er således - ikke noget tigerspring osv. Vi tænkte hun bøvlede med maven, men den er der fint gang i. Jeg tænker heller ikke, det kan være ørene, da hun ikke er generet hele natten, når hun ligger helt fladt. Måske er det bare alderen?

Vi ønsker dine tanker omkring, hvordan vi kan komme videre fra hvor vi er lige nu og hen til en mere struktureret dag. Vi finder god inspiration i dine dagsplaner i din bog om mad, men vi kan ikke se, hvordan vi kan ende der, når vi lige nu er så langt fra. Vi føler ikke at, der er noget, der følger en rytme - hverken ydertidspunkter mht. søvn, ej heller hovedmåltiderne bliver givet på samme tidspunkt, da det hele "styres" af, hvornår hun står op om morgenen eller fra sidste lur. Jeg er nervøs for, om det at hun evt. kommer til at stå tidligere op, kan få indflydelse på om vi kan komme til stimulastik kl. 11.30.

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.