Opstart af mad i Thailand

25. januar 2019

Alder:
4 mdr.

Opstart af mad i Thailand

Hej Helen

Jeg har fået god gavn af løbende at læse spørgsmål og dine svar herinde, så nu kommer jeg også lige med et spørgsmål selv.

Vi er på barselsferie i Thailand med vores lille søn Asger på knap 5 måneder (4. februar bliver han 5 md). Han bliver fuldammet, og vores plan var egentlig at fortsætte med det hele turen, men da han fyldte 4 måneder, fik han sin første tand og ugen efter nr 2. Han er ligeledes ret interesseret i vores mad og den ske, han får D-dråber med. Han holder hovedet fint, men kan ikke sidde selv. Og de seneste par uger har jeg måtte amme flere gange (ca. 4) om natten. Derfor startede vi for et par dage siden op på grød, som vi have købt med herned, og det gik så fint.

Første måltid smagte han nysgerrigt på grøden i et par skefulde. Dagen efter klart endnu større interesse og flere skefulde kom ind og blev også fint sunket. Og tredjedagen spiste han en tredjedel af den portion, vi havde lavet med stor åben mund, hver gang vi nærmede ...

Annonce

... skeen. I nat sov han også for første gang længe, så jeg kun ammede kl 1 og lidt i kl 6.

Nu er jeg dog blevet i tvivl, om det er for tidligt, da jeg kan se, at anbefalingen er at vente til så tæt på 6 måneder som muligt, når man fuldammer?

Han er i strålende humør og ammer fint, dog hyppigere hernede, hvilket jeg har tænkt var pga af varmen. Han har siden 7 uger haft sjælden afføring (ca. hver 10. dag), men har ikke været generet af det. Hans afføring har på intet tidspunkt været hård eller klumper, men fint tykt flydende.

Hvad tænker du? Skal vi fortsætte med grøden nu, hvor vi er startet, eller gå over til hver anden dag, eller stoppe helt igen og vente til, han er tættere på de 6 måneder?

Og er der noget, vi skal være opmærksomme på ift. hans mave og afføring? Han har endnu ikke skidt siden vi startede på grød tirsdag.

Jeg ammer selvfølgelig stadig fuldt ud. Vi har ikke givet ham vand, da jeg har ammet.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Emilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor