Brev:
Opstart af mad i Thailand
25. januar 2019
Alder:
4 mdr.
Opstart af mad i Thailand
Hej Helen
Jeg har fået god gavn af løbende at læse spørgsmål og dine svar herinde, så nu kommer jeg også lige med et spørgsmål selv.
Vi er på barselsferie i Thailand med vores lille søn Asger på knap 5 måneder (4. februar bliver han 5 md). Han bliver fuldammet, og vores plan var egentlig at fortsætte med det hele turen, men da han fyldte 4 måneder, fik han sin første tand og ugen efter nr 2. Han er ligeledes ret interesseret i vores mad og den ske, han får D-dråber med. Han holder hovedet fint, men kan ikke sidde selv. Og de seneste par uger har jeg måtte amme flere gange (ca. 4) om natten. Derfor startede vi for et par dage siden op på grød, som vi have købt med herned, og det gik så fint.
Første måltid smagte han nysgerrigt på grøden i et par skefulde. Dagen efter klart endnu større interesse og flere skefulde kom ind og blev også fint sunket. Og tredjedagen spiste han en tredjedel af den portion, vi havde lavet med stor åben mund, hver gang vi nærmede skeen. I nat sov han også for første gang længe, så jeg kun ammede kl 1 og lidt i kl 6.
Nu er jeg dog blevet i tvivl, om det er for tidligt, da jeg kan se, at anbefalingen er at vente til så tæt på 6 måneder som muligt, når man fuldammer?
Han er i strålende humør og ammer fint, dog hyppigere hernede, hvilket jeg har tænkt var pga af varmen. Han har siden 7 uger haft sjælden afføring (ca. hver 10. dag), men har ikke været generet af det. Hans afføring har på intet tidspunkt været hård eller klumper, men fint tykt flydende.
Hvad tænker du? Skal vi fortsætte med grøden nu, hvor vi er startet, eller gå over til hver anden dag, eller stoppe helt igen og vente til, han er tættere på de 6 måneder?
Og er der noget, vi skal være opmærksomme på ift. hans mave og afføring? Han har endnu ikke skidt siden vi startede på grød tirsdag.
Jeg ammer selvfølgelig stadig fuldt ud. Vi har ikke givet ham vand, da jeg har ammet.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Emilie