Skemad og måltider

10. januar 2019

Alder:
7 mdr.

Skemad og måltider

Hej Helen :-)

Jeg har en datter der korrigeret er 7 mdr gammel (8,5 mdr). I brevet vil jeg kun nævne hendes alder ud fra hvad hun korrigeret er - bare så der ingen misforståelser er :-)

Hun er flaskebarn og begyndte at spise markant mindre af sin flaske da hun var ca de 4 mdr gammel. Derfor prøvede vi at introducere hende for skemad, da hun også virkede interesserede når vi sad med mad. Det var dog ikke helt et hit og har prøvet meget at tage det i hendes tempo. 14 dage inden hun fyldte 6 mdr prøvede jeg at holde helt pause og efter var hun faktisk interesseret og spiste pænt 3 dage i streg hvor hun åbnede munden, men pludseligt gad hun ikke det længere.

Nu er hun 7 mdr gammel og vi er stadigvæk ikke oppe og give et reelt måltid. Har prøvet alt fra købe grød/mos, til hjemmelavet, toppet det med frugtmos, og diverse smage, kørt den samme smag i x antal dage, og lige lidt hjælper det. Munden forbliver lukket og det er kun nogen gange det bliver en succes. Hun bliver ikke ked af det, men hun er uinteresseret og kigger rundt og leger i stedet. Jeg kan dog ikke finde ud af hvad der gør hun de få gange gerne vil spise en enkelt portion. Jeg har prøvet at give skemad 2 timer efter sidste flaske så hun ikke er alt for sulten, og 3 timer efter sidste flaske (for så må hun da hvertfald være sulten?), men det har heller ikke hjulpet.

Hun åbner munden hver gang jeg kommer med noget på fingrene og i munden på hende, men ikke skeen. Så hun får en del smagsprøver af vores mad efterhånden - også som hun ...

Annonce

... selv får lov at sidde med. Men der kommer selvfølgelig ikke ligeså meget mad ned som hvis det var en portion grød og derfor efterspørger hun jo igen flasken og så er vi lige vidt.

Derfor får hun altså stadig sin flaske hver 3 time på 120 ml om dagen (hun spiser ikke mere end det). De sidste 2 mdr er hun begyndt at få flaske 3 gange af 150 ml fra kl. 22-06, hvor hun før i tiden kun behøvede én gang. Altså 450 ml fra sen aften til tidlig morgen, hvilket jeg synes lyder af meget?

Min egen teori er altså at hun får for meget mme - især om natten - som gør hun ikke har appetit om dagen til skemad? Men hvordan får jeg vendt det om? Det virker lidt som en ond cirkel.

Det kunne være en kæmpe hjælp hvis du havde en 'model' jeg kan gå efter ift dagsrytme med hendes mad og lure. Og hvad jeg evt. kan gøre for at skære ned på flasken uden hun sulter, så hun får mere appetit på mad. Det skal lige siges vi har prøvet med vælling kl. 22, men det som om det er blevet en vane, da hun stadig vågner på samme tidspunkter. Hun er altså meget styret af at der går de her 3 timer mellem hvert måltid.

Du får lige nogle facts om hende nedenunder.

* Hun står op kl. 06 hver morgen
* Hun er træt efter 2-2,5 time efter den seneste lur
* Pt sover hun 45 min formiddags lur - 1,5 til 3 timer eftermiddagslur - 45 min til eftermiddag.
* Sover til nat kl. 19.30
* Får flaske om aftenen/nat: kl. 19 (120 ml) - kl. 22 - kl. 01 - kl. 04 (150 ml).

Håber ikke det blev alt for rodet skrevet.

Med venlig hilsen
Mor til B

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor