Brev:
Grovere grød og mos
4. januar 2019
Alder:
5 mdr.
Grovere grød og mos
Hej Helen,
Jeg er begyndt at introducere min datter for grovere grødtyper som fx havregrød og hun er vild med det. Jeg har også prøvet at gøre grøntsagsmosen grovere ved at mose den frem for at bruge stagblender. Hun fik græskar for nogle dage siden men dagen efter da hun lavede en ble, kunne jeg se at der var stykker græskar i den (selvom den var godt moset igennem med gaffel). Betyder stykkerne at hendes mave-tarm-system ikke er klar til den grovere form for mos endnu eller er det meget normalt at de kan komme "uforarbejdet" ud igen når man begynder at introducere grovere typer?
Min datter har været lidt mere skeptisk over for den grovere mos end for den grovere grød. Så jeg har nu besluttet at vi først leger lidt med grøden og hun om aftenen får den konsistens hun kender.
Du anbefalede mig at jeg når vi nærmer os 6 måneders alderen kan introducere morgengrød til hende. I din bog og ved dagsplan kan jeg se, at du skriver grød til morgen og grøntsagsmos til middag og aften. Er der en bestemt grund til denne rækkefølge og at det kun er grød én gang men grøntsager to gange om dagen? Kunne jeg ikke også blande grøntsager med lidt grød til frokost og så om aftenen så bare give grøntsagsmos som på sigt bliver blandet med kød osv?
Et afsluttende spørgsmål er angående de forskellige slags grøntsager. Du skrev i din sidste besked at min datter når hun er 6 måneder gammel kan begynde at få rodfrugter, kål og lignende.
Hvad er årsagen til at de ikke må få pastinak før?
Jeg har prøvet at give min datter agurk som fingermad.
Har også prøvet at give hende et stykke banan, men her kunne jeg se at hun meget hurtig får smasket løs og får løsnet større stykker af bananen. Derfor har jeg ikke gjort det igen. Hvornår må de gerne gnave på frugt med deres gummer og få "større" stykker ind i munden (stadig ikke for stor, men på størrelse som en lille blåbær måske)?
Ser frem til at høre fra dig.