Kan mit barn tage for meget på?

7. januar 2019

Alder:
5 mdr.

Kan mit barn tage for meget på?

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Det er så rart at du tager udgangspunkt i ethvert spørgsmål og går ind i den konkrete situation. Det er desværre ikke det jeg oplever eller hører i mødregruppen fra vores sundhedsplejerske som hurtig kommer med "standardsvar".

Det er meget fint at høre, at min fornemmelse af at det var for tidligt med grovere mos var rigtig og at det er bedst at vente til 7 måneders alderen. Jeg afprøvede det også kun da én i mødregruppen fik anbefalet bare at mose med gaffel og jeg konkluderede at hvis hun må få grovere grød så gælder det nok også mos. Men dejligt lige at blive gjort opmærksom på at det gerne må vente lidt. Det var nu faktisk også det min datter signalerede, så nogle gange handler det jo bare om at følge hvad hun prøver at fortælle:-)

Som du også har været inde på, er min datter ret glad for skemad og tager imod det fleste. Vi har dog også oplevet at hun ikke bryder sig om smagen og tydeligt signalerer dette. Så det er dejligt. Som du også anbefaler så holder jeg mig derfor også til de smage hun kender. En god kombi af at introducere nyt men også at få noget af det vante.

Jeg skriver igen nu her , da jeg er lidt usikker på antal af brystmåltider fra nu af. Som du har anbefalet i en af dine forrige mails, så giver jeg stadig bryst inden min datter bliver lagt.

En dagsplan ser lige for tiden således ud:

kl 8.00/9.00 dagen begynder og alt efter om hun lige har fået mad 1 time forinden eller har sovet 3 timer, så tilbydes hun her bryst. Hvis hun lige har fået mad for 1 time siden, får hun først bryst når hun lægges igen, da hun ofte kun kan holde sig vågen i 1 time, maks 1,5. Hvis hun har taget et længe søvnstræk tilbydes hun bryst både når hun vågner og når hun lægges til formiddagslur.

Formiddagslur varer imellem 1,5-3 timer

Grød

Vågen i 2-2,5time

Amning inden middagslur
Middagslur 1,5-3 timer
Amning efter middagslur

Vågen i 2-2,5 time

Amning inden eftermiddagslur
Eftermiddagslur 1/2-1 time (igår sprang hun den helt ovre, da middagsluren var lang. Derved hoppede vi nogle amninger over og hun fik tilbudt mos samt bryst da hun vågnede og bryst igen som potning)

Grøntsagsmos
Amning i forbindelse med god-nat-rutine

kl 20.30/ 21.00 puttes og så går der 20-60 minutter til hun sover, da hun har brug for at mose lidt rundt i sengen og pludre lidt.

Hendes søvn er fordelt sådan at 9,5-10,5 timer ca ligger om natten og 4-5 timer ligger om dagen. Hun kommer typisk op på 14,5-15 timer.

2-3 natamninger

I gennemsnit ammer jeg altså 9 gange i døgnet, hvor 5-6 amninger ligger i løbet af dagen og resten ligger om natten.

Da min datter var 3 måneder gammel, kunne hun sove 5 timer i streg om natten og jeg ammede derfor kun 1-2 gange. Så havde hun en lang periode med natamning hver anden time indtil vi øgede amninger om dagen til efter og før lur samt startede på grød. Over julen har hun igen kunne tage et langt søvnstræk på 4-6 timer og jeg konkluderede at opstart på grød og mos havde haft indvirkning på den bedre søvn.

Nu har vi dog lige haft en uge igen med en del naturo og hvor min datter ikke vil falde til ro med nus og ...

Annonce

... kærtegn men beder om mælk og tager virkelig godt fra. Jeg tror at det både har haft at gøre med, at hun den sidste uge er blevet endnu mere opmærksom på hendes omverden (selvom jeg allerede troede for 2 uger at hun var blevet det) og i løbet af dagen ikke kan koncentrere sig super godt ved brystet selvom jeg skærmer hende med stofble eller går på soveværelse for at amme, så jeg sikrer at hun tager godt fra. I løbet af dagen drikker hun maks i 5 minutter, men det er også min fornemmelse at hun kan tømme brystet ret effektivt og det efter 5 minutter faktisk er godt tømt. Jeg tænker dog også at nat uro bare kan være en fase og måske ikke nødvendigvis er pga madindtaget. Dette tænker jeg pga hendes vægtstigning som fortæller mig at hun får masser af mad.

Min datter har haft en fødselsvægt på 3740g og tog rigtig godt på lige fra start. Efter de første 4 uger hvor hun tog 250g på hver uge, har hun i gennemsnit taget 150g på hver uge og har altså ikke haft en høj vægtstigning som mange andre babyer har, men fulgte alligevel fint gennemsnitskurven. Siden vi startede på grød og de sidste 4 uger er hendes vægt blevet øget en del. Hun vejede imorges 8340g og da vi var ved lægen d 14/12 vejede hun 7390g. Hun har altså taget 1kg på under en måned.

Jeg bliver derfor pludselig i tvivl om jeg ammer hende for meget. Jeg er ellers meget opmærksom på at aflæse hendes signaler. Om natten drikker hun typisk 5-10 minutter ved 1 bryst. Om dagen drikker hun 4-5 minutter ved 1 bryst. Jeg tilbyder hende ikke nr 2 bryst, da det for det meste resulterer i at hun gylper. Hun er begyndt at gylpe mere igen her de sidste 3 uger. Og jeg kan tænkte enten er det fordi hun faktisk får for meget mad? Eller en del er også at hun prøver at mose sig frem når hun ligger på mave og der derved er maks pres på maven.

Når jeg giver hende skemad, så viser hun nogle gange tydeligt efter fx 75g at hun ikke vil have mere, men så tager hun godt fra ved næste måltid fx om aftenen. Andre gange er det som om hun bare kan fortsætte og så stopper jeg på et tidspunkt fordi jeg vil sikre at hun stadig også har plads til mælk når hun puttes igen. Det er vigtigt for mig at hun får gode oplevelser med skemaden og ikke føler sig presset af mig. Det er vigtigt for mig at hun lærer at mærke sult eller mæthed og skal spise op ligesom mange af os voksne skulle da vi var børn. Jeg er derfor også opmærksom på at vi gerne må holde pauser i skemåltiden og det ikke bare handler om at få skeen i munden på hende.

Kan et barn tage for meget på for hurtigt?
Og skal jeg begynde at amme hende lidt mindre eller lyder ovenstående dagsplan fint nu hvor hun stadig kun er 5,5 måned gammel?

Det skal siges at hun her natten til idag fx tog sig et søvnstræk på 6 timer fra kl 12.00. Enten var i nat en afvigelse fra normalen eller den sidste uges naturo var en fase og der er bedring på vej :)

Igår ammede jeg hende altså kun 7 gange, hvor 5 amninger var i løbet af dagen og 2 om natten til idag (kl 00.00 og 6.30).

Jeg håber at min besked er til at forstå. Kan godt mærke at jeg er blevet gjort lidt usikker af den store vægtøgning og der er derfor tusind spørgsmål i mit lille hoved :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!